Napsal: Adam Kovář
Výbor pro rasovou rovnost (úžasný název, že?; také vám připomíná všelijaké výbory a komise oblíbené bolševiky?) v jihoanglickém Plymouthu se před několika dny projevil jako bdělý strážce tzv. politické korektnosti. Místní podnikatel Leroy Lander pojmenoval svoji hospodu po siru Johnu Hawkinsovi (na dobovém obrazu), významném anglickém námořním veliteli 16. století a zdejším rodáku.
Kdo to vlastně byl? Sir John Hawkins se výrazně podílel na modernizaci anglického loďstva v druhé polovině šestnáctého století, podílel se na několika vítězných bitvách Angličanů proti španělskému námořnictvu, byl jedním ze tří nejvýznamnějších anglických námořních velitelů své doby. Do Anglie z „nového světa“ přivezl brambory a tabák, spolu se svým bratrancem Francisem Drakem založil fond na podporu starých a nemocných námořníků a několik nemocnic, které se o ně staraly. Byl námořníkem, politikem a obchodníkem. Za své zásluhy byl povýšen do rytířského stavu. Co na něm tedy rasovým rovnostářům vadí? Kromě toho, že je bílý, zejména to, že se mezi jiným podílel na obchodu s otroky.
Z pohledu plymouthského Výboru pro rasovou rovnost je Sir John Hawkins symbolem krutosti otrokářství. „Je velmi nešťastné, že se restaurace rozhodla oslavovat někoho, kdo se značně zapletl do obchodu s otroky,“ řekl k tomu zástupce výboru. A shrnul: „Tento název uráží každého, kdo ví o hrůzách otroctví. Je to zcela nevhodný hold tomuto člověku. Není nikým, na koho by mohl být Plymouth hrdý.“
Provozovatel restaurace pan Lander na to pochopitelně má jiný názor: „Uvažoval jsem důsledky pojmenování mé hospody po významném otrokáři, ale Sir John Hawkins je stále historicky velmi důležitá osoba.“ A dodal: „Je to opravdový britský hrdina… Otrokářství je součástí lidské historie a odpovědný za něj je každý národ… Hawkins ve svém životě udělal mnohem více, než že se jenom podílel na obchodu s otroky. Samozřejmě otrokářství nepřehlížím, ale pobouření a urážky, které jsme za pojmenování hospody sklidili, jsou důsledkem toho, že politická korektnost je už opravdu bláznivá.“
Ano, v šestnáctém století se skutečně Angličané zapojili (po Portugalcích a Arabech) do obchodu s otroky a podílel se na něm i John Hawkins. V roce 1562 jeho tři lodě přepadli portugalskou otrokářskou loď a ukořistění otroci byli následně prodáni v Karibiku. V roce 1564 se Hawkins vydal k pobřeží Afriky, kde získal čtyři sta otroků, které následně prodal v Americe. A v roce 1567 opět přepadl portugalskou otrokářskou loď a její náklad prodal v Americe.
Jistě, John Hawkins se „zapletl do otrokářství“. Stejně tak se zapletl do pirátství, když přepadal a vylupoval portugalské lodě převážející otroky. V té době to ale dělal takřka každý, kdo vyplul na moře. Odsuzovat kvůli výše popsaným případům muže tak rozsáhlých aktivit a tak významných zásluh pro anglické impérium, je, jak správně říká majitel restaurace Leroy Lander, projevem šílenství politické korektnosti. Vztahovat dnešní měřítka na dobu téměř před pěti sty lety je hloupé a může to být i značně nebezpečné.
Pokud ovšem podobným výborům a komisím tak leží v žaludku obchod s otroky, měli by se stejně razantně vyjadřovat i na adresu těch, jejichž předci na otrokářství také vydělávali. V první řadě je nutno zmínit Araby, kteří s černými otroky obchodovali ještě před bělochy a obchodují s nimi ostatně dodnes (viz Súdán). Ale vyčítá jim to někdo? Samozřejmě ne, nejsou to bílí křesťanští Evropané, takže nic špatného nikdy neudělali.
