Napsal: Petr Pavel
Není tomu tak dlouho, co několik Cikánů vyhrálo soudní spor u Evropského soudního dvora na téma rasové diskriminace. Diskriminováni měli být tím, když byli umístěni do zvláštních škol. Někteří novináři nepokrytě jásali, někteří se snažili vysvětlit, že zvláštní školy nejsou diskriminací, protože s umístěním potomka do tohoto zařízení musí souhlasit rodiče a onen potomek musí hodně zaostávat ve škole oproti dětem jiným.
Všechny články, které jsem o tomto tématu četl, ovšem vycházely z jedné premisy, a to sice že rasová segregace je v principu něco špatného. Proč? Kdo tím trpí? Já jsem měl Cikány za spolužáky již v těch dávných dobách, kdy jsem byl dítě. Byli hluční, smrděli, neučili se a nevěděli nic. Všichni do jednoho z těch, které jsem poznal. Neměli žádný zájem se učit a rozhodně jim nevadilo, když někteří z nich byli přeřazeni do školy s menšími nároky.
Mám jedenáctiletou neteř. Již dvakrát se ve škole řešili vši, které do školy zatáhli Cikáni. A to jsme v Praze. Jak to vypadá někde v Mostě či Chomutově? Svrab, neštovice, drogy, HIV a já nevím co ještě. Proč?
Levicová ministryně školství minulé vlády platila své dceři francouzské lyceum.V Anglii rodiče platí svým dětem příšerně drahé soukromé školy právě proto, aby se jejich děti nemuseli učit v rasově nesegregovaných vzdělávacích zařízeních. I když v soukromých školách nejsou děti 100% bílé, jsou to ze 100 % děti rodičů, kteří chtějí pro své potomky zajistit dobré vzdělání. To úplně postačuje.
U nás taková šance není, alespoň ne otevřeně. Samozřejmě pokud si můžete dovolit bydlet ve vile na Ořechovce, tak mnoho Cikáňat s vašimi dětmi do školy chodit nebude. Pokud jste odkázáni na panelák na periferii některého okresního města, tak vaše dítě bude bílou menšinou uprostřed nepřizpůsobivé většiny. A většinou jsou tam učitelky zoufalkyně a nízké požadavky na učivo, z čehož vyplývá téměř automaticky mizivá šance udělat například přijímací zkoušky na střední či vysokou školu. A to nemluvím o přístupu k drogám, k šíření nemocí, ke gangům mladistvých.
Kdo prosazuje nepřijatelnost rasově segregovaného školství? Jsem hluboce přesvědčen, že anketa s otázkou „Přejete si, aby vaše dítě chodilo do etnicky a rasově segregované anebo do smíšené třídy?“ by dopadla naprosto drtivou porážkou myšlenky smíšených tříd. Proč není možné ve větších školách, kde je více tříd jednoho ročníku, zavést jak segregované, tak i smíšené třídy s tím, že rodiče by rozhodli, kam jejich dítě bude chodit? Obávám se, že to nejde, protože do smíšených tříd by se jim nepřihlásil nikdo, nebo téměř nikdo.
Uvědomujeme si, co se vlastně děje? Minorita několika málo lidí – fanatiků či vychcánků – nutí celému národu a všem národům Evropy myšlenku smíšeného školství, kterou naprosto drtivá většina obyvatelstva odmítá! Odmítá s tím, že něco takového jako segregované školství se stejně neprosadí. Vzdávají to bez boje, přestože mají převahu nejméně tisíc na jednoho. Je to normální? Je to demokracie, když si necháme vnutit názor maličkou fundamentalistickou militantní skupinkou ochránců cikánských práv a vůbec se nebráníme? A to není nic banálního, jde o vzdělání a budoucnosti celého národa.
Hrubě se mi to nelíbí a nestydím se za svůj názor. Jsem přesvědčen, že segregované školství je po všech stranách lepší. Smíšené Cikánům nepomůže a všem ostatním uškodí. A upozorňuji, že toto není názor extrémní, ale většinový. Extrémní je názor, který nutí normální bílé děti snášet společnost smrdutých, zavšivených, agresivních a tupých spolužáků.




40 responses so far ↓
1 Contras // Nov 26, 2007 at 3:56
Je zajímavé, že v Lauderově škole segregované třídy pro “vyvolené” jsou…
2 lol // Nov 26, 2007 at 7:43
autor: Ja slysel v tv neco o tom ,ze nakonec jim rekli, ze je dali do zvlastni skoly pac neslnili testy…….tady se podle rasy nerozhoduje ale podle inteligence….
3 Dan Richter // Nov 26, 2007 at 7:54
jen bych poznamenal, ze na podobné “věci” se poukazovalo už v 50-60.letech minulého století v USA a podívejme se, kam to tam v této době dospělo :o)
4 Flesh // Nov 26, 2007 at 7:59
Jestli naše školství dopadne jako v USA, tak potěš pr..el, ale i k tomu spějem.
