Napsal: Vladimír Bystrov
Někdo to možná považuje za demokratické. Jiný za úsměvné. Někomu to připadá chytré a jinému se to zdá absurdní. Někdo to bere vážně a jinému to připadá malicherné. Vypadá to jako náhodné výkřiky. Že komunismus není totéž co KSČM. Že KSČM není KSČ. Že komunisté v komunální politice vlastně ani nejsou komunisté, že své ideály nechávají doma. Že antikomunismus není nic jiného než předsudek. Že zákon o protiprávnosti komunistického režimu nemá normativní charakter, nýbrž ideologický, a tudíž ipso facto vlastně není zákonem. Že za takzvané normalizace v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století už komunisté nebyli tolik zlí. Odpůrcům komunistů se opět nadává komunistožrouti jako ve třicátých letech a nikomu nevadí, že by se těžko někdo odvážil odpůrce fašismu nazvat fašistožrouty. Že vůbec každá zmínka o srovnání východisek, metod a cílů nacismu a komunismu vyvolává když už ne hysterii, tak alespoň ošívání.
Do tohoto kakofonického, podle stejných not hrajícího orchestru demagogických výkřiků nyní přibylo tvrzení vrcholných sociálnědemokratických politiků o tom, že totalita není vždycky totalitou. A proto navrhují zrušit zákon o zřízení ústavu, který má zkoumat kromě jiného období totalitní moci pod vedením Komunistické strany Československa od roku 1948 do roku 1989. Sociálnědemokratičtí poslanci opět tvrdí, že pojem totalita je spíš ideologický než vědecký a nelze ho vztahovat na celou dobu vlády komunistického režimu.
Pojem totalitní má však jasný význam. Označuje společnost řízenou v souladu s hodnotami jediného oficiálně vytyčeného společenského ideálu. Vládne pouze jediné mocenské seskupení řídící stát prostřednictvím různých struktur podle okolností s použitím přizpůsobených tradičních způsobů uplatňování státní moci. Tento stát kontroluje veškerý duchovní, společenský, ekonomický a osobní život občanů. Občan má hodnotu pouze materiálu, který má sloužit v lepším případě k dosažení deklarovaného ideálu, v horším případě jako výhradně ekonomický potenciál alespoň mající režimu pomoci udržet se. Proto není trpěna opozice a státní struktury zastrašují, šikanují, pronásledují, terorizují a likvidují nevyhovující rasy, třídy, sociální skupiny, národy a jakýkoliv disent. Takové je vymezení obsahu pojmu totalitní režim či totalitarismus, počínaje politology z počátku padesátých let až po všechny nejsoučasnější slovníky cizích slov.
Jenže sociální demokraté tvrdí, že takto lze označovat pouze režim v Československu v letech 1948 až 1968. Kdy podle ústavy „vedoucí silou ve společnosti i ve státě“ byl „předvoj dělnické třídy, Komunistická strana Československa, dobrovolný bojový svazek nejaktivnějších a nejuvědomělejších občanů z řad dělníků, rolníků a inteligence“. Kdy byly násilně změněny vlastnické a majetkové vztahy, kdy byla násilně omezena svobodná duchovní a ekonomická volba jednotlivce. Kdy byl občanům vnucován bez možnosti výběru způsob a cíl života. Kdy nesouhlasící či nevhodní byli vyháněni z domovů, ze zaměstnání, vysidlováni, vězněni a popravováni.
Období mezi lety 1968 až 1989 však sociální demokraté za totalitní už nepovažují. I když byla v ústavě stále zakotvena vedoucí role KSČ. I když stále platila třídní hlediska. Stále nebylo možné vlastnit výrobní prostředky. Stále nešlo zvolit si vlastní způsob duchovní a ekonomické seberealizace. Občan si stále nemohl vybrat svou cestu do života. Dál byli nepohodlní vyháněni ze svých zaměstnání a dál sledováni, pronásledováni, týráni a vězněni. Mocenské struktury dál fungovaly proti přirozeným zájmům občanů a ani vliv globálního civilizačního a sociálního vývoje nic na systému vlády nezměnil. Podle sociálních demokratů to však kupodivu už nebyla totalita. Zdá se to někomu jako nesmysl?
