Napsal: Martin Kadlečík
V Berlíně ještě nedozněly smuteční projevy nad Heydrichovou rakví, když bylo „k usmíření jeho smrti“ rozhodnuto o krvavém konci malé české obce. Obce, jejíž jméno a s ní spojený zločin vejdou do dějin.
LIDICE. Ves ležící nedaleko Kladna měla v ranních hodinách 10. června 1942 celkem 483 obyvatel. Centrum obce vévodil barokní kostel sv. Martina. Nejvíce domů tvořila ve vsi malá dělnická stavení. Jejich majitelé pracovali většinou v kladenských dolech a hutích. Několik větších statků bylo spíše výjimkou. V obci působil čtenářský spolek „Vlast“ s veřejnou obecní knihovnou, sportovní klub a sbor dobrovolných hasičů.
Týden před lidickou tragédií (3. června 1942) se v odpolední poště v továrně na baterie „Palaba“ ve Slaném objevil dopis adresovaný dělnici Anně Maryščákové. Protože se právě nalézala ve stavu nemocných, otevřel ho osobně továrník Jaroslav Pála. Text dopisu zněl: „Drahá Aničko! Promiň, že Ti píši tak pozdě, a snad mě pochopíš, neboť víš, že mám mnoho starostí. Co jsem chtěl udělat, tak jsem udělal. Onoho osudného dne jsem spal někde na Čabárně. Jsem zdráv, na shledanou tento týden, a pak se již neuvidíme. Milan.“ Obsah dopisu se zdál továrníku Pálovi podezřelý, a tak na něj upozornil bezpečnostní složky. Ještě téhož dne byla v Holousích zatčena Anna Maruščáková a o den později i autor dopisu Václav Říha, jenž se snažil vyvoláním dojmu o své odbojové činnosti ukončit mimomanželský poměr s Maruščákovou. Výslechy mladé dvojice zavedly gestapo „na stopu“ lidických rodáků, poručíků Josefa Horáka a Josefa Stříbrného, kteří působili v našem letectvu ve Velké Británii. Gestapo se domnívalo, že by mohli mít přímou souvislost s atentátem. V noci z 3. na 4. června 1942 zatkli v Lidicích příslušníky rodin Horákových a Stříbrných. Přestože se krátce poté ukázalo, že jde o falešnou stopu, rozhodla tato skutečnost o osudu Lidic. Anna Maruščáková a Václav Říha byli jako nepohodlní svědci zavražděni 24. října 1942 v Mauthausenu.
K. H. Frank 9. června osobně předložil při Heydrichově pohřbu v Berlíně svůj záměr Hitlerovi a obratem k němu obdržel souhlas. Lidice měly být vypáleny a srovnány se zemí, dospělí muži zastřeleni, ženy uvězněny v koncentračních táborech a děti dány na „náležité vychování“. V noci z 9. na 10. června 1942 byly Lidice obklíčeny, všichni dospělí muži ve věku od 15 do 84 let soustředěni ve sklepě a stodole Horákova statku a ženy s dětmi v budově školy, odkud byly převezeny do Kladna. Domy v obci byly postupně zapalovány za pomoci dovezených hořlavin. V časných ranních hodinách zahájili Němci na zahradě Horákova statku popravování lidických mužů. Zpočátku byli před popravčí četu vyváděny po pěti, když se však katanům začalo zdát, že jejich „dílo“ postupuje pomalu, byla popravčí četa zdvojnásobena a najednou se popravovalo vždy deset lidických mužů. Vraždění pokračovalo s přestávkami až do odpoledních hodin. Celkem na tomto místě bylo povražděno 173 nevinných lidí, kteří se provinili jen tím, že existovali jako Slované - Češi. Zbylí Němci si ze sklepa lidického hostince vynesli sudy piva, salám a chleba a pořádali pravou germánskou hostinu uprostřed hořící vesnice a v rachotu ran popravčí čety.
Lidické ženy byly 13. června 1942 odeslány z Kladna do koncentračního tábora Ravensbrück a jejich děti odvezeny k „řádné výchově“ (=poněmčení), ale většina jich byla zlikvidována v koncentračních táborech. Po válce se přeživší děti s vynaložením velkého úsilí podařilo v německých rodinách a ústavech vypátrat a navrátit jejich příbuzným, bylo jich však pouze 17. Hrůzy koncentračního tábora nepřežilo ani třiapadesát lidických žen.