5 Pravicově zaměřený // Nov 26, 2007 at 9:35
Mám čím dál větší pocit, že s naší zemí to jde z kopce……Bohužel se zde podporuje množení méně inteligentních a méně schopných občanů na úkor vysokopříjmových inteligentních jedinců, což je z dlouhodobého hlediska nesmysl a bude to mít závažné celospolečenské důsledky…. Nevím, proč stát odírá schopné vysokopříjmové zaměstnance a vyplácí z jejich daní dávky na množení neschopných neinteligentních spoluobčanů….Dávky bych minimalizoval a zavedl procentuální odečet daní z platu na dítě v závislosti na vzdělání(s VŠ vyšší odečet, než SŠ atd.).
Takto se množí lůza a ta bude pak v rámci pozitivní diskriminace nechávána s ostatními dětmi ze vzdělaných a intelegintnějších rodin v jedné třídě a akorát to uškodí těm inteligentnějčím a schopnějším jedincům. Ti neschopní a méně inteligentnější se nestanou schopnějšími a inteligentnějšími, naopak ti inteligentní budou muset v důsledku poklesu kvality odejít na placené školy a jejich vysokopříjmový rodiče budou krom daní které jdou na podporování té lůzy ještě zatíženi drahým školným……no, jsem zvědavý, co z toho vyleze. Národ b.l.b.c.ů za pár desítek let……
6 Plenkovič // Nov 26, 2007 at 10:48
Pravicově zaměřený: Mám dotaz. Od kolika Kč ročního příjmu chcete stanovit hranici pro vysokopříjmové jedince?
Bude na to stačit čtvrt milionu, aby jeho děti nebyly automaticky k počítány k luze? Aby mohlo dítě studovat na francouzském lyceu nebo v Cambridži potřebovalo by za rodiče ministra se zlatým padákem anebo fotbalistu, hokejistu či jiného vysokopříjmového jedince.
7 Vladimír Neckář jr // Nov 26, 2007 at 17:36
Můj pohled je trochu jíný než Pavla Petra. Jeden cikán se mnou nastoupil do první třídy. Nedokončil ani první pololetí a nakonec skončil ve Zvláštní škole (spolu s ním i jeden bílý spolužák) Dalšího jsem měli později ve třídě asi dva roky. Nebyl to žádný Ajnštajn ale měl trojky. Pak se někam přestěhoval (asi ty geny kočovníků :-)) Další dochodil do osmičky a pak šel někam na učňák. Na smrad ve vyuce si nepamatuju. Jistě je blbost cpát do normálních škol někoho kdo má IQ pod 75 nebo neumí česky (i když s tím by se možná něco dalo dělat) Ale samotná myšlenka segregovaného školství je nepřijatelná a myslím že by jí odmítl i ten Ian Smith co mu tady stavíte pomník.
8 Pepicek // Nov 26, 2007 at 23:59
bohuzel neni co dodat . kdo je proti segregaci , neni normalni . je jen na nas abychom si zalozili svoje soukrome skoly , a najmuli sve ucitele . ale dnesni skoly je neresitelny problem , ktery se neda vyresit . pokud nebude segregace . podekujte zelenym , cssd a ods .
9 Runner // Nov 27, 2007 at 1:31
Jo? A proč je myšlenka segregovaného školství nepřijatelná? Protože je od základu špatná, nebo protože je prostě politicky “neslušná”? Podle některých výzkumů (Petr Bakalář: Psychologie Romů) je IQ cigánů v průměru 73 - 76 bodů, což se nemění ani u jedinců vychovaných v dětských domovech bez vlivu jejich rodinného prostředí, ani u cigánů adoptovaných bílými opatrovníky. Cigáni, kteří dosáhnou průměrného IQ bělocha, tedy 97 - 103 bodů, odcházejí od cikánské komunity, straní se jí a hledají si životní partnery v bílé společnosti, což se jim většinou daří. Nevidím tedy důvod proč by měla být myšlenka rasově segregovaného školství “nepřijatelná”. Cigáni, kteří by prokázali v cigánské škole dostatek talentu a motivace by mohli být bez problému časem zařazeni do bílé školy, proč ne? Ale nevidím důvod, proč by se měly moje děti učit v jedné třídě s nějakými tupými idioty, jejichž jedinou starostí je od pěti let sehnat někde cigáro a od dvanácti let souložit. Jestliže je něco prospěšné všem, pak bychom měli mít odvahu si to přiznat a něco s tím dělat.
10 mt-svk // Nov 27, 2007 at 1:54
to Vladimír Neckář jr.: Áno, sú slušní Cigáni, ale koľko ich je? Minimum. Poznám slušných Cigánov, ale tí si buď zobrali Cigánky, ktoré sú im seberovné alebo biele. A źiadni z nich sa nehlási k cigánskej komunite.
