Altermedia ČR
Altermedia ČR: „Ideologická převaha je důležitější než parlamentní většina…”


Evropská Unie nestoudně obchoduje: členství za Kosovo!

19/12/2007 1:35 · Diskuze (20 Comments)

68270744.jpgNapsal: Milan Smiljanić

Chcete do Evropské unie? Vzdejte se Kosova! Asi tak by mohl být stručně vyjádřen vzkaz, který prezidenti a předsedové vlád evropských států poslali Srbsku ze svého summitu v Bruselu.

Šéfové států Evropské Unie se usnesli, že EU musí přijmout vedoucí úlohu v řešení statusu Kosova a že do této jihosrbské provincie vyšlou policejní misi. Nepodařilo se jim ale dosáhnout jednotného názoru ohledně právního rámce takovéto mise, ani ohledně samotného statusu této provincie.

Většina zemí EU se zasazuje za nezávislost Kosova a jejich postoj je dlouhodobě znám. Nejaktivnějšími jsou v tomto ohledu Německo, Velká Británie, Itálie a Francie. Nikdo však doposud neměl tu drzost položit rovnítko mezi status Kosova a případný vstup Srbska do EU. Francouzský prezident Nicola Sarkozy však právě toto udělal. Explicitně totiž prohásil, že je nezávislost Kosova nevyhnutelná a že Srbsko může přistoupit EU pouze tehdy, když jí předtím bezvýhradně uzná.


Sarkozy, spolu s ministrem zahraničních věcí Velké Británie Davidem Milibandem, z Bruselu zároveň vzkázal, že na summitu byla ohledně této otázky dosažena takřka úplná jednota evropských zemí.

Za slovem takřka je skryto několik „černých ovcí“, které nesouhlasí s postojem většiny EU. Svůj odpor k takovémuto řešení „kosovské otázky“ vyjádřil Kypr, Slovensko a Rumunsko. Prezident Kypru Tasos Papadopoulos prohlásil: „My nikdy neuznáme jednostranně vyhlášenou nezávislost Kosova ani žádné jiné řešení, které neprojde Radou bezpečnosti OSN.“ Na otázku novinářů, zda rezoluce 1244 dovoluje nahradit misi OSN nějakou jinou misí, Papadopoulus řekl: „Samozřejmě že ne, bylo by to zcela ilegální.Vyslání mise EU musí mít svou pevnou právní formu, zatím nemá žádnou. V souvislosti s tím nechápu, že se přesto některé země dohodly, že misi do Kosova vyšlou.“

Ke Kypru se přiklonilo i Rumunsko, které rovněž dalo na vědomí, že nezávislé Kosovo neuzná, ale rozhodlo se podílet se na ozbrojené misi EU. Rumunský premiér Kalin Popescu Tariceanu řekl: „Nezávislé Kosovo neuznáme, neboť máme velké výhrady ke způsobu, kterým by k tomu došlo, a zároveň máme obavy o důsledky, které by takovýto akt mohl mít na Balkán a celou Evropu.“

Slovenský premiér Robert Fico kategoricky odmítl podmiňovat vstup Srbska do EU uznáním nezávislosti Kosova. „Jednoduše, až Srbsko splní všechny podmínky, aby se jakýkoliv stát mohl stát součástí EU, mělo by být přijato bez ohledu na to, co se bude odehrávat v Kosovu,“ řekl Fico v rozhovoru s novináři a dodal, že jsou to dva zcela nezávislé procesy a že ani Slovensko neuzná jednostranně vyhlášenou nezávislost Kosova. „Opravdu musíme dbát i na zájmy jiných a ne jen na zájmy kosovských Albánců,“ dodal.