Ale nenechme se unést polemikou, protože o tu autorům či za jejich zády se skrývajícím strůjcům tohoto dalšího zdánlivě zmateného výkřiku vůbec nejde. Stejně jako ani moc nejde o to, jestli zůstane, nebo nezůstane Ústav pro studium totalitních režimů. Tím, co sleduje tato další pojmová žongláž spolu s ostatními uvedenými zmatečnými tvrzeními, je totiž především jediné: neustále odvracet pozornost společnosti od poznávání jejích fatálních omylů, které ji učinily nechráněnou vůči komunistickým ideálům a umožnily komunistům uchopit moc a udržovat ji. Bránit společnosti, aby si uvědomovala nebezpečnost ideálu, který demokracii ohrožuje v její podstatě, který z občanů dělá dobrovolné i nedobrovolné raby, který rozpoutává poslušné až horlivé běsy v lidském myšlení a konání, který dokáže proměnit tvořivé lidské individuality na krotké a snaživé stádo. Bránit jí rozpoznat, co udělala naše demokracie špatně, že jsme připustili být rozděleni na neprostupné kasty, na hlídané a hlídače, na udavače a udávané, že jsme vrhli demokracii zpátky do sterilní antihumanistické diktatury.
Nejde vůbec o náhodné výkřiky, ale o záludné psychologické manévrování mající dlouhodobě připravovat komunistické ideje na revanš, a po vyhození dvacátým stoletím ze dveří nechat jí otevřená okna pro nový návrat někdy příště. To vůbec není úsměvné.
zdroj: Národní tisková agentura
40 responses so far ↓
1 Václav // Jan 12, 2008 at 5:17
Tak abych byl upřímný, s pane Dr. Bystrovem mohu souhlasit jen částečně. Je pravda, že celé období 1945-89 bylo obdobím nedemokratického útlaku, avšak k totalitě se blížilo pouze v letech 48-58, poté šlo o autoritativní, avšak ne totalitní režim.
2 Koala // Jan 12, 2008 at 5:26
Já osobně pamatuju jen 70. a 80. léta, ale otec dnes říká, že v 50. to tu bylo v podstatě stejné, jako dnes v Severní Koreji.
3 Nordic Visitor // Jan 12, 2008 at 5:37
Ano po te slo pouze o autoritativni rezim,jehoz lide,pokud se jim to nahodou nelibilo,byli zavirani do vezeni,nebo psychiatrickych ustavu,popripade roztrhani psi,na statnich hranicich, pokud se pokouseli opustit tento raj.
4 Nordic Visitor // Jan 12, 2008 at 5:41
Byl jsem se osobne podivat na UV KSCM, v ulici Politickych veznu,a docela mne stacilo koho jsem tam videl.Opravdu se vzpamatujte,a nepokousejte se o jakekoliv ospravedlnovani tohoto likvidacniho systemu,inteligentnejsich lidi.
5 Sfinx // Jan 12, 2008 at 8:32
Pořád lepší antiglobalistický komunismus á la KSČM nebo Chávez než neoliberální - demokrátoři a NWO…
6 no-extreme // Jan 12, 2008 at 10:13
Nevim jak můžete posuzovat komunismus, když ta vaše velká pravicová ideologie vesměs vede stejným směrem a důsledky přináší stejné. Extrém jako extrém
7 Nordic Visitor // Jan 12, 2008 at 13:01
To No extreme,Nevim ze by Spanelsko ,dovedl jejich vudece k zaostalosti a primitivnosti.
8 Fon // Jan 12, 2008 at 20:37
Komunizmus bol jedným z chápadiel na ceste k nastoleniu panstva antichrista. Dávno ho už opustili jeho pôvodcovia, neudržateľnú tyraniu nahradili mediálnou „slobodou“ kde je ľahké usmerňovať stádo proti nepriateľovi, ktorého treba nenávidieť.
Komunizmus nie je možné izolovať od židovských koreňov, pre gójov je prípustné napádať firmu KSČM, jeho podstate sa „antikomunisti“ nevenujú a hľadať jeho rodičov by sa neodvážili. Sú užitočnými idiotmi Nového svetového poriadku.
