Zpracoval: Filip Fidelité
Známý britský levicový poslanec George Galloway (na obrázku) byl v neděli 6. srpna hostem živého vysílání britského zpravodajského kanálu Sky News. Tento muž, který je mimo jiné nazýván nejlepším mluvčím Parlamentu a je známý pro své mistrovské umění rétoriky, zde ostře zaútočil na západní pro-izraelská média, které obvinil, že má pro ně izraelská krev větší cenu, než krev Palestinců nebo Libanonců. Během vysílání byl Galloway několikrát tlumen nakonec odstřižen.
Je prostě pravdou, že nespravedlnost a zlo, které se nyní na Blízkém východě děje, je vinou Izraele a že na tomto tvrzení se můžeme shodnout i s těmi nejortodoxnějšími levičáky, jakým je třeba právě Galloway. A s těmi z nich, kteří vidí situaci opravdu jasně, nám nezbývá než souhlasit.
Následuje volný přepis rozhovoru G.Gallowaye a moderátorky Anny Jones…
Jones: Dobrý den, pane Galloway. Jak ospravedlňujete vaší podporu Hizballáhu a jeho vůdci, šejku Nasraláhovi?
Galloway: (smích) Dobrý den. Před dvaceti čtyřmi lety, když se narodila má dcera, jsem v Londýně viděl mohutnou demonstraci proti izraelské okupaci Libanonu. Izrael napadl a okupoval Libanon po celých těch dvacet čtyři let života mé dcery. Hizballáh je součást libanonského národního odporu, které do roku 2000 úspěšně vyhnalo většinu izraelských jednotek ze svého území a snaží se zbavit i posledních okupujících jednotek, kdy mu jde také o osvobození tisíců svých vězňů, které během osmnáctileté nezákonné okupace Izrael z libanonského území unesl (obrazovka je rozdělena na dvě a v jedné jsou emotivní záběry zraněných izraelských vojáků, kteří jsou nakládáni do vrtulníků).
Je to Izrael, který vnikl do Libanonu. Je to Izrael, který napadl Libanon. Libanon nenapadl Izrael. Právě jste odvysílali zprávu o deseti tisících izraelských vojácích, kteří jsou na hranicích připraveni napadnout Libanon. Izrael napadl Libanon a zabijí třicetkrát více lidí…
Jones: (přerušuje ho)
Galloway: Jste to vy, kdo by měl ospravedlnit svou evidentní zaujatost, která je napsaná v každé lince vaší tváře a která je v každém odstínu vašeho hlasu a která je v každé otázce, kterou položíte.
Jones: (mírně zaskočena) Uvedl jste, že Hizballáh byl založen, aby z libanonské půdy vyhnal všechny izraelské jednotky, což, jak jste řekl, se mu v roce 2000 povedlo.
Galloway: Ne, nepovedlo (přerušuje jí). To je klíčový bod, který před vašimi diváky zatajujete. Izrael byl vyhnán z většiny území jižního Libanonu do roku 2000, ale část území stále okupuje. Tisíce Libanonců bylo uneseno… (přerušení)
Jones: Izraelský mluvčí prohlásil, že tři Libanonci byli… zajati a budou postaveni před řádný soud.
Galloway: Prosím vás, máte paměť jen o něco delší než čtyři týdny? Mluvím o tisíci lidech zajatých Izraelci během okupace Libanonu. Nezákonné okupace jižního Libanonu. Toto jsou ti vězni, kteří musí být propuštěni výměnou za ty vojáky, kteří byli zajati na začátku této krize.
Jones: Co si myslíte o informaci, kterou dnes zveřejnil Sunday Telegraph, že Irán dodal Hizballáhu rakety dlouhého doletu, které jsou schopny zasáhnout jakoukoliv část Izraele? Irán tak posvětil akce směřující k zasažení Tel Avivu. Můžete obviňovat Izrael, že chce tyto rakety zničit?
Galloway: (rozčíleně) To je neuvěřitelné! Amerika dává Izraeli rakety, které jsou schopny zasáhnout nejen jakékoliv místo v Libanonu, ale každé město v arabském a muslimském světě, včetně Iránu. Proč by Americe mělo být dovoleno dodávat Izraeli rakety dlouhého doletu, včetně stovek nukleárních střel, ale Iránu by toto mělo být zakázáno?
Jones: (přerušuje ho) Protože jsou dávány teroristické organizaci.