Polsko avizovalo zdrženlivost a neochotu přiklonit se k některé straně. Na dotaz novinářů, zda to má toto pootočení polského kursu co dělat s přibližováním této země Rusku, Stanislav Novak, šéf kabinetu pro politické otázky polského premiéra, odpověděl: „Svým způsobem, ve vztazích s Ruskem nepotřebujeme dodatečné problémy.“

Úplně opačný postoj zaujalo, pro mnohé překvapivě, Švédsko. Carl Bild, ministr zahraničí této doposud relativně neutrální země, předložil dokument s názvem „Evropská strategie pro Kosovo“. Podle tohoto dokumentu by se nezávislost Kosova měla prohlásit nejpozději do dubna 2008 a měla by být plně koordinována s EU, která by jí měla zaručit „dodržení mezinárodního práva“ a mělo by se podle ní přistoupit k Radou Bezpečnosti již odmítnutému plánu Martiiho Ahtisaariho. Není bez zajímavosti, že i tento plán počítá s nahrazením mise OSN misí EU. V dokumentu zároveň stojí, že by Srbsko za uznání nezávislého Kosova mohlo být „odměněno“ přijetím do EU v „urychleném řízení“.

Ze Srbska se okamžitě ozval premiér Vojislav Koštunica, který prohlásil: „Je nepřijatelné, že se na summitu zemí EU o Kosovu hovoří jako o budoucím nezávislém a demokratickém státě. Je nepřijatelné, že se tam hovoří o protiprávním příchodu jakési mise EU, která má na místě pomáhat uvést do praxe plán Martiiho Ahtisaariho o vytváření loutkového NATO státu. Je nepřijatelné, že se tam s klidem hovoří o porušení Charty OSN a Rezoluce 1244 RB OSN. Je nepřijatelné, že se o tomto nejnebezpečnějším precedentu od druhé světové války hovoří jako o ´ojedinělém případu´ a zvláště nepřijatelné, i urážející, je snaha nabídnout Srbsku jakýsi obchod, podle kterého bychom se za to, že se vzdáme našeho území, mohli být urychleně přijati do EU.“

Tags: Ze zahraničí

20 responses so far ↓

  • 1 Pohranicnik.bloguje // Dec 19, 2007 at 3:44

    Nevim jak vy,ale ja si vzpominam,ze politici v EU vykrikovali do sveta,ze samostatnost Kosova nepripada v uvahu,bla, bla atd.
    A najednou takovy obrat.

    Predpokladam,že Srbsko asi nebude necinne prihlizet,jak mu Albanci utrhavaji kus jeho uzemi. Bude pak opet humanitarni bombardovani Srbska jednotkami NATO ci armady USA,jak k tomu uz v minulosti doslo?

    Take by me zajimalo,co bude NATO delat,az se pri realizaci snu o “velke Albanii” (!) ozvou separatiste z albanske mensiny zijici v Makedonii ci Recku.
    Budou se bombardovat Ateny,nebo Skopje?

  • 2 LJM // Dec 19, 2007 at 4:01

    Německo podporuje odtržení Kosova od Srbska. Tak to nepřekvapuje, vzhledem k dřívějšímu vynucení si Mnichovské dohody.

    Za normálních okolností bych uznával i legitimní nárok Německa na svá východní území: východní Braniborsko, Slezsko, Pomořansko, Prusko. I když tam dnes žijí převážně Poláci a částečně Rusové, jsou to jejich historická území. Ovšem za těchto okolností tudle nudle!

    Ostatní státy EU se můžou stydět a očekávám, že i vlastizrádce Tupohlávek uzná nezávislý teroristický stát Kosovo. Bože, kam se to ta Evropa řítí?

  • 3 Jan Maloušek // Dec 19, 2007 at 4:16

    Odpověď na nadpis je jednoduchá - členství v EU ani zadarmo, natož za část státáního území! A ani za úplatu! Kdyby tak Srbové, Chorvati a Turci (tedy ti ze všech těchto národů, jež se nechali jen ohloupnout propagandou) věděli, kamže to vlastně chtějí…

  • 4 AAM // Dec 19, 2007 at 4:25

    A kolik Srbů tam vlastně žije, že je to Kosovo tak strašlivě srbské, že se nesmí odtrhnout?