11 Posh // Nov 27, 2007 at 3:15
Správně. Vykopněme ze škol cikány a na druhém místě blbce. Je třeba dát pozor, protože spousta s-hlavou-hladce-oholenou soukmenovců stěží dodělala učňák a jejich dítka asi taky nebudou zrovna chytrolíni.. Až na pan Kalinovského, samozřejmě, ten to dotáhl až na pana bakaláře a to už je něco. Ale co se dá dělat. Blbové zdržují výuku stejně jako tiší špinavci.
12 Runner // Nov 27, 2007 at 3:50
To Posh(uk): Jo? A vy znáte nějaké tiché špinavce? Já jsem jich za život viděl docela hodně a vždycky byli neuvěřitelně hluční. Soudě podle Vašeho emotivního projevu byste do jejich společnosti docela dobře zapadl. Jestli někteří plešouni nedodělali učňák je jedna věc, ale jestli mají IQ tykve je věc druhá. Viděl jsem pár jedinců blbých jak tágo, kteří za vydatné pomoci zazobaných rodičů dodělali vejšku, ačkoliv kdyby pocházeli z průměrné rodiny, skončili by tak nejvýš jako přidavači u zedníků. Ale neměli holou hlavu, měli na ní prapodivné odpuzující výtvory a smrděli travkou.
13 Kamil // Nov 27, 2007 at 5:39
Vcelku souhlasím s autorem, jenom nevím kde se budou shánět učitelé do těch černých tříd. Ideální by bylo kdyby to byli také cikáni:-)))Tady je příklad z dneška:http://www.novinky.cz/krimi/ucitel-napomenul-romskou-zacku–pribuzni-ho-zbili_127679_9lnjl.html
14 Pozorovatel // Nov 27, 2007 at 5:45
Toto je příklad těch méně slušných Romáků http://www.novinky.cz/krimi/ucitel-napomenul-romskou-zacku–pribuzni-ho-zbili_127679_9lnjl.html Větší paseku nadělal v USA busing opravdu mezirasový prosazovaný federálními soudy od r.1968 patrně v rámci cílené destrukce evropské bělošské kultury v USA http://www.hoover.org/publications/policyreview/3563642.html , než se podařilo pomocí imigračních zákonů nashromáždit v USA dostatečný počet jinorasových přistěhovalců (pak se s překvapením zjistilo, že sebrat dítě a odvézt ho na druhý konec města jen proto, aby si trochu užilo jiné rasy, je kupodivu protiústavní. Že toto mělo mj. za následek úpadek veřejného školství je pochopitelné.
“Naši” Cikáni a Romáci jsou s námi rasou stejnou, indoevropskou (ovšem pozor, nelze použít jako argument proti údajnému “rasismu”- soudce, který takto jednou rozhodl, byl mediálně usliněn) . Proto nelze hovořit o rasové segregaci, ale zcela na místě je segregace na bázi intelektu. To se naštěstí stále daří v rámci přejmenovaných zvláštních škol. Zde je retardovaným věnována větší péče a pokud svůj handicap “rozchodí”, mohou klidně studovat dále. I bruselský PC soud rozhodl o spíše symbolickém odškodnění zvláštně vzdělávaných, nicméně řada “bílých Romáků” spustila vítězný jekot a počala zpochybňovat testy IQ (a asi i očividnou skutečnost) - tento příspěvek je poměrně vyvážený a de facto segregaci podporující - jak by bylo možné úspěšně nesegregovaně vzdělávat etnikum, u kterého je radikálně odlišná i definice pravdy - “Zatímco pro příslušníky evropské kultury je pravda výpovědí shodnou s objektivní skutečností, tedy kategorií formálně logickou, je pro Romy pravda kategorií morální. Pravda je to, za co dám ruku do ohně, a to se samozřejmě často nemusí shodovat s objektivní skutečností.” http://www.hr-server.cz/common/vlastni_clanek_detail.asp?c_id=168&o_id=1466
Je známo, že outbreeding v romském případě má na vzestup jejich IQ blahodárný vliv, zde by se mohli proromští aktivisté realizovat místo kritiky “majoritních rasistů”.
15 Vladimír Neckář jr // Nov 27, 2007 at 10:26
Runner: To s těmi IQ testy bych nepřeceňoval. Už si nepamatuji co přesně Bakalář psal ale nedal bych moc za to že ty hodnoty IQ Romů byly vyšší a stačili by i na normální školou. Opravdu větší problém je asi v neznalosti češtiny. Jinak trochu mimo téma podle mne na absolvování normální ZŠ s vynikajícím prospěchem pokud se člověk snaží stačí bohatě i lehce podprůměrné IQ tak kolem 90. Úplně jiná věc že takový člověk pak jde na gympl a tam vyletí kvůli matyce nebo fyzice :-)) Pár takových příkladů ze svého okolí znám. Ale tohle s tím o čem se tady bavíme hodně souvisí. Intelekt není na ZŠ příliš důležitý, důležité je ale asi docela dost jakou váhu příkládá vzdělání rodina. Jak je to v případě mnoha Romů není zase třeba tak moc rozepisovat.
