Politická strana Právo a Spravedlnost (PaS) už počátkem dubna tohoto roku upozornila na připravovanou Queer Parade Brno a varovala veřejnost před možnými riziky, která s sebou tato akce může nést. Dne 13.4. 2008 pak předsednictvo PaSu odeslalo zastupitelstvu brněnského magistrátu „Otevřený dopis“, ve kterém zastupitele vyzvalo, aby konání kontroversní akce poslední červnový víkend nepřipustili.
Náměstek primátora Martin Ander (Strana zelených) odpověděl autorům „Otevřeného dopisu“ stručným, avšak vysoce urážlivým e-mailem. Není divu. Pan Ander totiž zasedá nejen na brněnském magistrátě, ale také v předsednictvu Strany zelených. Agresivním tónem své e-mailové reakce vyprovokoval doyena předsednictva PaS, soukromého zemědělce a známého veterána českého antikomunismu, pana Jana Broje, k rozhodné odpovědi, která je nejen bližším vysvětlením pozic PaS, ale také novým apelem na odpovědnost brněnských zastupitelů. Text e-mailu náměstka Andera i odpovědi Jana Broje přikládáme.
Reakce náměstka primátora Martina Andera na Otevřený dopis PaS:
Vážení pánové,
Vaše obavy z veřejného shromáždění gay a lesbických iniciativ v Brně považuji za neodůvodněné (jak jistě víte, HIV se nepřenáší pohledem na osobu HIV pozitivní), váš požadavek na zákaz takové akce nejenže nemá oporu v zákoně (všichni občané ČR jsou si ve svých právech rovni), ale je přímou výzvou k diskriminaci na základě sexuální orientace.
Vašemu požadavku, motivovanému xenofóbií v žádném případě nevyhovím.
Jsem přesvědčen o tom, že uskutečněním zmiňované akce, pokud budou pořadateli dodržena všechna ustanovení zákona shromažďovacího, nebudou omezena práva žádného občana, majority už vůbec ne. Mimochodem, vzhledem k tomu, jak jste se k celé akci vyjádřili se domnívám, že k majoritě v tomto státě určitě nepatříte.
S pozdravem Martin Ander
Odpověď Jana Broje náměstku Anderovi
Vážený pane primátore, pane náměstku, vážení zastupitelé,
jmenuji se Jan Broj a jsem spoluautorem „Otevřeného dopisu“, kterým Vás strana Právo a Spravedlnost (PaS) před časem vyzývala, abyste nepovolili uskutečnění akce Queer Parade 2008. Jako odpověď na náš dopis jsme obdrželi stručný e-mail pana náměstka Martina Andera, z jehož textu bohužel není zřejmé, je-li jen jeho osobním názorem, nebo jakousi „oficielní“ odpovědí brněnského magistrátu. Na konfrontační tón tohoto e-mailu a v textu naznačovaná podezření nicméně musím v každém případě reagovat.
Jsem dlouholetým členem Konfederace politických vězňů a přesvědčeným demokratem. Můj otec za svobodu a demokracii položil život (byl komunisty popraven) a má rodina prožila za totality léta hlubokého útlaku. Po roce 1989 jsem se jako zemědělský poradce prezidenta Havla zasazoval za demokratizaci společnosti a nápravu křivd z dob nesvobody. Nyní jsem členem předsednictva strany PaS, ve kterém, vzhledem ke svému seniorskému věku a životním zkušenostem, plním roli jakéhosi doyena. Z popsaných důvodů se mi zdá vhodné, abych to byl právě já, kdo za ostatní odpoví na přípis pana náměstka a pokusí se upřesněním našich stanovisek přimět Vás, vážení zastupitelé, k novému posouzení celého problému.