Dne 16. června 1942 bylo na střelnici v Praze-Kobylisích popraveno dalších 26 lidických obyvatel: 7 žen a 8 mužů z rodin Horáků a Stříbrných, uvězněných již dříve. Zastřeleno bylo rovněž devět dospělých mužů, kteří byli osudné noci mimo Lidice (7 v práci, 1 v nemocnici, 1 se několik dní skrýval v lesích) a 2 chlapci, u kterých bylo při evidenci dětí dodatečně zjištěno, že již překročili 15 let věku.
Ničení obce za pomoci silných náloží pokračovalo až do 1. července 1942. Kromě RAD se těchto prací zúčastnily i jednotky SS a zákopnické oddíly Wehrmachtu. Nacisté se v Lidicích nezastavili ani před majestátem mrtvých a zcela zničili lidický hřbitov. Postupně bylo vypleněno 60 hrobek, 140 velkých rodinných hrobů a 200 jednotlivých hrobů. Ono barbarské ničení Lidic mělo podle nacistů pozoruhodný „výchovný vliv“ na příslušníky RAD. Alexander Commichau k tomu 6. srpna 1942 říšskému vedoucímu RAD napsal: „Mladý muž Říšské pracovní služby vidí, že německý meč tvrdě dopadne a bezezbytku zničí zřídla nepokojů nejen na frontě, nýbrž i v zázemí, zvláště všude tam, kde se tvoří tajná fronta a pracují temné živly…“ Nic nesmělo do budoucna připomínat bývalé Lidice. Proto bylo na několika místech změněno i koryto potoka, jež kdysi protékal středem obce. Pokáceny byly i všechny stromy ve vsi a hromadami sutin byl postupně zavezen lidický rybník
Tento hrůzný čin byl projevem pomsty za atentát československých parašutistů – vlastenců na německého „řezníka“ Heydricha a ukazuje, co je schopný spáchat německý voják či policista na bezbranném, v jejich očích, podčlověku – Slovanovi.
Celkem přišlo o život 340 lidických obyvatel (192 mužů, 60 žen a 88 dětí).
Žádným zločinem se nacisté před světem nepyšnili tak, jako vyhlazením Lidic. Proto se právě Lidice v očích světové veřejnosti staly symbolem boje proti německému nacismu.



58 responses so far ↓
1 Bryoria // Jun 12, 2007 at 1:26
No nevim… Ten clanek mi prijde tak trochu tendencni. Jednak bych nahradil slovo Nemec slovem nacista. Generalizace viny na cely narod se mi nelibi a potom: “…co je schopný spáchat německý voják či policista na bezbranném…” Mily autore, v te dobe byla valka a ve valce, pokud vojak nebo policista neuposlechne rozkaz, je zastrelen. Nekdy hned, nekdy po rozhodnuti polniho soudu. Takze ti vojaci, kteri byli na miste si moc vybirat nemohli. Tim opet nechci rict, ze vsichni z nich byli svati muzi a nebyli mezi nimi zadni psychopati, ale zase nebezpecne generalizujete. Takze pokud se dohadovat o tom, kdo je vinen, je potreba ukazat prstem na prislusne politiky a velici dustojniky a teprve na poslednim miste na jednotlive bezvyznamne pesaky.
Uznavam, ze to byla tragedie, ale pise se o ni tez proto, ze to je tragedie “moderni” a provedli ji ti “spravni” nepratele. Co treba tricetileta valka, milion mrtvych v ceskych zemich a obout se poradne do Svedu?
2 ico // Jun 12, 2007 at 1:37
Ja by som bral na zodpovednosť aj tých hrdinských parašutistov - vlastencov. Predvídavosť zrejme nebola ich silnou stránkou.
3 Jan Maloušek // Jun 12, 2007 at 2:05
ico: Co s tím měli společného parašutisti? A jak lze dělat odboj (stejně jako válku) bez obětí?
Bryoria: No to je snad jasné, že je tahle událost mnohem zajímavější než třicetiletá válka (skutečně asi nejničivější válka v evropských dějinách, počítáme-li oběti paritně), právě proto, že politické důsledky druhé svět. války sahají dodnes a stále ještě žijí její účastníci a pamětníci. Co je na tom divného?