16 Vladimír Neckář jr // Nov 27, 2007 at 10:31
Runner: Jinak pokud zařadíte do “cigánské školy” někoho kdo by měl na normální jen kvůli jeho etnicitě s tím že “pokud prokáže píli a motivaci” může přejít časem do “bílé” tak se obávám že většina takových lidí ve zvláštní škole zůstane a už to nedožene. Buď tomu vůbec nerozumíte nebo se vám prostě nepřijatelná myšlenka úplně segregovaného školství líbí a tak to takhle trapně okecáváte.
17 Janka // Nov 27, 2007 at 13:40
Moja spoluziacka a zaroven aj najlepsia kamaratka bola najlepsia z triedy.. tak ako na zakladnej.. tak na strednej.. a momentalne studuje vysoku skolu.. asi nemusim hovorit ze je romka (ciganka ak chcete)..
myslienkou na segregaciu.. ci nedajboze samotnou segregaciou by sme si len dokazali.. nieco co urcite nemusim vysvetlovat.. kedze sme vsetci (vratane autora clanku urcite :D.. ) studovani..
18 Vladimír Neckář jr // Nov 27, 2007 at 14:17
Janko v nesegregované škole i když by větší část nebílých žáků byla problemová jak naznačuje autor článků je dost velká pravděpodobnost že si bílý český žák najde kamaráda nebo kamarádku i z jiného etnického prostředí. A z takového materiálu se další příznivci VF nebo MND jen těžko vytvoří. Je to celkem prosté.
19 taser // Nov 27, 2007 at 15:24
apropo,pamatam si,ze za minuleho rezimu dostavali romovia zadarmo dokonca obedy v skolskej druzine.to bol mozno ten dovod,preco sa v tej skolicke obcas ukazali:-)ohladom toho ich zaradenia do osobitnych skol-ano,to sa deje,ale len v mestach,kde su osobitne skoly.pred casom som sa bavil s jenym 15-rocnym romom(chodi do normalnej skoly) a medzi recou sa ho spytam,ze do ktorej triedy chodis?zevraj do stvrtej.aj spolu s jeho 14-rocnym bratom
20 Runner // Nov 27, 2007 at 15:55
To Vladimír Neckář: Máte recht, myšlenka segregované školy se mi líbí, ale nevím co je na tom trapného. Pokud jsem napsal, že pilný a motivovaný žák by mohl být z cigánské školy přeřazen do bílé, je logické že by tomu mohlo být i opačně. Tato segregace by ztratila smysl ve chvíli, kdy by se úroveň obou vzájemně segregovaných škol vyrovnala a pak by mohlo dojít k jejich splynutí.
Pokud se nepletu, za Rakouska i 1. ČSR u nás byly Německé školy a České školy a nikomu nepřipadlo divné, že tam žáci podléhají národnostní segregaci. Čeští žáci se učili v českém jazyce, němečtí v německém a až by se obě segregované skupiny naučily oba jazyky jako svůj rodný, mohly by obě linie splynout, pokud by na tom byl politický zájem. Pokud podobnou segregaci dnes v případě cigánů odsuzujete, pouze tím dáváte najevo svůj souhlas s mým názorem, že totiž cigáni nejsou rovnocennými studenty a proto jim nemůžeme měřit stejným metrem jako našim studentům. Pokud ale nemůžeme použít na každého stejný metr, ocitáme se tím v řadě těžko řešitelných problémů.
Se segregací to je stejné, jako kdybyste měl rakovinu hrtanu, ale z estetických důvodů zásadně odmítal operaci a zavedení slavíka. Co by se s Vámi stalo? Jednoho dne byste se zalkl. Stejně tak segregace je nepříjemná, bolestivá a ne příliš estetická operace, ale je to jediné řešení. Když to neuděláme, zalkneme se.
Budete se divit, ale já jsem měl v 9. třídě také jednoho cigánského kamaráda a velmi dobře jsme si rozuměli. Nicméně chápu, že to byla mezi cigány výjímka, byl z V.I.P. rodiny, která se mimo jiné po revoluci výrazně obohatila na štědrých státních dotacích pro “Romské iniciativy”. Pochopil jsem, že je-li v armádě několik dobrých vojáků, neznamená to že je dobrá celá armáda. Navíc i ti “dobří” mezi cigány mají svoje kostlivce ve skříni, viz p. Giňa atd. Zřejmě také z toho důvodu se ze mne stal příznivec VF a podobných organizací, jimž Vy a Vám podobní nemohou přijít na jméno.
Mezi mnou a Vámi je v zásadě ten rozdíl, že ačkoliv oba vidíme totožnou skutečnost, každý z nás z toho vyvozuje různé závěry. Na mně když kdysi vytáhl cigánský ksindl v hospodě nůž, dostal židlí do hlavy a nůž jsem si odnesl domů na památku. Vy byste zřejmě vyjednával, odevzdal mu svou peněženku i s doklady a doma v tichu potom mudroval nad tím, jaké měl asi těžké dětství a jak ho zlá společnost donutila ke kriminalitě. Jak říkám: Stejné informace, rozdílné závěry.