    Kdyby tady tohle někdo řekl Slovákům v r. 1992, že Slovensko je českým územím, že to byli Češi, kterým vděčí za to, že dneska nemluví maďarsky a hospodářsky ho postavili na nohy, tak by ho horní chlapci utloukli palicami. A taky bychom mohli argumentovat tím, že na Slovensku žije česká menšina.

    Ale co, hlavně že je Kosovo srbské, to že si většina obyvatel přeje samostatnost, není směrodatné, protože jsou to špinaví druhořadí albánci, Kosovo je Srbsko a hotovo. My, kteří žijeme v pekle na zemi (rozuměj EU) o tom nevíme ani zbla.

  • 5 Adam Kovář // Dec 19, 2007 at 4:27

    Jan Maloušek: když budou Srbové zásadoví a nebudou souhlasit s krádeží svého území a kvůli tomu je nevezmou do EU, tak sice přijdou o Kosovo, ale jinak to nebude tak zlé :-)

  • 6 LJM // Dec 19, 2007 at 4:28

    AAM: Tak já ti řeknu proč. Protože Albánci už jeden stát mají a pokud se jim něco nelíbí, tak ať se odstěhují do nezávislé Albánie!

  • 7 Adam Kovář // Dec 19, 2007 at 4:36

    LJM: s takovými lidmi, kteří obhajují odtržení Kosova s takovýmito argumenty a tím třeba zpětně obhajují odtržení českého pohraničí a jeho okupaci Hitlerem, se nemá cenu bavit.

  • 8 P.P. // Dec 19, 2007 at 4:54

    Toto je fakticky komplikovaná věc. Vybalancovat, že teda Albánci ano, ti mají nárok na odtržení od Srbska ale kurdové, to ne, samostatný Kurdistán je nepřijatelný a myšlenka, že by Baskové mohli mít stát nezávislý na Španělsku, no TO V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ!!!! Toto opravdu není o argumentech nebo o právu, spravedlnosti či jakýchkoli rezolucích OSN. To je čistě o moci a všechny ty politické kydy nejsou nic jiného než mlha aby měli človíčci o čem povídat v hospodách. Uznání samostatného Kosova znamená oslabení Ruska v regionu. To je to o co tady jde, je to tah pěšcem na globální šachovnici. Řeči kolem nejsou důležité. Srbsko na novou válku nemá zdroje ani vůli. Ani by jej nemuseli bombardovat, stačila by prostá izolace a sankce a najednou by nebyl benzín, jídlo ani nic jiného. Co může Srbsko udělat? Byl mu nabídnut kšeft členství v EU za souhlas s odtržením Kosova. Pokud to Srbsko udělá, otevře se mu EU a životní úroveň Srbů poroste. Ale Srbsko bude muset být poslušné, protože EU pořád bude mít trestající klacek v ruce. Pokud Srbsko na kšeft nepřistoupí ale válku nezahájí tak mu EU bude škrtit kyslík. Bombardovat jej nebude, není proč, ale sankcemi a zastaveným obchodem bude drtit jejich ekonomiku, životní úroveň Srbů bude klesat a Srbové budou utíkat jako gastarbeitři do Německa i jinam. Těžká volba. Co bych udělal já? No já bych kšeft odmítl a rozdal armádní ruční zbraně obyvatelstvu, především v Kosovu. Válku bych nevyhlásil ale poskytl bych zbraně, jídlo, munici a azyl všem kosovským i nekosovskm Srbům, kteří by chtěli za svůj domov bojovat. Já bych tomu říkal partizánská válka, EU by to označovalo nepochybně za podporu teroristů. Neregulérní bojůvky udeřit přes hranice a zmizet. Srbská oficiální armáda na hranicích Kosova by “neviděla” bojovníky za svobodu, ale kosovské Albánce by nepustila. Toto funguje na mnoha místech světa, mohlo by i tady. Ale také možná ne. Každopádně regulérní válka by znamenala prohru. Uvidíme, co se tam bude dít. Asdi jim nepomůžeme, naši političtí EU řiťolezci Kosovo určitě okamžitě a nadšeně uznají.

