Jak jsme již před velmi nedávnou dobou na našich stránkách předjímali, dočasná Fischerova vládní mašinérie s “macho” ministrem vnitra Tomášem Pecinou v jedné z hlavních rolí se nezastavila u bezprecedentní policejní razie a následného uvěznění undergroundových aktivistů. Ba naopak, systematicky postupuje dále a pročesává “podezřelé” webové stránky s úpěnlivou snahou nalézt alespoň nějakou poznámku, jež by mohla evokovat porušení současných trestněprávních norem. Dalším pánem na holení je český emigrant žijící v Kanadě, Vladimír Stwora, jehož webová tvorba je, troufám si tvrdit, našim čtenářům poměrně známa. Hříchem pana Stwory je viditelně jeho přílišná zvědavost a snaha šťourat do vícero vosích hnízd, z nichž nyní vylétají jejich bodaví obyvatelé. Napadá mě, že současný postmoderní výklad demokracie a jejich devíz revokuje i stará dobrá rčení a přísloví. “Nebuď zvědavý, budeš brzo starý,” vštěpovala nám do vínku generace našich matek a babiček nevědouc, že něčí zvědavost může mít až tak kardinální dopad, v nejzašším případě ústící v pozvolné stárnutí za mřížemi “demokratických” věznic.
Jistě, nemusíme se ztotožňovat s naprosto všemi tezemi publikovanými na Zvědavci za dobu jeho existence, soudím ovšem, že to snad ani není možno, nakolik je webem pluralitním a mnohdy publikuje i statě provokativní, zcela logicky vyvolávající odezvu oponentů, jejichž snahou bylo nabídnou čtenářům protiargumenty a přinutit je se podívat na věc zase z opačného úhlu. Tito naivové si mysleli, že pochopili výklad slova “demokracie” a pravidla jejího fungovaní alespoň v elementární míře, nezbytné k dodržení alespoň toho definičního minima, nalezitelného v heslovitých výkladových slovnících a učebnicích pro střední školy. Diskuse, pluralita, kontrolní mechanismy, rovná soutěž ideologií, nemusím snad ani pokračovat, další si jistě doplníte sami. Všechny tyto devizy však ve skutečnosti podléhají sémantické i lexikální deformaci, jejíž iniciátoři, demokraté z dobového donucení (ve skutečnosti s duší svazáků) se jí snaží přizpůsobit ideologickým směrnicím, jež buďto sami vytvořili, nebo se je z čistě konjukturalistických důvodů jali dodržovat. Demokracie, v oné idylické a vágní formě, o níž se učíme na školách všech stupňů a dočítáme se o ní na stránkách většinovému čtenáři určených periodik, je totiž ve skutečnosti naprosto vyprázdněným pojmem, náchylným k deformacím všeho druhu. Jejím jménem je možno kriminalizovat nepohodlné politické proudy, podporovat likvidaci etnické a kulturní svébytnosti, zabírat majetek nebo jej následně rozdávat, tato škatulka má jednoduše velmi nejasné kontury. Až se mi na mysl vkládá otázka, jestli vůbec existuje demokracie otevřená a nedogmatická, zbavená všech možných Pandořiných skříněk. Téměř každá z ideologií má v sobě určitou manipulující podstatu a v jejím jménu si upravuje náhledy na společenské procesy hýbající společností, historické události, které ji pomáhaly utvářet (ať již pozitivního či negativního zabarvení) a formuje nedotknutelná, hlubší diskuzi nepodrobitelná schémata, stejně jako si vytváří kasty privilegovaných a páriů. Nedotknutelnou ikonou se může stát určitá společenská, etnická, či rasová skupina a jejich role v historii, anebo určité výklady libozvučně znějících pojmů, jako například “rovnost,” “různorodost,” či “všelidství.” Idealistů umírajících ve jménu demokracie bez přívlastků, zbavené všech ideologických konotací, by se v západní civilizaci, potažmo na celém světě, našlo pomálu.