Především se musím hned úvodem ostře ohradit proti tvrzením pana náměstka Andera, že náš „Otevřený dopis“ je „motivován xenofóbií“, „nemá oporu v zákoně“ a je „přímou výzvou k diskriminaci na základě sexuální orientace“. Pokud tato tvrzení míní pan náměstek vážně, pak náš dopis vůbec nepochopil. V žádném svém dokumentu či vystoupení nikoho nevyzýváme k diskriminaci homosexuálů. Tím, koho otevřeně kritizujeme, jsou některé aktivistické skupiny, jež samy sebe prohlašují za obhájce a representanty homosexuálů, a jednají přitom natolik neodpovědně, že poškozují jak zájmy majoritní společnosti, tak i zájmy homosexuálů samotných! Příkladem takového neodpovědného přístupu je podle nás právě pořádání bombastických akcí typu plánované Queer Parade Brno. Takové akce mohou sloužit jen ke zviditelnění pořadatelů, popř. politiků, kteří je podpoří, ke zlepšení obrazu homosexuální minority v očích veřejnosti však pomohou jen těžko. Naopak, svým charakterem veřejné exhibice předvádějí „karikaturu“ homosexuálů, jež má veřejnost šokovat. Považovat něco takového za přínos myšlenkám tolerance a svobody je podle mě zcela scestné!
V žádném případě také nikomu neupíráme možnost využívat práva shromažďovacího a opravdu nám není třeba připomínat, že všichni občané ČR jsou si ve svých právech rovni, upozorňujeme jen na známou skutečnost, že práva a svobody jednoho musí v demokracii vždy končit tam, kde omezují práva druhého. A to je právě případ Queer Parade, která podle našeho názoru může ohrožovat mravní výchovu mládeže i práva občanů na zajištění zdraví a osobní bezpečnosti! Ostatně každá větší pouliční akce, bez ohledu na to, kdo ji svolává (taneční maratony, rockové koncerty apod.) představuje pro obec, kde se pořádá, značnou zátěž a od zastupitelů v místě konání se proto vždy očekává, že odpovědně zváží, zda je v silách pořadatelů dodržet povinnosti dané příslušnými hygienickými a bezpečnostními předpisy, popř. zda je v silách obce zajistit další potřebná opatření (policejní ostraha, odvoz odpadků atd.), a to v potřebné míře a kvalitě. Teprve na základě toho pak zastupitelé pořádání akce akceptují nebo ne!
Jak víte, my se domníváme, že chystaná Queer Parade je vzhledem k jejím specifikům mimořádně rizikovou akcí a považovali bychom za správné, kdyby zastupitelstvo brněnského Magistrátu její konání neumožnilo. Vážné důvody, které nás k tomuto názoru vedou, jsme stručně naznačili v našem „Otevřeném dopise“, vzhledem k reakci pana Andera se je však pokusím objasnit ještě jednou a konkrétněji:
Za prvé, akce může znamenat vážné ohrožení mravní výchovy mládeže! Na základě agresivní image některých homosexuálně aktivistických skupin totiž lze očekávat, že součástí Queer Parade budou i veřejné prezentace erotických aktivit, tanců, erotických kostýmů apod., před desátou hodinou večerní.
Za druhé, zvolený formát akce, včetně jakéhosi gay orientovaného „dětského dne“, podle našeho názoru dokazuje, že chystaná Queer Parade Brno je koncipována jako úmyslná provokace ze strany výše popsaných aktivistických skupin, patrně s cílem vyvolat konfrontaci. To může do Brna přilákat radikální odpůrce i příznivce těchto skupin a vést k pouličním střetům ohrožujícím bezpečí občanů. Podle informací, které se k nám dostaly, se mnozí radikálové k podobným konfrontacím již dnes skutečně chystají. Naše strana sice vyzývá odpůrce Queer Parade k nenásilným protestům a peticím, jako malé konzervativní uskupení však nemá na radikály velký vliv a nemůže tudíž případným násilným střetům nijak zabránit.
Za třetí, homosexuálové objektivně představují rizikovou skupinu v ohrožení virem HIV a při případném pochybení v oblasti hygienických předpisů může tedy být dopad pro veřejnost závažnější než v případě jiných akcí. Bagatelizaci tohoto problému panem Anderem, který měl potřebu nás „upozornit“, že se „HIV nepřenáší pohledem“ považujeme v daných souvislostech za nemístnou. Problémem mohou přece být případná krvácivá zranění, ke kterým při tanci či pod vlivem alkoholu může docházet, odhazování použitých kondomů mimo odpadkové kontejnery a podobné jevy, jež nelze na hromadných akcích dost dobře vyloučit.