  • 9 Al Jouda // Dec 19, 2007 at 5:32

    V současné době globalizace problémů už nejde o hranice států, ale o princip národů na sebeurčení. Dohodne-li se většina obyvatelstva na nějakém území, že chce samosprávu, neměly by se jim klást překážky. To platí nejen pro Kosovo, ale i pro Kurdy, Basky, Vlámy, Moraváky a platilo to i pro Slováky. Nakonec po aplikaci Shengenských dohod se situace v pohybu osob mezi Českem a Slovenskem nebude lišit od bývalého Československa. Jen ty peníze z Česka na Slovensko zas nepotečou a sportovci pojedou na olympiádu pod zvláštními vlajkami. Když to Slovákům stálo za to……
    Co pomůže Srbsku, že bude ovládat Kosovo, když srbští úředníci budou nenáviděni většinou albánského obyvatelstva ? Lepší by bylo dát Srbům, kteří chtějí z Kosova odejít finanční pomoc, aby se mohli spokojeně usídlit na území Srbska. A tu by asi od EU dostali, pokud bude Srbsko souhlasit se samostatností Kosova. Menšina Srbů nemá v občanské válce proti albánské většině šanci, byly by to jen další zbytečně zmařené životy. Nacionalizmus je zdravý, ale jen po kapkách, jako lék na celonárodní skepsi.

  • 10 LJM // Dec 19, 2007 at 5:47

    Al Jouda: OK. Ihned po vyhlášení nezávislého Kosova podporuju připojení Republiky srbské k Republice Srbsko!

  • 11 Radola // Dec 19, 2007 at 7:44

    Neviděl bych to tak pesimisticky s tou prohrou Srbů,jsou jeden z mála národů co opravdu ještě pořád mají vlastenecké cítění a jsou za obranu celistvosti ochotni prolévat krev.Oni v roce 38vytářeli dobrovolecké legiony na pomoc naší vlasti před hrozbou Mnichova…není čas na oplátku?!

  • 12 dodo // Dec 19, 2007 at 8:37

    V prvé řadě by běžným lidem v EU měl někdo říci:
    a) v Evropě vznikne druhý muslimský stát,
    b) na území Kosova se nachází jedna z největších amerických základen v Evropě,
    c) v Kosovu jsou úžasné nerostné zásoby, které někdo má chuť schlamstnout.
    Budou chtít s tímto něco evropané provést?
    Na závěr - tak, jako se vypořádali Turci s Armény na začátku 20. století, tak by se evropané měli vypořádat s Albánci - asi ne všichni jsou dýleři drog, pasáci kurev a zloději, ale ukažte mi, jak je v mase rozlišíte. Toto nejsou silácká slova, pouze návrh na možné řešení.

  • 13 Vilnius // Dec 19, 2007 at 14:42

    Poslední příspěvek je naprosto přesný.

  • 14 LJM // Dec 19, 2007 at 15:52

    dodo: Máš recht.

    Vím, že mezi jednotlivými Evropany jsou velké rozdíly v mentalitě, i rozdíly kulturní, ale Albánci, to už je opravdu odpad. Jak Bůh mohl vůbec vymyslet něco jako je Albánec nebo Cikán?

  • 15 Jan Horsen // Dec 19, 2007 at 22:33

    To: LJM
    Neobviňujte Boha za dílo mocností pekelných.
    Už jen barva je průkazem původu !