21 Ondřej22 // Nov 27, 2007 at 18:34
Výjmečně půjdu proti proudu a i když v JAR a v Rhodesii bych byl pro apartheid všemi deseti a v USA asi taky/mám své zkušenosti s bělošskou “majoritou” na Jihu/, tak se segregovaným školstvím bych u nás nesouhlasil. Ať si každý chodí do školy na jakou má /nemyslím teď finančně, ale z hlediska inteligence/ . Pamatuji se na náslech v 1. třídě na začátku škol. roku, kde byly dvě Cikánečky. Tužku v ruce udržet byl problém, počítání a uvědomování si množství do šesti také /mí tříletí synové to zvládají/ a když byla výtvarka, tak holčičky načmáraly jakási černá kola, jiných barev mimo hnědé si nevšimly. JAk učitelka správně poznamenala, možný příznak určité psych. deprivace. Samozřejmostí připomínání mytí rukou po použití WC atd. Prostě byl propastný rozdíl mezi ostatními dětmi a těmi dvěma děvčaty. Mám pocit že pak byly přeřazeny na zvláštní. Ale pro Bůh, kdyby vše zvládaly jak měly, proč by se měly posílat jinam ??? Myslím, že bohatě by postačilo, kdyby se všem měřilo STEJNĚ. Jinou věcí však bych viděl školy soukromé, tzn. placené, kde bych majitele nechal si dávat pravidla pro výběr žáků, jaká jen budou chtít. Chtějí-li jen bílé, slovensky mluvící či cokoliv jiného. Když mohou být v USA střední školy pro homofily /to je tam učitelé zkouší francouzským polibkem, zda-li mají “kvalifikaci” na danou školu?/, my máme, tuším, v Kolíně střední školu Cikánskou, kde všichni budou “romskými poradci” - mohou tam i běloši ? TAkže takové školy, klidně i bizarnější /např. JEN pro ZRZAVÉ/ ANO, ale za své a s kontrolou dosahovaných výsledků státem.
22 Vladimír Neckář jr // Nov 27, 2007 at 18:44
Mám dojem Runnere že Ondřej22 to napsal za mne. Vaše představy dovedené do reality by znamenali že by jste toho vaše cikánského kamaráda dnes neznal a on by nejspíš skončil taky jako kriminálník v lepším případě jako kopáč u O2. Jo a ta historka z hospody. Opravdu netuším jak bych se zachoval v podobné situaci. Možná že bych ho vzal po hlavě taky. Možná kdyby bych viděl že takový konflikt bych nemusel přežít bych mu dal prachy ale bez dokladů :-)) Jenže i kdyby to nebyl cigán tak vy asi nejste daleko od rány a vzal by jste židlí po hlavě i český ksindl s nožem. To je ale naprosto nesegregační postoj :-))
23 Runner // Nov 28, 2007 at 1:32
No ovšem, v tom je právě ten problém: Měřit každému stejným metrem. A to, bohužel, v této “demokratické” společnosti jde jen málokdy, protože když budete chtít měřit každému stejným metrem, skončíte u Evropského soudu pro lidská práva a budete platit. Když totiž budete používat stejný metr pro,všechny, nakonec vám vyjde stejný výsledek jaký se nám rýsuje od 60tých let: zvláštní školy z 80% obsazené cikánskými retardy, což ale přece není možné, protože to odporuje teorii o rovnosti ras, čili chyba musí být v zaujatosti “rasistického” školství. Takže abychom rovnosti ras učinili zadost, vytáhneme ty dementy ze zvláštních škol a posadíme je do lavic s nešimi dětmi, jejichž IQ je od přírody v průměru o nějakých 25 bodů vyšší. A pak teprve můžeme použít ten stejný metr, ale musíme mu trochu zkrátit délku, asi tak o 25 cm.
A proč by ten můj bývalý kámoš měl skončit jako kopáč u O2? Chcete tím říct že cigáni sami svou pílí a vůlí by nedokázali dosahovat podobných nebo i lepších výsledků jako bílá populace? Nejste náhodou tak trochu rasista? :-)) A pokud by cigáni sami nekázali držet krok s námi, jak naznačujete, je naší povinností je neustále táhnout s sebou jak kouli na noze?
24 Pepicek // Nov 28, 2007 at 2:42
to chce posledni reseni na cikanskou otazku .
25 LJM // Nov 28, 2007 at 7:29
V Německu tragicky dopadly testy PISA - studie. Říká se, že německé děti jsou v současné době jaksi hloupé. Opravdu se na těchto špatných výsledcích podílejí jen německé děti? Možná by si lžihumanisté měli prohlédnout osazenstvo tříd dnešních německých škol a podívat se, kdo jsou tyto “německé” děti.