Svým „Otevřeným dopisem“ jsme chtěli varovat před možnostmi výše popsaných ohrožení a dosud jsme přesvědčeni, že preventivní postup proti naznačeným hrozbám má v zákoně oporu, byť by znamenal zrušení plánované akce. Pan náměstek Ander si to nemyslí a rozhodnutí (i odpovědnost) bude proto na něm a na Vás, ostatních zastupitelích města. My jsme jen učinili to, co jsme považovali v daných okolnostech za správné.
Jan Broj
člen předsednictva politické strany Právo a Spravedlnost (PaS)




20 responses so far ↓
1 Pozorovatel // May 27, 2008 at 13:12
Zelení vůbec budí dojem, že jsou spíše ideovým předvojem NWO a pátou kolonou exprezidenta Havla než ekologickou stranou, což je pouze mimikry, které je má učinit lákavější pro mládež a hledače alternativ k mediálně a pětiprocentním volebním prahem vykrmeným bumbrlíčkům ČSSD(b) a ODS.
Přitom i ekologická agenda zelených, zejména kolem globálního oteplování, jeví znaky humbuku http://si.vega.cz/clanky/nejez-a-zastav-globalni-oteplovani/
2 Horst // May 28, 2008 at 2:03
Nechť každý svobodně vyjde do ulic říci svůj názor. Výchova dětí má ležet na bedrech rodičů, nikoliv státu, politických aktivistů, či jiných (úchylných) úředníků. Ti, kdož volají po úředních zákazech, mají na to právo, nicméně, může se stát, že poměry se jednoho dne obrátí proti nim.
3 Adam Kovář // May 28, 2008 at 2:11
Nechť si každý deviant svobodně a veřejně přesvědčuje děti, že být homosexuálem je super a cool. Tak to je přesně ta “svoboda”, kterou zásadně odmítám.
4 Horst // May 28, 2008 at 2:18
Přesně, každý vidí svobodu jinde. Proto buď mají svobodu slova všichni, nebo nikdo, resp. pouze někdo. Já jako rodič, nepošlu své dítě na akci gayů, či neonacistů, komunistů, neboť mi záleží na výchově mých dětí. Takto se k tomu má postavit každý rodič.
5 yes // May 28, 2008 at 4:40
nevim jestli výchovu mládeže neohrožuje víc pohled na pochodující tlustý opilý nácky:-)
6 Anonymous // May 28, 2008 at 12:56
Strana zelených vyvolených Nečechů - kde se ty k.r.y.s.y. berou ?
7 Okoun // May 29, 2008 at 1:08
yes : Nebo neoholené židy.
8 visitor // May 29, 2008 at 7:15
Je úsměvné, jak pan Broj přesně ví, že účastníci akce budou předvádět erotické tance a odhazovat použité prezervativy a jak pan Kovář přesně ví, že budou přesvědčovat děti, že být homose*uálem je cool. Ačkoliv se já jako homose*uál na tu akci nechystám, tak ani neznám nikoho, kdo by chtěl přesvědčovat děti, že homose*ualita je cool. Je to stejné, jako byste předem hysterčili, že na demonstrační akci vozíčkářů (jako je hromadný výjezd na Sněžku) budou vozíčkáři hlásat, že být invalidou je cool a ještě k tomu se tam všichni posráží a vykrvácí. Úkolem státu je zajistit, aby nebyly porušeny zákony a vyhlášky - např. erotika na veřejnosti se pokud vím dělat nesmí, odhazovat prezervativy taky ne, atd. Vše ostatní je svoboda slova, svoboda shromažďování. Ovšem nakonec dodávám, že z té akce osobně nadšený nejsem, myslím si, že proti předsudkům je nejúčinnější bojovat svým obyčejným životem, neexhibovat, ale ani se neskrývat za masku heterose*uála, a hlavně žít slušný život. Kdo zná homose*uály jen z televize, má logicky úplně jiné názory než ten, kdo je má mezi svými přáteli, kolegy.
9 visitor // May 29, 2008 at 7:36
Horst: Sdílím váš důraz na výchovu v rodině, kterou nesmí nahrazovat nějaký abstraktní stát. Jako rodič byste ale měl hlavně citlivě rozlišovat… Když za vámi přijde syn s tím, že se dal ke komunistům nebo nacistům, tak byste mu měl dát pár facek nebo si s ním vážne pohovořit (záleží na vaší nátuře). Když za vámi přijde s tím, že je teplý, tak byste si měl vážně pohovořit a zajímat se o to, jestli to pociťuje jako vzrozenou a neovlivnitelnou záležitost, příp. s pomocí odborníka.