  • 16 Drifter // Dec 19, 2007 at 23:17

    Al Jouda : Souhlasim s Vami, svet se meni a je treba si uznat ze jsme vsichni obcany tohoto sveta. Nas nacionalni puvod v budoucim svete neznamena nic nez vzpominku na minulost a zivot rodicu.

  • 17 Pozorovatel // Dec 20, 2007 at 17:37

    Jo, tak by to rádi viděli světoobčané-globalisté , dříve kosmopolité. Těch je naštěstí pouze hrstka, ovšem vlivná a již dlouho komplikující život mnohým.
    Poslouchal jsem v TV “povinný” jásot nad Schengenem a je zajímavé, jak jim tam v případě reportáží z “rozdělených” měst (Č.Velenice,Č.Těšín) pokaždé unikla fráze, že se jedná o návrat do “šťastnějších časů” - jen nikdo neobjasnil, zda tím byly míněny časy válečné, kdy bylo pohraničí odtrženo, či “pouze” doba Rakousko-Uherska.

  • 18 Armin // Dec 20, 2007 at 21:27

    Myslím, že není daleko doba, kdy Rusko začne opět vytvářet nějaké společenství spřátelených zemí. Zatím nabírají silu, hlavně v ekonomice, aby měli co nabídnout, Vlastně už mají co, strategické suroviny. Možná by to bylo dobré pro jakousi rovnováhu, aby se všechny národy EU neroztavili v nějakou modrou uniformní masu ovládanou sionisty, kteří šíři skrze ekonomické procesy politiku, která je de facto eutanazií Evropy. Zní to divně, ale začínám se obávat, že ještě jednou budeme klepat na ruská vrata, abychom si vůbec zachránili holý život.

  • 19 Drifter // Dec 21, 2007 at 15:55

    To ze svet je stale mensi neni zadnym tajemstvim. Populace barevnych stale stoupa a s vyjimkou Ciny neni zadne omezeni. V zemich kde je hlad a bida je vzdy hodne deti. Po prvi svetove valce bylo v Kosovu 15% Albancu, dnes vime co je mozne dokazat za 90 let. Srbove se musi ptat sami sebe jak tomu meli zabranit. Co jim dnes zbyva? Pripojit se k Rusku, ktere je dnes jedinou zemi v bezpecnostni rade OSN ktera vyhlasila ze Srbska Republika je nedelitelna. Vec by byla vyresena, protoze Putin by to nedovolil, naopak by prevzal US zakladnu a namiril radary na zapadni Evropu. Kanadsky Major-General Lewis MacKenzie to velice dobre popsal na techto strankach: http://www.freerepublic.com/focus/f-news/1112681/posts je to popis konfliktu v Kosovu pohledem velitele NATO, v Anglictine a stoji to za precteni.
    V kazdem pripade Kosovo je dnes ztraceno, Albanci tam zustanou, se Srby se milovat nebudou, obe zeme eventualne skonci v EU bez hranic a dobyti Evropy ktere zacalo ztratou Konstantinopolu pred nekolika stoleti bude pokracovat. Multikulturismus byl stvoren jako pokus na spojeni narodu, ale je to primo naopak. Nejenom ze slouzi k segregaci obyvatelstva po etnickych linkach ale hlavne ke kolonizaci hostujici zeme a vyhlazeni puvodniho obyvatelstva. Unie narodu Evropskych, Americkych, Asijskych nebo Africkych a tak dale, je nevyhnutelna a jestli se lidske plemeno nepoucilo z historie bude to stat hodne krve.

  • 20 mars // Jan 16, 2008 at 9:53

    jestli naka vlada uzna Kosovo je konec.nic nezabrani chaosu ktery nastane .Albanci sou rakovina Evropy ,odveky nepritel sousednich narodu a spojency nepratel Evropy(Turku a Amiku ) .Hruza je ze Evropa podporuje vlastni pozklad.Silna Albanie ohrozi Recko a Skopije a bude slouzit jako americky trojsky kun

Leave a Comment