Galloway: Ale oni nejsou teroristickou organizací! To pouze v představách Ruperta Murdocha, Times… (hádka).
Jones: Jistě pane Galloway, ten, kdo je pro někoho terorista, je pro jiného bojovník za svobodu. To víme velmi dobře. A Hizballáh je pro většinu lidí teroristická organizace. To si musíme uvědomit. Oni dostali možnost výběru. Tak jako IRA.
Galloway: Ne, ne. Ne jako IRA. Poslouchejte Anno. Máte pravdu, Anno, pro někoho terorista, pro jiného bojovník za svobodu. Ale velmi se mýlíte, když říkáte, že pro většinu lidí je Hizballáh teroristický. Pro většinu lidí je Izrael teroristickým státem. Vy prostě tento fakt nedokážete pochopit. Že tento fakt vede k zaujatosti, která provází každé vaše vysílání a každou otázku, kterou mi kladete v tomto rozhovoru.
Jones: Hm. Mohu vám položit otázku? Zmínila jsem IRA a Sinn Fein, kteří zvolili politickou cestu. Hizballáh měl také šanci zvolit politickou cestu. Částečně se také touto cestou vydal a je velmi respektován v jižním Libanonu. Dokonce z jeho řad vzešly dva ministři. Proč tedy potřeboval zajmout izraelské vojáky a vzdal se tak být politickou silou v dalším vyjednávání?
Galloway: (nesouhlasně) Protože Izrael okupuje jejich zemi. Tisíce jejich krajanů je stále drženo v izraelských žalářích. Je to velmi jednoduché, pokud neuvažujete jen v časovém horizontu, který jde zpět pouhé čtyři týdny. Vy víte, a jste už Anno dost stará na to, abyste to věděla, že původ tohoto konfliktu není starý čtyři týdny nebo čtyři roky nebo čtrnáct let, ale celá desetiletí. Vy chcete, aby si lidi mysleli, že krize začala tehdy, kdy začaly odbíjet hodiny ve Sky News.
Jones: Dobrá. Chci vám položit jednu konečnou otázku. Myslíte, že tento čtyřtýdenní konflikt oslabil ambice Hizballáhu? Nejen že nezabránil tomu, že jsou dnes izraelští vojáci na libanonském území a jejich počty stále rostou (Galloway se snaží argumentovat, moderátorka rozrušeně žádá, aby jí nechal otázku dokončit) ale zničilo to i jeho prestiž politické síly, která by pomáhala demokratické libanonské vládě.
Galloway: Jak hloupá otázka. Jak jste pošetilá. Jak můžete vidět na druhé polovině obrazovky, Hizballáh je dnes mnohem populárnější v Libanonu mezi křesťany, mezi šíty, mezi sunnity, mezi všemi Araby, mezi všemi muslimy, než kdy byl. Je to Izrael, kdo prohrál válku a Bush a Blair, kteří organizovali tuto válku, kterou prohráli politicky.
Jones: Nechte mě tu otázku rozdělit. Není to prohra Libanonu, který chtěl dostat izraelské vojáky ze svého území, když je na něm dnes víc vojáků, než kdy bylo?
Galloway: Možná to vidíte i vy, ale já na druhé obrazovce vidím, že Izrael dostává pořádně zabrat. Jestli toto je pro vás úspěch, nejsem si potom jistý, jak vypadá prohra. Realita je taková, že tento konflikt bude pokračovat. Rezoluce Spojených národů nevyřešila nic, nedala Libanonu nic, libanonským vězňům v izraelských žalářích nedala nic. A jak poznamenal jeden můj kolega, Izrael unesl další palestinské politiky, včetně dalších tisíců Palestinců, kteří jsou v izraelských věznicích. Tento konflikt bude pokračovat, dokud nedojde k celkovému urovnání. To urovnání bude znamenat, že Izrael musí opustit všechna okupovaná území, které drží od války v roce 1967, propustit všechny politické vězně a ustanovit východní Jeruzalém jako hlavní město Palestiny. Žádná spravedlnost, žádný mír. V Jeruzalému jako zpravodaj o práci v dohledné době jistě nepřijdete. Věřte mi.
Jones: Dobrá. Jako vždy zřejmě dostaneme ohromné množství e-mailů pro a proti vašemu dnešnímu vystoupení. Necháme to tak. Někteří lidé se však mohou cítit napadeni tím, když další rodiny postihne to, co jste označil slovy: „Izrael dostává pořádně zabrat“.