A druhým, na koho můžeme v souvislosti s otrokářstvím poukázat, jsou Židé. Židovští obchodníci se na dovozu otroků do Ameriky podíleli opravdu z velké části, někteří otrokářství hájili i v době americké občanské války (více viz tento článek). Mluví se o tom? Jen velmi výjimečně. A proč? Protože opět nejde o bílé křesťany.
Běloši jsou dnes opravdu lovnou zvěří, někde i přímo fyzicky (viz Zimbabwe), jinde (v Evropě či USA) je jim „zatím“ pouze připisováno vše špatné, co se kdy v historii celého lidstva stalo. Nenávist a sebemrskačství dosahují takřka vrcholu. Všichni naši předci byli zlí, byli to tmáři, rasisté, bigotní fanatici, sexisti a násilníci. Všechno, co jsme dělali, bylo špatné, všechno, co dělaly ostatní rasy, bylo dobré. Právě takovýmto způsobem dnes mluví všichni ti užiteční idioti z různých výborů rovnosti.
V Anglii se jim dnes nelíbí pojmenování hospody po významném admirálovi, co jim bude zítra vadit u nás? Za použití obdobné logiky, resp. způsobu myšlení, to může být prakticky cokoliv, od pojmenování ulic, náměstí či hradů až po to, že máme vůbec tu drzost mít bílou pleť a mluvit česky.
20 responses so far ↓
1 Dan Richter // Apr 1, 2008 at 1:14
jen bych poznamenal, že na obchodu s otroky se v tehdejší době podíleli vedle arabů i samotní černoši (a ve větší procentuální míře než “krvelační” bílí otrokáři), kteří mnohdy sami dobrovolně prodávali svoje příbuzné do otroctví, aby bylo “na chleba”, potažmo existovaly jakési organizované černošské “gangy”, které systematicky přepadávaly tamní vesnice a co nezabily, tak prodávaly povětšinou arabům .. zajímavé, jak na toto současná rasová korektnost zapomíná
2 ondroš // Apr 1, 2008 at 6:02
V letech 1573-93 se jako pokladník královského námořnictva podílel na budování silné anglické flotily. V roce 1588 porazil španělské loďstvo u anglických břehů. Zahynul při Drakeově expedici do Západní Indie.
3 anton // Apr 1, 2008 at 6:05
[Hawkins] John, sir, plavec angl. (*1520 v Plymouthu-†1595), byl pirát a otrokář, čímž získal ohromné jmění. Podskočiv španěl. krále Filipa, došel přízně Alžbětiny, stal se pokladníkem angl. loďstva, r. 1588 bojoval jako viceadmirál proti »nepřemožitelné armádě«, vele lodi »Victory«, načež povýšen za rytíře. [Hawkins] byl nízký charakter, styk s Drakem však postavil jej nezaslouženě do lepšího světla.
4 anton // Apr 1, 2008 at 6:08
rodokmen Hawkinse : http://www.welbank.net/hawkins/treetop.html
5 oliver // Apr 1, 2008 at 6:14
Anton: ehm, hezké. A neuměl byste to česky? Nějak Vám nerozumím…
6 Fon // Apr 1, 2008 at 9:55
Christos znamená olejom pomazaný a odvodené slovo kresťan vyjadruje spojitosť patriť Christovi, heretici medzi kresťanov nikdy nepatrili, nuž akí bieli kresťania? Ak autor tvrdí, že nie je možné dnešné kritériá vnímať na dávnu udalosť, tak prečo otrokárov a pirátov volá kresťanmi? Ak by boli kresťania by poznali, že Boh všetko vidí, aj keď mučia a vraždia. Isteže sa k ulúpenému ľudskému tovaru môže niekto správať rôzne, ale spája sa to výlučne s usadenými vlastníkmi otrokov, ktorých má sám pod dohľadom a využíva ich a aj je k nim láskavý, ale na obchode s otrokmi niet nič dobrého, je to typický špinavý talmudský hnus, na unášaní niet nič veľkolepé. Pohanskí zločinci mohli ubližovať a robili to. Rozdiely sú, že izraelské náboženstvo k otrokárstvu priamo nabádalo, potomkovia Cháma boli do úlohy otrokov vsunutý po Noachovom príkaze keď zlorečil Kanaánovi. Ale kto prinútil ľudí, aby sa to aj vyplnilo? Zrejme diabol. Preto treba opatrovať vlastnú dušu, aby nebola negerská, čierna, ale aby žiarila ako slnko. Po vzkriesení človeka každý podľa zásluh získa nové telo, upozorňujem, že aj černosi ak boli dobrí budú rovnako zbožštení ako je sám Boh, i keď nebudú prirodzene Bohom, alebo naopak, biele telo bude ako uhlík medzi démonmi.