4 Barium // Jun 12, 2007 at 2:11
a) Nacisticke zniceni Lidic zachycoval kameraman, ktery v roce 1946 natacel popravu K.H. Franka, dokonce stejnou kamerou! b) Jinak si take myslim, ze nacismus neni Nemecko ci Nemec. Slusni Nemci se navic prisli poklonit r. 1994 pamatce zavrazdenych v Lidicich. Cesti soviniste a primitivove ze SPR-RSC tehdy jejich pietni vence rozkopali!
http://fotobanka.ctk.cz/fotobanka/fb_detail.php?id_fotky=FO00128974&tabulka=fotoarchiv
5 Jana // Jun 12, 2007 at 2:39
No, kult Lidic pěstují režimy dlouho. Zvlášt komunisti v něm prosluli, nyní pokračuje Klaus a Lucie Bílá. Proč taky nepsat o desítkách německých Lidic po roce 1945? Pro objektivitu. A tam se stříleli všichni, nejen muži.
Říkejte si co chcete, ale Lidice jsou nástroj k vytvoření kultu.
6 P.P. // Jun 12, 2007 at 2:44
Historie se opakuje. Za zavražděného Heydricha Němci (fašisti) vypálili Lidice, za WTC Američané (neoconi) pro jistotu vybombardovali celý Afghánistán. Vidíte v tom rozdíl? Já ne. Jak v Lidicích, tak i v Afghánistánu drtivá většina lidí byla nevinná.
7 Golem // Jun 12, 2007 at 3:15
P.P:Rozdíl je jen v tom, že tu píšeš kraviny,protože nacismus a fašismus neni to samý!
8 Bandera // Jun 12, 2007 at 3:19
Bryoria: Víte kolik Němců volilo NSDAP ? Dost na to, abychom je mohli nazývat nacisty všechny. Zbytek bylli stejně bolševici a socdemáci, a těm můžeme do nacistů klidně nadávat. A na výběr měli. Stejně jako Čeští legionáři, nebo těch několik angličanů co bojovalo v SS se mohli rozhodnout přeběhnout na druhou stranu. A kolik němců to udělalo? Znáte nějakou spojeneckou jednotku skládající se z Němců? Já ne.
Jana - Blondýna s vlasy do půli zad.
9 Shooter // Jun 12, 2007 at 4:13
Bryoria: Já čtu poměrně dosti knižek z období II. WW a běžně se v nich setkávám s termínem německý voják, britský voják, polská voják atd. Je to běžný termín.
Jinak máte pravdu, že za tento brutáln čin nesou hlavní zodpovědnost hlavně pohlaváři Třetí Řiše.
Co se táče třicetileté války nikdo vám nebrání aby jste o této době napsal článek. Ještě jsem se, ale na internetu nesetkal s článkem kde by se tvrdilo jak jsme se měli za třicetileté války skvěle a jak to s náma ti Švédové mysleli dobře.
10 Barium // Jun 12, 2007 at 4:50
a) Nebyly samozřejmě jen Lidice, ale i Ležáky, Javoříčko a po II. sv. válce Přerov-Švédské šance, Ústí nad Labem, Teplice nad Metují, Praha, Brno, Městečko-Trnávka atd. b) Různorodí komunisti nemají právo jezdit do Lidic ani se k nim vyjadřovat. Viz:
http://www.fronta.cz/kniha/plachy-pripad-fritz-valecny-zlocinec-max-rostock-jako-agent-stb
Zajímavé je též toto:
http://www.novinky.cz/koktejl/nemci-roku-1942-mozna-omylem-vypalili-jine-lidice_116564_clr2n.html
11 Radola // Jun 12, 2007 at 5:50
Jana:Lidice byli kult a budou,protože to co tam nacisté spáchali, nemělo nikde jinde obdobu,pokud nebudeme srovnávat třeba Baby Jar nebo Bílou Cerkev.Ostatně zavraždit stovky nevinných civilistů je opravdu čin hodný teutonské odvahy a statečnosti…
Prosím napište mi aspoň jedny německé Lidice po roku 45,to mě opravdu zajímá,rád se poučím od tak vzdělané historičky z období WW2?!!!!
12 Radola // Jun 12, 2007 at 5:52
ico:Ti parašutisté byli vojáci,takže plnili rozkazy,to si laskavě uvědomte,jednou tu někdo obhajuje německé rozkazy a následné zastřelení za nesplnění, a poté se tu pak druhý obouvá do československých vojáků.