Slovo může dozajista představovat “nabitou zbraň”, jak parafrázuje příznivec podmíněné vyjadřovací svobody Štěpán Kotrba z Britských Listů, a pero může být leckdy mocnější meče, nicméně tím s onou vaničkou rázně vylévá i v ní krčící se dítě. Zvláště když používá jakýchsi povrchních klišé s předem presumovanými návaznostmi, aneb kterak od vlastenectví až za bránu koncentráku. Neuvědomuje si však, že tímto nebo podobným způsobem se dá zdiskreditovat v podstatě kterákoli z ideologií, neboť ideální způsob vlády a ideální občany ještě bohužel nikdo nevymyslel ani nestvořil. Kotrba, Pecina a mnozí další se jednoduše snaží zakonzervovat dnešní politicky a mediálně povolené náhledy na svět a nedovolit jejich konfrontaci stejně, jako činili již mnozí před nimi, pouze však používají “upgradovaných” forem a odůvodnění. Ve jménu ušlechtilých i méně ušlechtilých ideálů umíraly na zeměkouli milióny lidí, zakážeme proto ony ideály? Stejnou otázku si můžeme položit i v otázce velkých světových náboženství snad vyjma buddhismu. Budeme tedy mít v budoucnu na výběr výhradně mezi buddhismem a bezvěrectvím? Ve jménu materialismu se ovšem stalo neméně zvěrstev, tak kudy odtud vlastně vede cesta? Kdo má takovou morální autoritu, že dokáže klasifikovat stupeň utrpení jedněch a nadřadit jej nad utrpení druhých a dokáže i bezchybně odhalit pojmovou návaznost? Ale dost už otázek, začínám být až příliš zvědavý.
Podle zahájení trestního stíhání Vladimíra Stwory vypracovaného Územním odborem SKPV Praha venkov Krajského ředitelství policie Středočeského kraje jsou tomuto kladeno za vinu zejména “výroky zpochybňující nacistické genocidium co do jeho rozsahu,” což i přes platnou právní úpravu vzbuzuje jen nevěřícný údiv neboť chráněným objektem je zde matematický výsledek s dovětkem, že kdo nesouhlasí s postupem, jímž ho bylo dosaženo, automaticky schvaluje, že vůbec nastal důvod pro nějaké počítání. Poněkud to dle mého názoru postrádá logiku. Jste trestáni za to, že o něčem pochybujete, aniž byste něco spáchali nebo po něčem takovém volali, jste trestáni za to, že se ptáte. Z logických vývodů těch, kdo slyší i trávu růst, se až před soudní stolicí dozvídáte, jaké vlastně návaznosti mají myšlenky, jež zastáváte. Morální útěchou vám alespoň může být, že vadíte, což v mnohých případech značí, že svou mediální práci děláte dobře.




(18 votes, average: 4.78 out of 5)
25 responses so far ↓
1 Plenkovič // Jul 3, 2009 at 8:26
Brilantní úvaha o sémantickém vyprázdnění pojmu demokracie ve srovnání s náboženstvím a doplněná linkem na svazácké duše, který rozhodně stojí za přečtení.Při čtení jednoho normalizačního životopisu, uveřejněném právě na Zwědavci jsem měl pocit, že tolik jsem nejed, kolik bych zvracel! Jen by mne zajímalo, jak by toto curriculum vitae pokračovalo za roky 1990 – 2009, jak se ze zavilého svazáka stal zanícený obránce demokracie postupující po policejním kariérním žebříku až ke svému odchodu za nevyjasněných okolností a stejně nevyjasněnému comebacku a jak se jeho marxistický světový názor srovnával s členstvím v židovsko-křesťanském rytířském řádu Ordo lumen templi. Buď jde o Obrácení Ferdyše Pištory nebo o potvrzení Goethovy téze “Mladí revolucionáři – staří hófráti!” Možná, že jeho comebeck má právě kořeny v etnické příbuznosti s nělterými členy Prozatímní vlády.
Zwědavce jsem znal pouze z doslechu ale teď se nedivím, že je proti vydavateli vedeno masívní tažení našich OČTŘ, jenom mi není jasná otázka jak chtějí Stworu postavit před soud. Okolnost, že jde o českého emigranta žijícího v Kanadě a patrně i s kanadským občanstvím může po právní stránce causu a extradiční řízení natolik zkomplikovat, že pravděpodobně zůstane jen u přání jako otce myšlenky.