9 Nahuatl // Jan 13, 2008 at 9:47
Fon: Teď jste mi to vysvětlil… Já si hned od začátku myslel, že v tom budou mít prsty Židé… Jak jinak. Děkuji
10 Sfinx // Jan 13, 2008 at 11:14
Fon: Souhlas.Měl bych na Vás jeden dotaz - proč si myslíte že vcelku průhledné světové spiknutí prohlédlo max.15% lidí?
Dle mého soudu se jedná o neinformovanost, nevzdělanost (samozřejmě řízenou Velkým bratrem), nedostatek životních zkušeností a hlavně neschopnout pochopit, že lidé, kteří vládnou světu mohou být tak bestiálně zlí.Zlo je totiž vnímáno jako něco co se týká pouze “obyčejných” a chudých lidí…
11 Lus // Jan 13, 2008 at 15:23
Je hluboce smutné a frustrující, že jsme dopustili, aby se v naší zemi komunismu udržel a dokonce znovu nabírá obrátky…Chce se mi z toho brečet, ještě že se za to jako žena nemusím stydět…
Jsme takoví lidumilové, takový národ holubic, že jsme ty jejich pohlaváry nechali po revoluci pláchnout a ještě si k tomu nahrabat!!!
“Ať mír dál zůstává s touto krajinou, zloba, závist, zášť, strach a svár, ty ať pominou….” jak dojemné…” teď, když tvá ztracená vláda věcí tvých zpět se k tobě navrátí, lide, navrátí.” ……a máme to tady……..
Deprese jako hrom ….
12 Václav // Jan 13, 2008 at 15:26
Nordic Visitor : Zle zacházet s lidmi umí i leckteré demokracie, např. ta v Izraeli. To, že mají komanči na rukou krev za celé období 1945-89 neznamená, že po celou dobu tu byla totalita.
13 Václav // Jan 13, 2008 at 15:35
Nahuatl : Jakého původu byli Marx a Trockij? Samozřejmě, nebyli jen tito dva, třeba Gottwaldova matka židovka nebyla (jeden z možných otců byl), stejně tak Chávez ani Castro nejsou Židé, Zápotocký, Novotný, Svoboda ani Husák tuším také nebyli, ale třeba inciátoři “Pražského jara” z velké části ano, ostatně samotná tato epizoda byla mj. reakcí na roztržku SSSR a Izraele.
O tom, že Indrova dělnicko-rolnická vláda byla možná nejgojštější od roku 1946 dodnes, by se dalo uvažovat … a byla to dobrá vláda … ? Takže zlo existuje i bez Židů, např. v Číně a Japonsku, ale marxisticko-leninské zlo, přiznejme si, je z velké části židovský produkt.
14 Nahuatl // Jan 13, 2008 at 17:40
Václav: Byl Kalašnikov Žid?
15 Václav // Jan 13, 2008 at 18:29
Kalašnikov se hrdě hlásí (je naživu) k udmurtské národnosti, i když se narodil kdesi v Altajském kraji (krásná i když drsná oblast u pramene Obu), kam asi jeho rodiče či předkové odešli za prací. Jinak Udmurti jsou národ příbuzný s Finy nebo Estonci, ne s Chazary, často mají zrzavé vlasy a mírně zešikmené oči. Drahý pane, já bydlím na silně multietnických studentských kolejích, přátelím se s nimi, a přesto tento web neodsuzuji. Nejste náhodou ten člověk, který plival na hrod žijících prarodičů pana Vaňhary?
http://cs.wikipedia.org/wiki/Udmurtsko
http://cs.wikipedia.org/wiki/Michail_Timofejevič_Kalašnikov
http://www.navychod.cz/?req=article&id=95
16 Václav // Jan 13, 2008 at 18:32
Oprava: Přátelím se s cizinci (ne s kolejemi).
Jinak studenti Udmurtského původu tam nejsou, ale z jiných národů bývalé SSSR ano. Stejně tak černoši a Vietnamci (přes 100). Ale jen několik studentů z Turecka, a vůbec žádní Arabové. Naštěstí.
17 Fon // Jan 13, 2008 at 20:32
Sfinx–neobjavili nič lebo ani neskúmali, o politiku sa nezaujímajú a ak vyjadria politický názor tak je vypočutý v oficiálnych médiách, ktorému slepo uverili a nehľadali poznať pravý stav veci.