Ostatně já zapoměl,české lidi v obcích Ležáky a Lidice zastřelili vlastně ti parašustisté…
13 ico // Jun 12, 2007 at 6:50
Chcel som tým len povedať, že pokiaľ niekto plánuje odbojárske činy z teplého bezpečia v Británii, mal by sa najprv zamyslieť nad ich možnými dôsledkami v Čechách.
14 ... // Jun 12, 2007 at 6:53
http://www.wrk.estranky.cz/ - znáte?
15 Fortuna // Jun 12, 2007 at 7:04
ico: To asi máte pravdu, ale cožpak mohlo někoho napadnout to, že Němci zcela zlikvidujou vesnici, která s atentátem a odbojem neměla vůbec nic společného?
16 Radola // Jun 12, 2007 at 8:04
ico:Aha,takže podle vás neměl být vůbec žádný odboj a prostě a jednoduše se ztotožnit z okupací tak,jako ve vašem stylu?!
17 ico // Jun 12, 2007 at 8:09
A s akou odvetou počítali strojcovia atentátu?
18 ico // Jun 12, 2007 at 8:13
Radola:
Čo dobré priniesol atentát na Heydricha? Predpokladám, že obyvatelia Lidíc si o tom mysleli svoje, keď pozerali do hlavní samopalov.
Slovensko bolo okupované až po vypuknutí “slávneho” SNP.
19 František Nonnemann // Jun 12, 2007 at 8:15
ico: takže za vypálení Lidic mohou parašutisti, ne K.H.Frank and co.?
20 ico // Jun 12, 2007 at 8:40
František Nonneman
Bol by som rád, keby ste neprekrúcali moje príspevky, nikdy som netvrdil, že za vypálenie Lidíc môžu parašutisti. Vypálenie Lidíc bol krvavý odvetný čin, s ktorým mal strojca atentrátu počítať. Ak nepočítal, tak to bol nezodpovedný diletant. Stál ten jeden Heydrich za 340 mŕtvych Čechov?
21 František Nonnemann // Jun 12, 2007 at 8:54
ico: hned ve svém prvním příspěvku píšete, že byste volal k odpovědnosti i parašutisty. Když tohle napíšete pod článkem o vypálení Lidic, tak jsem se, asi chybně, domníval, že byste je volal k odpovědnosti za vypálení Lidic.
22 Barium // Jun 12, 2007 at 9:02
Jeden český odbojář proti německému hitlerismu a českému stalinismu a neostalinismu (tedy 30/40/50/70-tá léta) řekl, že Heydrich byl jediným Němcem, který si dovolil na české půdě prohlásit, že Čech tu nemá co dělat. Čechové ho za to zabili. Prý výmluvná odpověď jakých v českých dějinách přišlo málo. Svoboda musí být také něčím zaplacena. S Heydrichem se zlikvidovaly šílené myšlenky “nebezpečného a brutálního” muže. Kdo ví co by prováděl dále, kdyby žil? Heydrich byl kat českého národa. Stejně jako Frank! Dalším katem bylo PÚV KSČ a samozřejmě hlavně Gottwald, Novák - soudce odsuzující na smrt asi 100 nevinných. V systému 1969 - 1989 - tedy stalinismu s lidskou tváří byly vrazi už jen někteří (a to neorganizovaně) jednotlivci, například soudkyně Horváthová, vězeňský lékař Pek, estébáci a příslušníci SNV.
23 ANK // Jun 12, 2007 at 9:11
Radola: Lidice po roce 45 máš v přízpěvku nad sebou, jen zkopíruji : a po II. sv. válce Přerov-Švédské šance, Ústí nad Labem, Teplice nad Metují, Praha, Brno, Městečko-Trnávka , já bych ještě dodal Postoloprty, kde je okolí doslova poseto masovými hroby civilistů, údajně jich zde bylo zabito kolem 800.
24 Fortuna // Jun 12, 2007 at 9:20
ico: Já bych se neptal zda jeden Heydrich stál za 340 mrtvych Čechů. Já bych se spíše ptal jestli si Heydrich za svoje činy zasložil smrt. A na to je jediná odpověď ANO. On stál za smrtí mnoha českých vlastenců a nacionalistů a právě proto, když se v Anglii určovalo na koho bude spáchán atentát padla volba na něho.