26 Al Jouda // Nov 28, 2007 at 8:33
Domnívám se, že právě segregace Cikánů do zvláštních škol je příčinou jejich neúspěšného zapojení do naší společnosti. Kdyby se cikánské děti rozptýlily do většinových bílých tříd, tak by byly motivovány k lepším učebním výsledkům. Ti jedinci, kteří by se nechtěli učit nebo by nestačili, by normálně propadli. Tak by se třídy očistily a nikdo by nás nemohl napadat za diskriminaci.
27 Vladimír Neckář jr // Nov 28, 2007 at 10:30
Mám dojem že Runner pořád píše o něčem jiném. Nevím o co přesně šlo o soudu ve Strasburgu ale naprosto správná námitka proti segregaci je aby ve zvláštní škole neskončil někdo kdo by zvládl i normální ZŠ jen proto že není bílý Čech. Protože i bílý Čech průměrné inteligence pokud by se nějakým administrativním nedopatřením dostal do pomocné školy by v této škole mohl zůstat napořád nebo by se díky té píly a schopnostem možná vrátil na normální školu ale i tak by měl vůči svým spolužákům handicap a jeho prospěch by zřejmě byl horší než kdyby chodil na běžnou ZŠ od první třídy. Navíc problém žáků kteří na zvládnutí učiva ZŠ opravdu nemají by se dal řešit pomoci speciálních tříd na ZŠ. To že by tyto třídy byly možná obsazeny z 80 procent žáky nějaké etnické minority není podstatné.
28 Chico // Nov 28, 2007 at 13:17
LJM:Spravna pripominka.Na priklad - neudrzitelne pomery v Rüttli Schule v berlinske ctvrti Neukölln,kde ucitele pozadali senat,aby skolu zrusil,protoze si uz nevedeli rady a bali se chodit do vyucovani.V teto skole je jen 10% nemeckych deti!Situace podobna ve ctvrtich Weding,Kreuzberg a pod.Nemci maji stale mene deti.O to vice jich maji Turci a Arabove.Jejich chovani je nepredstavitelne.Jeden stary Turek mi rekl:To je vsechno vase vina.To,co si dovoli tady,to by si v Turecku dovolit nesmeli.
29 Runner // Nov 28, 2007 at 15:06
Pane Neckáři, já mám zase dojem, že mi jaksi nechcete stále rozumět. Tak ještě jednou:
- cikánské děti plošně vykazují horší výsledky ve vzdělávání než české
- stejný metr na všechny nemůžeme použít, protože bychom museli celkem značné procento cikánských dětí dát do Zvláštních škol, což je chápáno jako rasismus. Když je ale necháme v normálních školách, ocitáme se v řadě vleklých problémů, jako vysoká absence, vši, žloutenka, neznalost češtiny, kuřáctví, brzká pohlavní dospělost, prolhanost, neschopnost soustředění, neschopnost plánování atd.
- Kdybychom školy rozdělili na české a cigánské, bylo by to stejné, jako rozdělit je na české a německé, české a polské atd. Pokud se cigáni prohlašují za svébytné etnikum, nemůže je to diskriminovat, naopak, bylo by to uznání jejich svébytnosti.
- nikdy jsem neřekl, že cigánská škola by měla být podřadná nebo by měla vychovávat žáky hůř než česká. Jakou úroveň by si cigáni ve své škole dokázali zavést, takovou by měli. Někteří žáci v cigánské škole by měli vynikající prospěch, jiní průměrný a někteří nedostatečný, jako je tomu v jakékoliv české škole. Pokud by žák v cigánské škole propadl, byl by opět mezi svými, kteří by ho zvládli jistě daleko úspěšněji než my, kteří jeho mentalitě zdaleka tak dobře rozumět nemůžeme.
- cigán, který by získal vzdělání na cigánské škole a úspěšně se zařadil do společnosti, by dělal čest nejen sobě, své rodině, ale i svému etniku a své škole. Cigáni by viděli výsledky, kterých dosáhli svými silami, ne za neustálého komandování, pobízení a podpory od gadžů. Konečně by mohli být hrdí na něco pozitivního, čeho dosáhli svými silami a podle svého. To by zcela jistě zvýšilo jejich motivaci ke vzdělávání. Negativní věci, které nás bílé iritují (vyjmenovámy ve 2. odstavci), by řešili svými způsoby mezi sebou a nemohli by si tudíž stěžovat na ústrky od bílých.
- Výsledkem by mohlo být, že by se cigáni zbavili svého věčného oportunismu, stěžování si na ústrky, pocitu že je bílí do něčeho nutí a přesvědčení, že se bílí musejí o ně postarat a za to si že si nezaslouží nic než věčné obviňování z rasismu.
- cigáni potřebují získat úctu sami k sobě, a tu získají jen když budou mít čistě svoje školy, které budou produkovat vzdělané žáky. Nic nezvýší sebeúctu člověka tak spolehlivě, jako dobře zvládnutý nelehký úkol. Podobně posílilo sebevědomí Čechů například vybudování Národního divadla.