18 Fon // Jan 13, 2008 at 20:48
Nahuatl–neviem kto z nich patrí medzi Semitov a konkrétne ku Hebrejom alebo do akej miery sú Chazarmi, obyvateľstvo v Izraeli nie je jednoliate.
Po vzkriesení Spasiteľa sa úloha Židov v dejinách zavŕšila, zo zabudnutia ich vytiahol diabol, mnohí z nich sú len jeho nástroj bez vlastnej vôle, ak škodia tak nie pre národnostnú horlivosť ale pre náboženstvo, ktoré ich učí, že príde vykupiteľ čo im odovzdá moc nad svetom. A ním je známy antichrist.
19 Nordic Visitor // Jan 14, 2008 at 3:38
To Vaclav ty jsi clovece uplne mimo,totalitni znamena ze vse ridila KSC,od verejych WC,po tavbu zeleza,pres nemocnice a curkarny,zivot obyvatel ridala pres zpravu OVKSC,pod ni spadala OV SNB_STB,Psychiatrie a tak dal-ti se starali o poradek a teror,i rohlik jsi si koupil v KSC samoobsluze,,protoze narodni podniky ridilaKSC a ji dosazeny lidi-To je tak totalni ze vic uz to byt nemuze.Rozhodovali o tom kdo muze a nemuze studovat,kam ma jit kdo pracovat,jak zvysit porodnost-omezenim pristupu k antikoncepci,krypli a divny lidi se zavreli do ustavu,chudaci stary co nikoho nemneli a nadrogovany tam cekali na smrt,navic ti radi odpovy ze stat ridili dle prirucky SS a SD -Zprava okupovanych uzemi.Do dnes neni vycisleno kolik zivotu maji na svedomi a kdyby pustili do TV vse co zde provadeli,tak je lidi utlucou,chybelo akorat plynovani v Auschwitz.
20 no-extreme // Jan 14, 2008 at 3:55
to Nordic Visitor - Španělsko - no to si snad děláš srandu. To že má být rozvinutá země?:-)
Jinak co se týče ideologií - extrémy jsou a budou, vždycky se najde psychopatický Stalin nebo Hitler a spousta oveček (třeba z téhle website), tak už to chodí. Apropó u nás v městě jeden nácek zmrzačil člověka, tak doufám že ho pověsej když jste tak pro trest smrti.
21 Václav // Jan 14, 2008 at 7:12
Nordic Visitor: Mám zkoušku z politologie na vysoké škole, a trvám na tom.
22 Václav // Jan 14, 2008 at 7:16
no-extreme: Nechtěl ten “člověk”, původně zmrzačit toho “nácka”, a ten “nácek” byl holt silnější?
23 Nordic Visitor // Jan 14, 2008 at 7:51
To Vaclav,ja jsem v te dobe zil,a vim co udelali mne a kamaradum,mysli si co chces.Oni jen cekaji az my co vime ,vymreme a pak se do toho pusti znovu,jen si dej pozor,aby jsi to ve zdravi prezil.
24 Pozorovatel // Jan 14, 2008 at 7:52
Skutečně byl rozdíl spíše jen v míře brutality (v období “bůčkového” socialismu nebyla tolik potřeba). Ovšem když bylo třeba rozehnat demonstrace r.1969, tak byli i mrtví http://www.cdkbrno.cz/konference/1968/oldrich-tuma/?PHPSESSID=1 Sem tam byl také zavřen disident, s méně známými jako Wonka či Cibulka se mohlo nakládat i brutálně.
ČSSD se tak spíše snaží “očistit” svoje členstvo, které zhusta tvoří ti komunisté, kteří “prozřeli” později než jiní exkomunističtí členové popřevratových(pseudo)pravicových uskupení a tak jim nezbylo než objevit “sociální cítění” a zprznit starou dělnickou stranu přežívající v exilu do postkomunistické podoby. Kvůli 5 procentnímu prahu (k čemu nám je, když se téměř konstantně vládne za podpory pár zkorumpovaných poslanců?) nemá navíc ve spojencích na výběr a musí se podbízet i komunistům, které média ochotně akceptují, na rozdíl třeba od Rona Paula http://www.vdare.com/sailer/080113_paul.htm, který byl ze zmínek o prezidentských kandidátech zřejmě zapovězen stejně jako diskuze k článku na novinkách.cz http://tinyurl.com/ywl4sd Není divu, když si vzal do úst i modlu pokrokářů (notně upraveného a PC censurovaného) Abeho Lincolna, kterému přiřkl rozpoutání krvavé a zbytečné války http://rawstory.com/rawreplay/?p=356
Asi demokraté tu bábu C. opravdu přes takřka monoetnicky vlastněná US média protlačí, teď bude v Michiganu jakýsi bojkot ze strany demokratických kandidátů, takže je jasným vítězem, což se zas podvědomě vlije do hlav voličů.