10 richard // May 29, 2008 at 8:02
To visitor: Broj a Kovář nejsou úsměvní: homosexuálové se tak presentují na svých vítězných pochodech v Sao Paulu, Sydney, USA, Evropě, prostě všude, presentují se ještě hůř, nejde ani o svobodu slova, ani o erotiku ale o sprosté ideologické prudičství, proč by jste měli být v Brně jiní, než jste jinde. A svým ideologickým prudičstvím jen sami sobě způsobujete, že až tady bude islám a bude se s vámi vypořádávat podle svého, nikdo pro vás za to nehne prstem. A nemusí být takový člověk nazi, těch je minimum.
Mimochodem ta rada s odborníkem, prosadili jste si 1973, že homosexualita se nesmí léčit, takže neraď.
11 Horst // May 29, 2008 at 8:17
visitor: Souhlasím s tím, že rodina, potažmo výchova je zásadním stavebním kamenem lidské osobnosti. Rodiče mají povinnost sledovat vývoj dítěte, sledovat, co jej učí ve škole atd. Leckdy stačí pouhý selský rozum, aby člověk odhadnul situaci. Odmítám jakékoliv vměšování “státu” do rodiny - ve stylu zákazu facek apod. Když se dívám zpětně na svůj život, častokrát v duchu děkuji svým rodičům, za to jak mě vychovali, neboť vzorce, které mi byly vštěpeny v dětství se později přenesly i do dospělosti. Když z dítěte vychováte komunistu, bude z něj pravděpodobně komunista, když jej zanedbáte, může z něj vyrůst recidivista. Už situace (dnes bohužel běžná), kdy dítě vyrůstá v rozvrácené rodině, je podle mě špatná. Je to na každém jedinci (rodině). Proto zastávám názor, že dospělí lidé (rodiče) nesou plnou zodpovědnost za své děti. Role státu, jako vychovatele je pro mě nepřijatelná. Co se týče vrozené homosexuality, já osobně ji beru jako přírodní odchylku se kterou se toho nedá moc dělat - není a nebude to většinový jev, který by ohrozil zdraví společnosti, nebo by zastavil její vývoj. Co se týče různých nátlakových skupin, provozujících maškarády a demonstrace (odbory, komunisti, ne-základňáci, neonacisti, resp. jakékoliv uječené stádo), jsou mi více-méně lhostejní, neboť už z podstaty se mi příčí politická hysterie. Nicméně, nechť si ječí, mečí, křepčí, tančí - mají na to právo. Jiná věc je, kdyby mě tito “znásilňovali” ke svému přesvědčení a omezili tím mou svobodu. Tam už by bylo třeba zakročit.
12 Tom // May 29, 2008 at 10:46
To ze je nekdo stary a byl politicky vezen, jeste nikomu nedava patent na rozum{vsak si vzpomente, jake nazory tu ma vestsina lidi na Havla. Cti ho snad nekdo jenom proto, ze byl pol. vezen?}.Pan Broj evidentne nema o problematice ani sajn, jak byva u starsich lidi zvykem. Muj otec si napr. dodnes mysli, ze homosexualita je nemoc, ktera se da lecit. {P.s:jsem straight} Dopis pana Adnera mi neprijde nijak utocny a souhlasim s nim. Nikdo tam prece nebude soulozit, odhazovat kondomy a cakat kolem sebe krvi.
Jak krasne, kdykoliv jakemukoliv spolku z pravice zakazou pochod, je to skandal.
Homosexualove, ale pochodovat nemohou.