- pokud tvrdíte, že cigáni toho nejsou schopni, že neunesou zodpovědnost za svůj život a za svoje potomky, pokud říkáte, že jediná možnost jak z nich udělat normální lidi je, že je rozstrkáme mezi bílé a budeme je neustále postrkovat, dohlížet na ně a pomáhat jim pokaždé když spadnou na hubu, pak jste, pane Neckáři, zatracený rasista a smýšlíte o nich jako o podřadných bytostech a svoje přesvědčení trapně okecáváte humanistickými frázemi. To je můj úsudek.
Čili abych to shrnul: Buď dostanou šanci opravdu na sobě makat a vytvoří si vlastní elity, vlastní střední třídu a vlastní kvalifikované dělníky a budou v téhle naší vlasti k užitku sobě i nám, nebo je budeme neustále dozorovat a vzbuzovat v nich oportunismus, který jen vede tomu, že budou bojkotovat nás, naše zákony, náš způsob života, rozvracet náš sociální systém a naplňovat nás tichým odporem, strachem a nenávistí, kdykoliv jich na ulici potkáme více než 2 pohromadě.
Vysvětlil jsem svůj názor už jasně?
30 Vladimír Neckář jr // Nov 28, 2007 at 16:17
Runnere jasné mi to je ale jsou to naprosto nelogické kraviny.
1) To je pravda
2) Přijde mi mnohem logičtější pokud cikánské dítě která na to má (umí česky a má IQ cca víc 80) mohlo chodit do normální školy a ty ostatní do zvláštní i když možná by opravdu stačili ty speciální třídy při ZŠ ale nejsem pedagog
3) Romské školy v podobném smyslu jako polské v Těšíně ano ale jen na základě dobrovolného rozhodnutí
4) Z 1 vyplývá že úroveň vyuky na takové škole by byla nutně mnohem nižší než na Základní škole. Co jsem slyšel na Zvláštních školách se třeba vůbec neberou zlomky. Nevidím proč by cikán který není uplně blbej a zlomky by pochopil by se je neměl učit. V tomhle má být to pozvednutí romské komunity?
5) Jasně absolvent s vynikajícím prospěchem ze Zvláštní školy by šel na gympl. :-)) To je snad opravdu poněkud cynické žertování nebo naprostá ignorance.
Zbytek jsou bezobsažné pindy které s tématem moc nesouvisí
i když ta zmínka o kapličce mne docela pobavila vzhledem k tomu že na ni přispěl Franz Josef
I když mne napadají další otázky. Co s českejma děckama co taky nemají na normální školu v takovém “ideálním” systému segregoveného školství. To by třeba pětkrát propadl a nakonec vyšel ve čtvrté třídě? Co s děckama Vietnamců a dalších přistěhovalců. Bez urážky ale připadám si trochu jako kdybych s domovnicí debatoval o termojaderné fúzi
31 Pepicek // Nov 28, 2007 at 20:43
Vladimir Neckar jr : s vinikajicim prospechem na gympl ze zvlastni skoly ? proc ne ? muze tam treba zametat chodby . a taky nejde jen o jejich IQ , ale i o chovani k uciteli a jinym zakum . a hlavne jde i o jejich hygienu . je preci proti logice , nechat spinave , zavsivene a jinak infikovane deti s ostatnima . kde jsou podle tebe prava tech slusnych cistych a slusne oblecenych deti ? segregace je jedine reseni .
32 Pepicek // Nov 28, 2007 at 22:56
byl bych pro zalozit ciste cikanske skoly . v telocviku muzout behat romothon , a taky se muzou ucit romologii . a muzou tam prednaset romofilove ze strany zelenych .
33 Pepicek // Nov 28, 2007 at 23:34
a pak o tom vsem muzou napsat ROMan .
34 P.P. // Nov 29, 2007 at 8:53
Vladimír Neckář jr
Ten Váš bod 3 je zajímavý. Takže Romové by se podle Vás mohli dobrovolně rozhodnout, že půjdou do rasově segregovane romske školy, ale bílé české děti by se NEMOHLY rozhodnout, že budou navštěvovat rasově segregovanou českou školu prostou cikánů. Máte opravdu pocit, že to je fair?
35 Vladimír Neckář jr // Nov 29, 2007 at 15:26
P.P To je asi nedorozumění do těch romských škol by samozřejmě mohli chodit i Češi nebo Vietnamci pokud by chtěli. I když upřimně řečeno já bych to nedoporučoval ani těm Romům. Tohle téma sem vnesl pan Runner. Asi to tak moc nedomyslel protože mi není jasné jaký by byl hlavní vyučovací jazyk na těch jeho segregovaných romských školách. Znamenalo by to dělat učebnice fyziky nebo biologie v romštině? Obstarat něco podobného v polštině asi takový problém nebude ale tohle by asi bylo trochu obtížnější a ani mi není moc jasné jaký by to pro majoritní českou i minoritní romskou komunitu vlastně mělo smysl?