Galloway: Vždyť vám je to jedno! Vy ani nevíte o palestinských rodinách. Vy ani nevíte, že existují. Řekněte mi jedno jméno z té sedmičlenné rodiny, která zahynula po izraelském bombardování pláže v Gaze. Vy ani neznáte jejich jména. Ale zato znáte jméno každého izraelského vojáka, který byl v tomto konfliktu zajat.
Protože věříte, ať vědomě nebo nevědomě, že izraelská krev má větší cenu, než krev Libanonců a Palestinců. Taková je pravda a ti bystřejší z vašich diváků, už to dávno vědí…
V tuto chvíli byl George Galloway z vysílání odstřižen a na obrazovce se objevila závěrečná znělka.
Celé video je ke stažení zde.



24 responses so far ↓
1 Pavel K. // Aug 12, 2006 at 4:00
Hezke. Ale rozhodne bych levicoveho politika nijak neopevoval. Navic muslimove jsou pro nas asi stejnou hrozbou jako Izrael, takze by nam vlastne mohlo byt srdecne jedno, jak proti sobe prave valceji.
2 xxx // Aug 12, 2006 at 4:07
Já bych tam dodával zbraně horem pádem, všem a za slušný ceny :-)
3 Rad // Aug 12, 2006 at 4:54
Galloway je chlap na svým místě. Konečně někdo, kdo má řádný argumenty a má paměť delší než čtyři týdny. Nevím, co to má co do činění, že je levicový politik? Každopádně má pravdu.
4 ALFIK // Aug 12, 2006 at 5:04
Pavel K. :No jenže vy stále nechcete pochopit že pro evropu jsou nebezpeční muslimští ekonomičtí utečenci a různé asociální živly.Ale radikální islamisté jako Hamás atd…chtějí pouze žít svůj způsob života a na svém území.Po evropském stylu života netouží a nikam emigrovat nechtějí.Proti okupaci izraelem a jeho genocidou mají moje simpatie.
5 Pavel K. // Aug 12, 2006 at 5:30
ALFIK: Muslimove vzdycky chteli jen ovladnout vic uzemi. Existuji jasne znamky kooperace mezi islamskymi organizacemi a mohamedany v Evrope.
6 JT // Aug 12, 2006 at 5:35
Třeba viz Kosovo, tam proudily zbraně a dolary nejen z USA, ale i ze Saudské Arábie atd.
7 richard // Aug 12, 2006 at 6:21
Galloway je typické levičácké hovado, jako bych slyšel Kojzara – každý terorista je posvátný a nedotknutelný, smi vraždit kdykoliv , jakkoliv a kohokoliv, kdokoliv se zastává teroristů je správný člověk, kdokoliv je kritizuje je fašista, kdokoliv se jim postaví na odpor je zločinec. Tak mi napadlo při záběrech y londýnských islamofašitických demonstracích, zda si tihle užiteční idioti typu londýnského starosty vůbec uvědomují, že pro muslimské džihádisty mají menší cenu, než ti, co se staví džihádistům na odpor.
8 Fon // Aug 12, 2006 at 7:00
richard-platí to vaše sionistické-kto nejde s nami je proti nám a pre vás je permanentne výhodné aj aplikované, aby zomrel 1 človek ako by mal zahynúť ten váš vyvolený národ. Účel svätí prostriedky, do roku 1947 vám islam ani v najlepšom nikdy neprekážal, práve naopak. Lenže dnes sa stáli cieľmi vaše úbohé existencie. Mne je ináč absolútne ľahostajné či sa GB zmení na kalifát.
9 Jan Maloušek // Aug 12, 2006 at 7:59
Fon (a ostatní): Podle Vás si tedy našinec musí vybrat Araby (podle druhých Židy), aby byl správný vlastenec či nacionalista?? Začínám z některých komentářů mít takový pocit… Bože, to je kravina. Když si odmyslíme, co jsou musulmani za pakáž a co mají Židi za podporu z Ameriky, tak co zbývá? Sporné území a válka o ně, kde má každá strana svou pravdu a – připusťme – každá své velikášské požadavky, které jsou vzájemně bez rozhodnutí “v poli” nesloučitelné. Čili válka je jediným řešením, jak se něčeho dobrat. Pochopil to Hizballáh i Israel, pochopili to Američani, Irán a Sýrie. Chápe to i Libanon. Nechápe to OSN a EU. Nevidím důvod, proč bych si v téhle válce musel vybírat nějakou stranu. Jedni jsou větší hajzli ale jsou nám tak nějak bližší, ti druzí jsou možná o trochu víc v právu, ale jinak by klidně rozbíjeli hlavy nám. Fakt si vybírat nechci.