Pro zvídavého Nahuatla - Kalašnikov se u své nejslavnější zbraně inspiroval zde http://cs.wikipedia.org/wiki/StG_44
25 sepp // Jan 14, 2008 at 7:53
Jj, také jsem se chtěl dotázat, co tomu upoutání na invalidní vozík předcházelo… Tak třeba já jsem včera hodil záda u mě před domem za schodech… a představte si, předcházelo tomu to, že jsem je neposypal, aby neklouzaly…
26 Nordic Visitor // Jan 14, 2008 at 7:55
To Extreme,vis kde bylo Spanelsko a my v roce 1989,kdyz se zhroutil Sovjetsky blok.????
27 Okoun // Jan 14, 2008 at 7:59
no-extreme : Jistěže Franco pozvedl Španělsko a přiblížil je rozvinuté Západní Evropě. Komu nic neříká pojem “španělský zázrak” (el milagro español), může mrknout minimálně na Wikipedii a neposmívat se někomu, kdo o tom ví evidentně víc. Některé výsledky (např. nárůst motorizace země) nebyly dodnes nikde na světě překonány.
28 no-extreme // Jan 14, 2008 at 11:36
Španělsko uvádíte protože se to hodí momentálně pro ty vaše bludné pseudoargumenty… a ostatně nenapadlo vás že taková silná slova jako “zázraky” používali komančové?:-)
29 Lus // Jan 14, 2008 at 12:33
Jak můžete někdo z Vás - “starších” - co se tu dohadujete, komunismus obhajovat! Já taky pamatuji, jak matka přemlouvala otce, ať do strany vstoupí, aby mohly dětičky studovat (ještě že se nedal)! A příbuzná musela emigrovat, aby VŠ vystudovat mohla, i když premiantka na gymnáziu…A to jsou malichernosti …
Václav: zkouška z politologie, no, taky mám pár zkoušek z nějakých oborů a ne vždy mohu tvrdit, že o tom oboru skutečně do hloubky vím (vlastně těžko to mohu tvrdit o čemkoliv, protože studnice poznání je nekonečná)….
Ale možná je toto jen hra se slovíčky, někdo, ač komunismus odsuzuje, ho nepovažuje za totalitu…asi…já tedy ANO.
Též záleží na míře a typu zkušeností…žít na multi-kulti VŠ kolejích, kde studuje přeci jenom trochu jiný výkvět toho kterého národa, je něco naprosto jiného než jiná realita…každý národ má vzdělance, ale těch emigruje do vyspělejších zemí minimum…jo, též jsem potkala vzdělané a kultivované Afričany, ale procentuelně v naprostém nepoměru k těm, co mi otevřeně nabízeli sex! aniž bych náznakem projevila, že o něco takového stojím, nebo mě nařkli z rasismu pouze proto, že se s nimi nehodlám bavit…Co to je??? A to se mi s bělochem opravdu nestalo…
Nejsem pro žádný extrém, ale mám oči otevřené a pozoruji….Přeci nebudeme ovce!
30 Nordic Visitor // Jan 14, 2008 at 13:00
Lus,urcite mne napis,nechal jsem ti tam mail.Je fakt ze ve skladech,prekladistich,a ruznych podivny a spinavych podnicich, jsem casto zabredl do debat ktera tam nepatrila a vtomto prostredi pusobyla naprosto smnesne ,cim asi to,protoze prevazna cast osazenstva az na par blahoslavenych chudych duchem ,tvorila smnes lidi,z vysokoskolskymi tituli,jen chytli spatnou dobu.Do dnes ale vzpominam,jak jsme zpivaly koledy o vanocich,doba byla hrozna ,ale ta generace predvalecnych rocniku byla zlata.Ta ucta a slusnost,charakter,to je dnes vydet,tak ve filmech s Oldrichem Novym v poradu pro pamnetniky.