36 Runner // Nov 29, 2007 at 16:15
To Vladimír Neckář: Pane Neckáři, mluvíme oba česky? Zatím se mi zdá, že ne. Ptáte se, jakou by to pro cigánskou i českou “komunitu” mělo smysl. Ale to jsem právě vysvětlil v těch bodech, které jste velkopansky označil za “bezobsažné pindy”. Shrnu to tedy do stručných bodů, protože pořádně si to pročíst a zamyslet se nad obsahem delšího textu zřejmě pokládáte za zbytečné. Tedy výsledkem by bylo:
- na cikánské škole by se nemohlo operovat rasistickými ústrky od bílých učitelů nebo spolužáků a omlouvat tím jakékoliv neúspěchy. Chyba by se musela hledat tam kde je, a to je první krok k její skutečné nápravě
- cigáni by mohli získat pocit, že si něco dokázali vybudovat a udržet bez poučování a opatrovnické pomoci bílých, což by pozitivním způsobem zvedlo jejich sebeúctu a zmírnilo jejich rasistické a pohrdavé smýšlení o nás (nežijete, doufám, v omylu, že jedině my bílí jsme rasisté?)
-předpokládám, že do cigánské školy by chodili raději než do bílé, protože by do kolektivu zcela přirozeně zapadli a neměli by pocit odcizení. Tím by se opět zvýšila jejich motivace ke vzdělávání se.
- problémy se svými žáky by si řešili sami svými metodami, což by asi bylo mnohem efektivnější.
- oddělením českých a cigánských žáků by ubylo mezirasových konfliktů a snad by to přispělo ke vzájemnému respektu
Tolik tedy k pozitivům jak to vidím já.
Chtěl bych se Vás ale zeptat na několik věcí a byl bych Vám velmi vděčný kdybyste mi odpověděl:
Proč byste ani “Romům”, jak Vy jim říkáte, nedoporučoval chodit do jejich vlastní cigánské školy?
Proč mi pořád podsouváte, že cigánská škola by byla vlastně totožná se zvláštní školou (viz. Váš odst. č. 5)?
Co je, podle Vás, příčinou toho, že cigánské děti dosahují v průměru slabších výsledků než české?
Děkuji za odpovědi. Mohou být i delší, já nemám problém se čtením a chápáním textů.
37 Runner // Nov 29, 2007 at 16:23
To Vladimír Neckář: Ta Vietnamská děcka bych nechal na příště, zatím bych se rád pobavil na téma těch cigánských škol. Ale máte pocit, že Vietnamci mají nějaký problém s integrací do našeho systému? Že bychom museli mít nějaké zvláštní referenty pro vietnamskou komunitu na úřadech a vůbec, že by potřebovali pořád nějaké úlevy jako cigáni? Já ne. Vietnamská otázka je o úplně něčem jiném. I k nim je třeba zaujmout zcela odlišné stanovisko než má náš státní aparát dnes, ale týká se to prioritně zcela jiných oblastí, než je školství. Proto bych raději zatím zůstal u těch “Romů”, jak je nazýváte.
38 Michal Kretschmer // Dec 2, 2007 at 6:59
Pokud je dostatek žáků, je dobré vytvořit třídy podle jejich nadání (a píle). těm nejlepším to umožní se naučit i něco více než průměr a pro ty nejhorší učitel bude postupovat úměrně jejich schopnostem, třeba se neprobere vše podle osnov a výsledek může být lepší než když takoví méně inteligentní žáci budou uprostřed ostatních.
Rasově segregované třídy může inzerovat pod hlavičkou diferenciace žáků podle nadání. většina cikánů skončí ve třídě s dalšími bílými hloupějšími žáky. Pokud bude nějaký cikán ve třídě mezi těmi nejlepšími, mně by to nevadilo. Takový inteligentní žák patrně přijde na to, že jeho životní šance není v tom, aby se podobal cikánské většině, a bude se (do velké míry) snažit chovat a myslet jako jiní bílí inteligentní žáci.
39 Festung Europa // Dec 4, 2007 at 7:35
V narodno socialistickom Nemecku prebiehal vyskum s ciganskymi detmi. Uz vtedy sa pri pokusoch na zmiesanych triedach ukazalo ze nikdy nedosiahnu na uroven arijskych deti.
Nic sa nezmenilo.
40 Sunny // Mar 5, 2008 at 5:09
Sleduju tu Vaší debatu a je opravdu zajímavá, ale nemyslim si že tomu našemu “úžasnému” státu a školskému systému něco pomůže, za “cikány” budou vždycky platit pracující lidi, a “cikáni”, kteří mají mozek se z ČR odstěhovali, protože se sami styděj za to že sou cikáni. A segregace ve školách si myslim ničemu nepomůže, akorát zhorší situaci mezi “běhochy” a “cikány”. Takhle země je ztracená, lepší emigrovat a nevracet se.
Leave a Comment