10 Václav // Aug 12, 2006 at 8:15
Jan Maloušek: Především, byla to Británie, kdo dovolil na svých územích vznik státu Izrael. Byla to Británie, kdo měl před druhou světovou válkou a těsně po ní hlavní slovo na Blízkém Východě. Británie chtě nechtě nese, narozdíl od jiných zemí EU, část odpovědnosti za tento stav, i když větší část je na bedrech místních autorit. Proto je ve Velké Británii diskuse na tato témata hlasitější, a co je důležité, informovanější.
Izrael má právo na existenci, protože toto právo dostal od dřívějších zeměpánů, Britů. Izrael je napadán a bojuje. Bojuje tvrdě, nemilosrdně, zákeřně a krutě. Izrael vítězí a muslimové trpí.
Nám může být jedno, co se děje v Izraeli, více či méně je to jedno i naprosté většině občanů ČR židovského původu. Britům to jedno být nemůže, protože mají početnou muslimskou menšinu. Britové jsou obviňováni, že mohou za utrpení muslimů. Část Britů prosí muslimy na kolenou o odpuštění, část je na straně spojence Izraele, a tato část je větší. Muslimové to vědí, a jsou ochotni Brity obětovat, zvláště ty, kteří cestují do USA …
11 skud // Aug 12, 2006 at 8:17
mě už to přestává bejt stejně jedno, at se ta křestansko-muslimská.židovská pakáž vzájemně povraždí.
Stejně za ten monoteistický nesmysl tří náboženství chíplo nejvíce lidí.
Každý sám pro sebe, všichni prosti sobě!!!
12 ALFIK // Aug 12, 2006 at 8:29
Skud:Tak asi vás tady budou kritizovat ale hlavní věc je,že máte pravdu.Myslím to vážně máte pravdu.
13 Fon // Aug 12, 2006 at 8:42
Jan Maloušek-Ja si nevyberám medzi Arabmi a Židmi ale dobrom a zlom. Je správne brániť sa sionistickej okupácii, tá vojna môže skončiť jedine ak ich USA skorumpuje, ale takých úbožiakov nájdu skôr napríklad v Egypte či Jordánsku. Na počiatku vzniku Izraela bol teror a vraždy, Židia videli len seba, všetci naokolo im boli ľahostajní, láska k blížnemu v koráne a talmude absentuje. Existujú útočné vojny a obranné vojny. Obranná vojna je správna, logické-najväčšiu lásku má ten kto je ochotný zomrieť za priateľa, ktorý je v ohrození. Kto nechce vojnu sú pacifisti, sú to antichristi, zbabelci, ktorí nepomôžu nikomu v núdzi, typický príklad Izrael. Pacifista nechce mier ale danú situáciu zakonzervovať, lenže obranná vojna zrodí hrdinov, ale aj zločincov. Som jednoznačne na strane Hizballáhu ako by som podporil aj frankistických povstalcov. Ale to neznamená, že schvaľujem vedomé útoky na civilistov alebo teror frankistov a už vôbec nie povojnovú pomstu na porazených zo strany šialenca Franca. V obrannej vojne musí ísť o morálku. Každý sa postaví pred Boží súd a príde zúčtovanie. Či niekto padol ako hrdina, prípadne bol synom zatratenia od počiatku. Tú vojnu by som nespájal vôbec s islamom, to by sa obriezke hodilo, aby sme sa postavili na ich stranu, vraj oni bránia pred ním aj Európu. Sionisti, judaisti v čom boli a sú bližší nám? To ma zaujíma.
Iná vec sú teroristické útoky, či už skutočné alebo domnelé a od toho sa sťahujem, pretože banda zločincov na jednej strane chce poškodiť iných zločincov a výsledkom je napríklad aj kontrola všetkých v mene paranoidného boja proti terorizmu. Tiež neviem prečo by ma malo zaujímať či sa Británia stane kalifátom, obdobne v minulosti sami rozrušili štruktúry v kolóniách a aj za ten terorizmus si môžu sami.