31 Václav // Jan 14, 2008 at 16:29
Lus: Taková zajímavá situace byla, když mi dva černoši z Angoly vyprávěli, jak jim vadí, že na jiných kolejích jsou muslimové, roztahují se tam, a hlavně si pak i o nich lidi myslí, že jsou muslimové … Vietnamci zase nemají rádi naše Cikány. A vrchol všeho byl, když mi polský liberál řekl, že když sem jel, myslel si, jak to tu je skvělé, a dost se zklamal, a také byl v šoku z toho, co si tu Cikáni dovolí, a že jim to trpíme. Někdy mám až pocit, že budou zahraniční studenti, kteří se vrátí domů, doma vyprávět, že v ČR chudí a nevzdělaní Cikáni zneužívají dobráctví Čechů a skrze své zastánce ovládají zemi.
O tom, že si černoši nepřiměřeně věří v sexuální oblasti vím, ale opět znám i opačný případ, kdy si mi černoch stěžoval, že ho holky chtějí jen na sex. Že se velká část imigrantů z afrického kontinentu, zvláště z islámských regionů, chová nehezky, či přímo podlidsky, to je tvrdá realita, v tom s Vámi souhlasím.
A k tomu období vlády KSČ. Já se jej nezastávám. Ale to, že lidé trpěli, neznamená, že šlo o totalitní formu vlády. Stejně jako lidé trpěli v Letech u Písku, a přesto nešlo o koncentrační tábor.
32 SpiritOf** // Jan 14, 2008 at 18:33
N.O.-extreme:nebyl-li to zázrak,byla to síla korporativismu a nacionalismu.Ono je to sice trochu těžké,ale přesto lze být ekonomicky relativně v pohodě i bez vlivu finančních oligarchů z Wall Street či RVHP.
33 Shooter // Jan 15, 2008 at 1:22
no-extreme: Není jenom Španělsko. Je tu Itálie ( B. Mussolini ), Portugalsko ( A. Salazar ) nebo Chile ( A. Pinochet ).
Všude tam, kde se k vládě dostali tzv. autoritativní režimy tak vždy následoval ekonomický vzestup provázený zvyšováním životní úrovně obyvatelstva atd.
Všude tam kde se k moci dostali komunisté následovaly politické procesy a celková destrukce všeho.
34 Okoun // Jan 15, 2008 at 1:25
no-extreme : No jistě, “německý hospodářský zázrak” Spolkové republiky Německo a “španělský zázrak” za vlády Franca, to jsou jistě termíny, které s velkým nadšením zavedli a prosazovali komunisté. Vy budete asi intelektuál, že?
35 no-extreme // Jan 15, 2008 at 9:58
Jediné čeho si všímám, je to, že extrémisté nalevo i napravo se chovají stejně.
Kráceno pro urážení redakce. Admin
36 Lus // Jan 15, 2008 at 15:03
No-extreme: A jak vy vnímáte svět? Jak najít tu správnou cestu? Kdo to může soudit?
Též nejsem pro žádný extrém, ale co to je EXTRÉM? Jak se definuje? A proč většina obyvatel planety chová se jako ovce? Jenom pro nepřístup k informacím?
Nikdo není prorokem ve své zemi…?
37 Lus // Jan 15, 2008 at 15:05
Václav: Děkuji za inteligentní komentář…Myšleno vážně.
38 Shooter // Jan 15, 2008 at 15:42
no-extreme:Pokud je pro vás extrémista ten, kdo nechce vidět hořící auta na předměstí českých měst, kdo je proti drogám, kdo je proti kriminalitě, kdo je proti ekobludúm,… tak pak sem hrdý na to, že jsem podle vás extrémista.
39 Václav // Jan 15, 2008 at 19:12
Lus: Bylo mi ctí. Je to nešťastná situace, že se o vlastenectví zajímá málo slušných a vzdělaných lidí, a pokud ano, většinou čtou spíš proizraelské servery typu euportál.
40 honza // Mar 23, 2008 at 12:59
ale vy byste všechno zakazovali, to potom se zakazuje pořád víc, a víc, a ze všeho toho boje proti totalitě nakonec vyleze totalita.
Leave a Comment