To mi celkem staci k vytvoreni si predstavy, jak by to asi vypadalo, kdyby vladlo PaS. Diky bohu se to nikdy nestane :-]]]
13 Horst // May 30, 2008 at 3:06
Třeba více, než pochod “načančaných” homosexuálů, mi vadí mediálně-politická, vyděračsky ubohá fraška zvaná proti-radarová hladovka za ne-násilí fanatika Jana Tamáše. Ale i přesto, nechť si hladoví a v pokoji zemře - a já, abych tuto “akci” morálně NEpodpořil si zajdu do McDonalda a přecpu se sýrovými burgery k prasknutí. Naštěstí média tyto dva “užitečné” idioty téměř ignorují - i když včera se již zaangažovali socialisti, aby se zviditělnili - možná proto, že hladovkáři již hladoví skoro 3 týdny a neví se, jak dlouho přežijí. Vidět sedět naditého Prasroubka s praskajícími knoflíky u košile, ve společnosti těch dvou něbožáků, je opravdu temný pohled.
http://zpravy.idnes.cz/vycerpani-odpurci-radaru-pokracuji-v-hladovce-i-po-schuzce-s-politiky-1ed-/domaci.asp?c=A080529_161309_domaci_jba
14 visitor // May 30, 2008 at 3:18
To richard: Buď tak laskav a když mluvíš o homs*xuálech, tak mi nepiš “způsobujete” a “prosadili jste”, jinak já začnu psát tobě, že vy heteros*xuálové kradete, tunelujete a znásilňujete své dcery ve sklepě. Když oslovuješ mě, tak polemizuj s mými názory, ne s názory někoho jiného. A uvědom si, že nemáš ani páru o tom, kolik je těch, kteří mají stejné názory jako já, v poměru k těm, co tancují nahatí v průvodu.
Byli to novináři, kdo k článkům o té akci v Brně začali automaticky dávat fotky exhibicionistů ze světa, aniž by se jaksi obtěžovali zeptat organizátorů, jak to vlastně v tom Brně má vypadat. Předsudky jsou všudypřítomné.
Kdyby záleželo na mém názoru, homos*xualitu bych ze seznamu nemocí nevyškrtával, je mi úplně jedno, jestli to někdo označí za “nemoc” nebo “biologickou variantu” nebo jinak. Ani bych nikomu nezakazoval pokoušet se to léčit a myslím si, že se to ani neděje. Lékaři a vědci snad mají svůj mozek a pokud si někdo myslí, že to léčit dokáže, má právo to zkusit, stejně jako každý, kdo zjistí, že je teplý, má právo zkusit to změnit. Jsem demokrat a vždy budu prosazovat nejen svobodu slova a shromažďování, ale i vědeckého výzkumu.
Doufám, že jsem ti vysvětlil, že homos*xualita není žádná ideologie, jak se pokoušíš tvrdit. Pokud bych byl komunista, tak přesně znáš moje názory. Ale pokud jsem homos*xuál, tak moje názory neznáš.
15 visitor // May 30, 2008 at 3:54
To Tom: Přesně tak. Je mi až trapno za toho starého pána, že místo aby stručně odpověděl na stručný dopis, rozepisuje se o své minulosti. Můj otec byl také aktivním antikomunistou a dal mi skvělou výchovu, takže i já jsem antikomunista a demokrat, i když se dnes už naštěstí nemusím obávat postihů, jakým čelil on. Nikdy by mě ale nenapadlo své názory podpírat těmito nesouvisejícími věcmi z minulosti. Doufám, že to není běžný průvodní jev stáří, jinak bych se stáří fakt začal bát.
16 Andreos // May 30, 2008 at 9:28
Já osobně se nepovažuji za k homosexuálnům nějak zvlášť netolerantního, ačkoli si myslím, že se skutečně zamlčují v souvislosti s touto menšinou jisté nepříjemné skutečnosti - zejm. výrazně disproporčně vysoký výskyt pohlavně nakažených v této skupině, velká promiskuita, apod.
Ale pokud jde o onu demonstraci a vůbec demonstrace této skupiny, tak tomu nějak nerozumím. Sexuální orientace je přece privátní záležitost a nějak mi uniká smysl ji explicitně veřejně prezentovat - ať homosexuální nebo heterosexuální (tento můj názor není motivován nějakou pruderií, ale plyne z logiky věci). Demonstrovat se dá za různé ideje, názory - ale za sexuální orientaci?? To je prostě jen vnitřní sklon člověka, který je prostě dán, žádná idea, která se dá prosazovat. Takže mi to nedává smysl. Heterosexuálové, byť jsou ve většině, se se svojí orientací nikomu nevnucují.