7 hoj // Apr 1, 2008 at 16:49
teda já proti otroctví nic nemám, rád bych měl pár tupých negrů na robotu
8 hoj // Apr 1, 2008 at 16:54
myslím si, že bychom měli spíš hodnotit dnešní realitu podle minulosti, než minulost podle současnosti, jelikož morální hodnoty časů sira Hawkinse byly na daleko vyšší úrovni než ty dnešní dekadentně-chorobné názory zdegenerovaných palidí
9 drifter // Apr 1, 2008 at 22:52
Je to hloupost se s tim zabyvat, vzdy se nekde najde nejaky hlupak ktery si neuvedomi ze je to uz 450 let po jeho smrti a ze za jeho doby obchod s otroky byla normalni financni transakce. Prez. George Washington sam vlastnil nekoliv otroku.
Co je na tom smutne, je ze jeho dnesni potomci se museli v roce 2006 verejne omluvit za jeho otrokarsky obchod.
10 Runner // Apr 2, 2008 at 1:08
Příznačné ovšem je, že na obchodu s otroky měli lví podíl Židi, na jejichž hlavu tím pádem padají také současné potíže bílých Američanů s nepřizpůsobivou kriminálnickou černou menšinou v USA.
11 Michal // Apr 2, 2008 at 2:32
Runner: ten článek,na kterej je v textu odkaz - http://cz.altermedia.info/ze-zahranici/role-zidu-v-obchodu-s-otroky_2300.html - je o právě o tom a dost dobrej
12 Al Jouda // Apr 2, 2008 at 4:56
Jedná se o obyčejnou lidskou blbost a není třeba z toho dělat rasový problém !
13 Lukyn // Apr 2, 2008 at 13:33
Runner: Od kud máte tuto informaci? Já měl za to, že židé ve středověku rozhodně s otroky neobchodovali (tedy vyjímky se najdou vždy a všude)… Zajímal by mě pramen - předpokládám white-people nebo něco podobně hodnotného? Možná se pletu a vycházíte skutečně z nějaké disertační práce, kterou napsal člověk, který měl ke kronikám a tehdejším účtům přístup… Ale značně o tom pochybuji, neboť něco o této době vím… Ještě bych možná dodal, že otroctví existovalo od pradávna od nejstarších dob a existuje dodnes.
14 Shooter // Apr 2, 2008 at 17:40
Lukyn: Ob jeden příspěvek nad tím vaším je např. odkaz na článek o roli Židu v obchodu s otroky.
15 Pozorovatel // Apr 2, 2008 at 17:41
Lukyne, myslíte, že Ibrahim ibn Jakub k nám přišel (cca 965) vekslovat se šábesdekly ? O tom, že Židé kšeftovali u nás s otroky se zmiňuje i Neruda http://www.zvedavec.org/klasika/2004/06/881-pro-strach-zidovsky.htm Možná tento zdroj shledáte “korektnějším” http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDid%C3%A9_ve_%C5%A0pan%C4%9Blsku#Hospod.C3.A1.C5.99sk.C3.A9_z.C3.A1zem.C3.AD
16 Okoun // Apr 5, 2008 at 6:26
Tomáš Jírů : Fakt? Prosím o zdroj, rád bych si to ověřil.