2 Dan Richter // Jul 3, 2009 at 8:33
jsem zvědav, kdy dojde na AM
3 Mirek // Jul 3, 2009 at 10:18
DR: Za co? Ze AM z 90% publikuji clanky z (anebo tvorene z) oficialnich zdroju?
4 JD // Jul 3, 2009 at 10:42
Mirek: No a co? Nějaká zástěrka k obtěžování se vždycky najde.
5 Pozorovatel // Jul 3, 2009 at 13:37
No jo, Kotrba je asi geneticky podmíněn k tomu, aby nepodrýval jisté etnické zájmy – ukázka jeho názoru na blahodárnost “té správné” inkvizice : “A proto by si měl Stwora dávat pozor, CO píše. Jiní už totiž zkoumají také, PROČ to píše. “
Jinak i budhističtí mniši se dovedou jaksepatří rozparádit, nemluvě o řadových věřících, kteří válčí bez větších zábran.
To dokládá, že sklon k násilí je zakódován v povaze značného počtu lidí vší kůže a víry (u jistých ras a etnických skupin i o trochu více, ale to již je přílišná zvědavost).
Co se týče samotné demokracie, má sice znamenat “vládu lidu”, ale sama lidová vůle, pokud je třeba (u nás většinou na pokyn “zvenku”), je okázale ignorována třebas v rozměru celé É-Ú (tzv.Lisabon).
Správně má tedy vyjadřovat vládu většiny nad menšinou, ve skutečnosti je nyní deformována na pravý opak, kdy jsou protlačována (nad)práva “vhodných” menšin, zejména cizorodých etnik a úchylů – a kdo se proti tomu ozve, má větší či menší potíže.
Až některá z “vhodných” menšin nadobude v zemi většiny (vždyť žijeme v globalizovaném světě, voe), význam slova demokracie se opět vrátí k “normálu” a bude nám vládnout demokraticky dle svého.
Název systému nebude třeba měnit, “lidová a centralizovaná demokracie” rudé éry nám dokázala, že je kromobyčejně ohebný…
6 aquafresh fcb // Jul 3, 2009 at 14:11
Mimo diskusi.. Velice vyzrálá a inteligentní práce autora článku, přirozeně naplňující i ta nejkritičtější měřítka.
7 Jan Horsen // Jul 3, 2009 at 20:36
Nebylo by výhodnější, kdyby různí pídilkové (odvozeno od slovesa píditi se) podali trestní oznámení na celý internet ? To co uvádí Stwora lze najít na desítkách serverů českých a na stovkách serverů cizojazyčných a lze konstatovat, že toto množství neustále nabývá. Za obvinění jednoho, navíc neprokazatelného, bych pídílkům minimálně strhnul premie.
8 Fr. Řeka // Jul 3, 2009 at 23:40
nazývat jasné nácky undergroundovými aktivisty, to je hodně smradlavý eufemismus
9 Xnovotnyp // Jul 4, 2009 at 0:59
Jakkoliv je článek napsán dobře, měli bychom mít na paměti rozporuplnou postavu samotného Stwory. Dle mého názoru je příkladem toho, proč se ze slova liberál zvolna stává nadávka a většina jeho článků je toho dokladem.
Například enthuziasmus bych mu rozhodně nevyčítal, stejně jako nestrannost.
10 skud // Jul 4, 2009 at 10:04
Kdo je dneska nestranný? Myslíte tzv. nezávislá mainstreamová media, která se zaštituje modlou objektivity a vyváženosti?
Každý někomu víceméně stranní a je na každém, co si z toho vybere.
11 Pozorovatel // Jul 4, 2009 at 12:23
Jo, nestrannost oněch médií se nejlépe projevuje ve způsobu, jakým se elegantně distancují od “nevhodných” názorů (když už jsou tedy nucena o nich referovat) – většinou použijí obrat “podle něho (nich)”…
12 Pozorovatel // Jul 4, 2009 at 13:03
Při tom mediálním obratu si vždy vzpomenu na forbínu, kdy Horníček pravil ukazuje na Wericha: “Shakespeare byl obrovský básník – alespoň jak von říká “.