14 V.Neckář jewnior // Aug 12, 2006 at 14:08
Sky News je součástí mediálního impéria Ruperta Murdocha známého svoji podporou amerických neokonzervativců i Israele (nakonec i s činskými komunisto-kapitalisty se domluvil kšeft je kšeft a FOX i Sky přešli výročí masakru na Tchian-an-men podivným mlčením) takže mne vůbe nepřekvapuje jak tenhle rozhovor dopadl.
15 Václav // Aug 12, 2006 at 16:55
Neckář: Přitom komunisticko-kapitalistické režimy vládnou právě tam, kde (téměř) žádní Židé nejsou. Je zajímavé, že těmto režimům straní právě Murdoch, zatímco Lauder (Nova a spol.) je k Číně a Vietnamu dost kritický.
ALFIK + skud: Indiáni se mezi sebou vraždili, přitom tato náboženství nepoznali, totéž platí o východní Asii. Pánové, nenávist a boj jsou chtě nechtě součástí běhu dějin tohoto světa, jak pravil Hérakleitos.
16 Pozorovatel // Aug 12, 2006 at 18:36
Británie Palestinu spravovala jako svěřenecké území Společnosti národů, tak sotva mohla mít námitky, když poválečná OSN (obsahující zlomek současných členů) rozhodla o vytvoření Izraele. Britští vojáci sympatizovali spíše s Araby a občas jim přenechávali při odchodu zbraně (židovští teroristé povraždili, často barbarsky, řadu britských vojáků). Rovněž SSSR si sliboval od Izraele, že oslabí pozice Británie na Blízkém východě spočívající hlavně ve s ní spřátelených monarchiích Jordánsku a Egyptě. Na židovský nátlak musela Británie odříci dodávky zbraní pro nejlepší jednotku války r.1948, jordánskou Arabskou legii.
17 mš/NM // Aug 13, 2006 at 1:12
Británie má zvláštní talent k vyvolávání konfliktů. Když odněkud odejde, obvykle území rozdělí. Důsledkem jsou nekonečné války a konflikty.
Na druhou stranu to ty země alespoň pořádně zaměstná.
18 Sniper // Aug 13, 2006 at 2:36
Podívejme se nejdřív na tuto stránku. Pak se můžeme bavit o tom, která “krev” je pro lidstvo cennější.
http://www.masada2000.org/nobel.html
19 Václav // Aug 13, 2006 at 9:02
Hlavně, že se Nobelovy ceny udělují objektivně a spravedlivě … Je-li něco, co by ospravedlnilo eugeniku, je to skutečnost, že lidé z tak zkoušených národů, jako Židé a Vietnamci, dokážou více, než “v pohodě žijící” Češi.
20 Jan Maloušek // Aug 13, 2006 at 10:08
Václav: Ale to je známá věc, že když je člověk v tísni, tak toho vymyslí více… ;-) Ale nesmí se to zase přehánět, to by nejvíce objevů bylo učiněno v koncentrácích a na popravištích a z národů by byli největší kapacity Eskymáci, he he.
mš/NM: Já bych Brity nepodceňoval… myslím, že většinou jim to docela vycházelo, než se stal prvním ministrem takový zrádce říše a královny. A třeba se lstivými Afghánci si poradili ;-))
Pozorovatel: Tehdejší OSN mělo méně členů m. j. proto, že bylo mnohem méně států. Osady a závislá území v OSN zastupovaly metropole.
21 Sniper // Aug 13, 2006 at 12:20
Václave, Nobelova cena míru je fraška, to souhlasím, ale v exaktních vědách jako chemie, fyzika, ale i medicina tam je to opravdu tak objektivní a spravedlivé jako nikde jinde.
22 mš/NM // Aug 13, 2006 at 16:25
Honza: Nepodceňuji, oceňuji!
23 Václav // Aug 13, 2006 at 17:24
Sniper: Jak psal pan Maloušek, mnoho Židů zemřelo na nebezpečných obchodních cestách a při pogromech, přežili ti nejsilnější. Co se týče Nobelovy ceny míru, chtělo by to víc odpovědnosti.
24 certovic // Aug 13, 2006 at 18:15
Tak to bychom asi meli vyvrazdit cesky narod, protoze v poctu nobelovek naprosto nestihame a jsme tudiz pro lidstvo bezceni…