17 Lukyn // Apr 5, 2008 at 14:33
Pozorovatel: Nikolivěk, ani Wikipedii skutečně nepovažuji za korektní - to už je korektnější zvědavec či altermedia (shooter naivně odkazuje na článek od tud, nechci tím altermedia nijak urážet, ale jejich název je přesný - alternativní zdroj, neboli také možný) - neboť sem nemůže psát naprosto kdokoli, což na wikipedii může - skutečně naprosto kdokoli, včetně 8mi letého děcka, 15ti letého poďobance, 18ti letého puboše či 70ti letého důchodce… Naprosto kdokoli! To si prosím uvědomte! Jistě, v budoucnu to bude možná studnice vědění, zatím je to ale lednička, ze které nikdy nevíte, jestli jste nevytáhl zkažené jídlo, ale nezjistíte to z obalu…
Ale - já nepopírám že nějaký žid (ojediněle) obchodoval s otroky - to jistě ano, jen říkám, že 90% (snad i daleko více) otrokářů - obchodníků s otroky - nebyli vůbec židovského původu.
18 Lukyn // Apr 5, 2008 at 14:39
Mě osobně přijde až naivní, co všechno jim hážou lidé na hlavu. Jedno moudré přísloví praví za vším hledej žida, ale ono je to míněno trošku jinak… Já myslím, že bohatě stačí jak se chovají v Israeli, jak vůbec ten stát založili a jakou mají mezinárodní politiku, to že nedodržují v podstatě zákony (např. rituální zabíjení zvířat) na to, aby o nich člověk měl nějaký obrázek. Vymýšlet další věci - že otravovali studny ve středověku, že přinesli mor, obchodovali s otroky, Ježíš nebyl žid atd. je podle mého názoru nejen zbytečné, ale naopak to spíše průměrného člověka od vašich (našich) názorů spíše odpudí. A to je to, co tvrdím celou dobu, neradikalizovat se, naopak. Jedině to je řešení.
19 Drifter // Apr 5, 2008 at 23:57
Pan Lukyn, souhlasim s Vami ze je to absurdni kdyz se vsechno haze zidum na hlavu. To prislovi “za vsim hledej Zida” ma ale neco do sebe. Nejlepsi zdroj informaci na toto tema je Zidovske stredisko. Wikipedia je jak pisete nespolihlevy zdroj a nikdo by se nemel na to odkazavot jako pravdivy zdroj informaci.
Na druhe strane:Ale - já nepopírám že nějaký žid (ojediněle) obchodoval s otroky - to jistě ano, jen říkám, že 90% (snad i daleko více) otrokářů - obchodníků s otroky - nebyli vůbec židovského původu …..je Vas nazor s kterym nesouhlasim.
Rabbi Marc Lee Raphael, profesor Judaism na Oxford University publikoval historii Zidu a jejich otrokarskeho obchodu v kterem Vas argument vyvraci.
Na priklad pise:
Po vyhnani Zidu ze Spanelska, vetsina odesla do Holandska kde byli vitani. Holandska vlada je podporovala v kolonizaci Surinamu. Kolem 1650, tam zilo 570 zidu (asi 100 rodin) a vlastnilo 40 estates (Plantations) vcetne 9,000 otroku. Zide controlovali Holandske obchodni lodstvo a nakupovali otroky v Africe od tamenjsich cernochu. (ano to neni omyl…nakupovali je).
Curacao bylo dalsi, dokonce meli specialni ekonomicke vyhody ktere jim udelila Dutch West Indies Company in Amsterdam a pak Barbados a Americky jih. 80% plantazi v Curacao bylo vlastneno zidy. Udava I jmena lodi a jejich zidovske vlastniky registrovane v novem Amsterdamu.
My se na to otrokarstvi divame dnes s odporem ale tenkrat to byl jenom obchod a to ze prvni otroci v nove zemi byli Evropsti belosi je diskuze na dalsi den.
20 Lukyn // Apr 6, 2008 at 16:18
Drifter, Shooter, Pozorovatel: Omluva - měli jste pravdu, nebylo to skutečně natolik ojedinělé, jak jsem se domníval (otrokářství nepatří mezi mé silné stránky). O tom Rabbim a otrokářství židů je zde zajímavý článek, seženu si nějakou publikaci (jen pro zajímavost) http://www.blacksandjews.com/MarcLeeRaphael.html
Leave a Comment