Werich pak dodal : “Dojalo mě, že jste zůstal Čech”.
13 K. Vagner // Jul 5, 2009 at 0:12
To je zase blbej ftip.
Nezamestnany neonacista V. Stwora z Toronta je prave jeden z tech, kteri proti svobode slova bojuji s neobycejnym zapalem.
Na svych vlastnich strankach tento pomahac komunistu opozici vymytil zpusobem, ktery predci snad prave jen ti komousi. Podporil krvave zasahy cinskych komunistu proti buddhistickym mnichum i nedavne potlaceni opozice v Iranu. O jakesi pluralite nazoru nemuze byt na jeho strankach ani slovo. Vsechno je na jedno brdo.
Ve sve zaslepene nenavisti k Americe neveri ani tomu, ze astronauti te zeme pristali na mesici.
Svoboda slova je podle neho dobra jen pro komouse, nacky a muslimske extremisty.
Cely jeho Zvedavec pak neni nic jineho, nez hystericky krik nekolika paranoidnich blaznu.
V soucasne dobe zije Stwora v CR, v CR je stihan podle platnych zakonu a o jeho vine rozhodne soud. Alespon doufejme, ze to tak bude.
14 Runner // Jul 6, 2009 at 1:03
K.Vagner: Zatímco z vás humanita a tolerance k cizím názorům jen čiší…
15 K. Vagner // Jul 6, 2009 at 6:03
Runnere, mate pravdu. Jsem tolerantni humanista. Dokonce si kolikrat do baraku pozvu i Svedky Jehovovy nebo Mormony.
Potize mam akorat s nackama a komunistama. Ja vim, mel bych byt politicky korektni a najit cosi dobreho i na Dr. Mengelem nebo F.E. Dzerzinskem, ale nejak na to nemam zaludek.
Kdyz soudruh Stwora napise clanek o tom jak mu neni lito desetitisicu “sikmoocku” – obeti tsunami, nebo o prijatelnosti sukani cikanskych deti, je me na bliti.
Vam ne ?
16 Pozorovatel // Jul 6, 2009 at 13:58
To by chtělo odkazy, myslím, že p.Stwora prozíravě zůstavá v Kanadě, jen u nás založil občanské sdružení.
A jde o princip, nikoli o osobu dotyčného.
P.S. Soucit s blázny je naše přirozená povinnost, nikoli výraz “tolerantního humanismu”, který je u Vás navíc silně politicky podmíněn – třeba takový údajný veleduch jako FDR měl za “nejlepší” přátele komunisty v době, kdy již měli na triku mnoho milionů mrtvých, takže máte co dohánět a u p.Stwory byste mohl začít.
17 Runner // Jul 7, 2009 at 7:21
Vagner: No já na Zvědavce chodím dost často a nic takového jsem tam nenašel. Ale třeba jste mnohem vnímavější než já, což by nebylo divu, neboť my náckové, skrytí komanči a nenávistní antiamaričané jsme poněkud inteklektuálně retardovaní. Nicméně i kdyby pan Swora něco takového napsal, byl by to – dle mého – pouhý zlomek toho co kdy napsal nebo hlásal. To co jsem na Zvědavci našel já, byly zajímavé články, většinou snažící se o “pohled z druhé strany”. Nemusím s nimi souhlasit, nicméně jsou zajímavé. Pokud mě nezajímají, tak je prostě nečtu, ale kvůli několika pro mně nezajímavým článkům nezavrhnu pana Stworu jako člověka a jeho práci jako celek. Zato z vašeho prvního hluboce emocionálního příspěvku jsem vycítil osobní zaujetí proti němu a iracionální hysterii, podnícenou zřejmě dědičnou rasovou nenávistí. Ať už je pan Stwora jaký chce, nikdy jsem v jeho článcích podobné aspekty nezahlédl, on podává svoje myšlenky vyrovnaným a kultivovaným způsobem, aniž by koho nazýval paranoidním bláznem nebo ho jakkoliv jinak cejchoval. To je asi ten hlavní rozdíl mezi Vaším a jeho přístupem k věci.