Kdyby šlo o požadování nějakých práv, tak by se to snad ještě dalo pochopit, ale u nás přece již prakticky všech práv dosáhli, takže jediný cíl takových akcí patrně je jen samoúčelná prezentace, “nastrkování se” veřejnosti, snaha strhnout na sebe pozornost.
Jestliže pořád vyžadují toleranci a stěžují si na její nedostatek, tak by zase oni mohli tolerovat, že ne všem se taková prezentace na veřejnosti zamlouvá (nebo by se někteří z nich alespoň nemuseli chovat tak “exhibicionisticky”, jak to na jejich akcích často bývá).
17 Pozorovatel // May 31, 2008 at 15:25
Se sodomity a neoconskými lokaji je škoda ztrácet slova…
18 visitor // Jun 1, 2008 at 9:24
Pozorovatel: Co je “sodomita”, to matně tuším, ale “neoconský lokaj” vážně ne, omlouvám se, to jsem nikdy neslyšel. Co to je?
19 visitor // Jun 1, 2008 at 10:25
Andreos: Já vám smysl té akce vysvětlím tak, jak ho chápu já (připomínám, že jsem homosxuál, ale této akce ani žádných podobných se neúčastním). Našel jsem přirování, které jsem už víckrát použil - občas se sejdou motorkáři nebo vozíčkáři (abychom zůstali u té zdravotní problematiky) a prostě demonstrativně projedou městem, aby se ukázali těm ostatním, že existujou a že jsou celkem fajn lidi. Žádná speciální práva nepožadují, žádnou ideologii nehlásají, jen se chtějí připomenout, že existujou. Zdá se mi, že i toto je ten případ. Jak říkám, smysl v tom moc nevidím, ale také nechápu, proč to někomu může nějak extra moc vadit.
Dále k problému disproporčně vysokého výskytu pohlavních nemocí u homosexuálů. Nemyslím si, že se to bagatelizuje - pokud byste se v té komunitě pohyboval, věděl byste, že i osvěta o těchto věcech je tam disproporčně větší, např. na webových stránkách pro gaye. A jak tak můžu kolem sebe pozorovat, homosxuálové jsou v tomto směru větší hypochondři než heterosxuálové a více si dávají pozor. Nicméně ta disproporce tam pořád je. Sociolog by vám vysvětlil, proč - je-li nějaká skupina obyvatel historicky vytlačována na periferii společnosti, objevují se v ní všechny negativní jevy, jako prostituce, promiskuita, atd., souvisí to s celkovým nihilistickým přístupem k životu. No a díky tomu, že se v posledních letech už homosxuálové necítí být na té periferii a čím dál častěji žijí běžným slušným sebevědomým životem, snižuje se i ta disproporce a např. nárůst HIV je v současnosti naopak více aktuální mezi heterosxuály.
Mimochodem, pánové z PaS v této souvislosti demonstrovali učebnicovou ukázku neschopnosti interpretovat statistické údaje - informaci “většina HIV pozitivních jsou homosxuálové” si zřejmě vyložili jako “většina homosxuálů jsou HIV pozitivní” a z toho vyplynulo jejich směšné varování před hygienickým rizikem té akce.
20 Mstitel // Jun 8, 2008 at 12:32
Ke zlocinecke levicacke minulosti Martina Andera - z internetu:
Voleným statutárním orgánem NESEHNUTÍ je Rada. Jejími členy v letech 1997 - 1998 byli: Mgr. Martin Ander, Mgr. Karel Dolejší (do listopadu 1998), Mgr. Filip Fuchs (od listopadu 1998), Kateřina Lišková, Kristýna Rytířová, Milan Štefanec.
————————————————————
Vznik Iniciativy na podporu EZLN v ČR
Myšlenka vzniku uskupení vznikla v roce 1997 v průběhu debat při blokádě dostavby jaderné elektrárny Temelín. Za duchovního otce lze považovat Miroslava Patrika, aktivního především v ekologické organizaci Děti Země, který je i v současnosti nejvýraznější postavou Iniciativy. Dalšími zakladateli jsou Jitka Kozáková, Martin Ander (člen Nezávislého sociálně ekologického hnutí), Nikola Bukajová a Bohdana Rytířová.
Leave a Comment