18 mannk // Jul 7, 2009 at 13:40
Tak, tak . . . Je třeba dotáhnout společnost k dokonalosti, tedy zajistit trestnost za nemístnou zvědavost takovým způsobem, jako byla zajištěna trestnost popírání holocaustu. Potvrdíme tím správnost vytvořeného predsedensu a otevřeme cestu „novým zítřkům“ . . .
19 Le Bong // Jul 7, 2009 at 14:41
K.Wagner
Bohužel se snažíte nejspíš zbytečně, zfanatizovaný zaslepený lidi nejde přesvědčit o pravdě
20 K. Vagner // Jul 8, 2009 at 6:18
Runnere,
s tou retardovanosti “vas nacistu a skrytych komancu” mate pravdu.
Ohledne Stworovy kultivovanosti uz s vami ovsem nesouhlasim.
Ono si staci kliknout na Zvedavce a cist. Nemusite ani hledat starsi clanky, kde ten pan nadava vsem do “zmrdu”. Nebo kde tvrdi, ze Americani sve pristani na mesici jen nafilmovali.
Staci se podivat na jeho paranoidni hodnoceni Obamovy navstevy v Moskve.
A kde jste prisel na to, ze jsem rasista? Ja jsem Cech, Stwora je Cecho-Polak. Oba jsme belosi. Vam nejspis pane z cetby neonacistickych serveru harasi v makovici.
21 K. Vagner // Jul 8, 2009 at 6:25
Pozorovateli,
pokud jde opravdu o princip, tak by snad melo jit hlavne o odmitani zla a boj proti nemu.
Ja vim ze je Stwora malinky clovicek, ale svymi nazory, demagogii a vytrvalosti neni nepodobny tomu panovi s fouskem jako Chaplin.
Kdyz ten pan vstoupil do NSDAP, nemela strana v poctu 5 lidi ani penize na nakup psaciho stroje a vsichni se ji smali.
22 HORST // Jul 8, 2009 at 8:26
K. Vagner:
No a co, že někdo tvrdí, že si Američani přistání na měsíci nafilmovali? To je snad důvod někoho soudně stíhat? Nutí Vás snad někdo to číst? Ostatně tato myšlenka je určitě blíže k realitě, než bláboly Vašich kamarádů, které si zvete domů – svědků Jehovových a Mormonů, nebo pana Bendy, který se online spojuje s Ptáhem a Astarem S. Proč Vám leží v žaludku člověk, který má odlišné názory, než Vy? Já osobně jsem na Zvědavce párkrát zavítal a také jsem asi narazil na hloupý článek, nad kterým jsem kroutil hlavou… a co jako? Proč mám přijmout fakt, že se ve “Vašem” světě budu moct číst jen to, co Vy uznáte za vhodné? Protože tvrdíte, že bojujete proti zlu? Díky relativní svobodě slova jsem si mohl přečíst díla nebývalá! Různé “apokryfní” texty různých autorů, pamflety atd. A je ctí každého člověka, který miluje svobodu, aby se názory mohly šířit bez cenzury. Ostatně i to byl jeden z ideálů sametové revoluce.
23 K. Vagner // Jul 9, 2009 at 5:07
neMily Horste,
svoboda jednoho konci tam, kde zacina svoboda druheho.
Platne zakony demokraticke zeme nas chrani pred jednotlivci kterym se v ramci svobody zachtelo kalet v restauraci na stul. Mely by tedy chranit napriklad i zidovskeho dedecka kteremu cela rodina uletela kominem krematoria pred nackem, ktery kvici do sveta ze zadne krematorium nebylo a ze si ti lichvari stejne svuj osud zaslouzili.
Sbohem
24 HORST // Jul 9, 2009 at 7:51
K. Vagner: Něco říct, nebo napsat je zcela něco jiného, než někde přijít a pokálet stůl, to jistě uznáte… Bavíme se zde o svobodě slova snad, nebo se pletu?
Ten pán ze Zvědavce někde napsal, že žádné krematorium nebylo a že si lichváři svůj osud zasloužili? Jste si jist?
25 Runner // Jul 9, 2009 at 21:28
Horste, máte mou poklonu. Odepisovat někomu takovému jako je Vagner je opravdu vyčerpávající činnost…
Leave a Comment