25 Saša // Jun 12, 2007 at 9:45
V článku chybí to podstatné:
Německo se zavázalo chránit Čechy a Moravu a jejich obyvatelstvo; Německá říše převzala nad Čechy v Čechách a na Moravě protektorát (=ochranu) a přesto se zachovala zrůdněji než v ohni válečné fronty. Češi nebyli formálně poražený národ, Čechy a Morava nebyly formálně okupovanou zemí - akce proti Lidicím nebyla vojenskou akcí, natož akcí válečnou.
PROTO to malé množství obětí, nesrovnatelné z hekatombami mrtvých na frontě a na dobytých územích vyvolalo takovou mohutnou světovou reakci.
26 FalconRS // Jun 12, 2007 at 10:00
Článek byl napsán přesně a srozumitělně, byť na úplně každém textu kdekoli můžeme mít rozdílné interpretace.
Podstatné na článku je, že za válku i za vše, je zodpovědný celý Německý národ. Naprostá většina obyvatel by ještě v roce 1946(!) volila NSDAP, z toho důvodu, právě kvůli němu, Spojenci na více let vzali Němcům svobodu volit, neboť věděli, jaké mají smýšlení.
Jeden český autor po válce napsal článek, kde nadhodil, že nacismus byl v obecné mentalitě Němců zakořeněn už dávno, a AH ho jen objevil, nikoli vymyslel.
Německý národ je obecně (nechci urazit proto vyjímky co potvrzují pravidlo tak píši obecně) snadno zmanipulovatelný vlastními lidmi, jejich inteligence a schopnosti jsou bezcenné, když jsou jako celek bezvýhradně poslušní své, jakékoli (hlavně populistické), vládě.
Tahle válka byla pro nás jen o tom, že nás zradili vlastní lidé, kterým jsme věřili, to kvůli nim jsme byli poníženi. Naši odvěcí nepřátelé, Němci, jen naší slabosti využili…
27 Barium // Jun 12, 2007 at 10:04
K ANK a Radolovi: Další Lidice v letech 1945-47 v době totality Národní fronty, Rabovacích gard a samozvanců: Tocov, Doupov, Podbořany, Chomutov, Domažlice
28 Josef Císař // Jun 12, 2007 at 12:57
ico: provokuješ a já na to nemám náladu, jestli chceš přes…
Saša a FalkoRS čtení vašich příspěvků duši pohladí..
Redakčně kráceno pro urážení spoludiskutujícího.
29 Míša // Jun 12, 2007 at 12:57
Lidice jsou slabý odvar toho co předvedly Benešovy dekrety, ty totiž vyhladily rovnou desítky obcí.
Myslím, že Češi jsou si s Němci “fifty-fifty”. Mělo by se hledět dál.
30 Radola // Jun 12, 2007 at 13:09
Takže,pokud tu chce někdo srovnávat Lidice a nějaké další excesy po roce 45 ve jménu Benešových dekretů,postačí mu k pochopení čistě kupecké počty.Za doby Protektorátu,nebo vyhnáni českých občanů z pohraničí(vraždy a zabíjení čsl.vojáků byli denním chlebem),poprav v Kobylisích nebo na Zámečku,koncentračních táborů a padlých čsl. vojáků na všech frontách a nevím čeho všeho ještě,tak se dostaneme k nějakým 400tisícům mrtvých-to číslo rozhodně není konečné.Když Adolfek umíral hrdinskou smrtí ve svém bunkru,tak se vyjádřil ,že německý národ není hoden dalšího života a zasluhuje smrt,stačí k pochopení,že nějaké dekrety byli už pouze jen důsledkem na Němcích,který byl odsouzen vlastním Vůdcem,tím Vůdcem kterého tak rádi zvolili.
Ti lidé,kteří sem píší česky a tak strašně litují nebohé Němce,zřejmě i Češi budou,tak i já jim česky napíšu.Prosím vytáhněte už své hlavy z těch německých …!!!!!
Redakčně kráceno pro vulgaritu.
31 Radola // Jun 12, 2007 at 13:09
Míša:Tvé výplody si vždy rád přečtu,něco obdobného se jen tak nikde jinde nenajde..
32 Míša // Jun 12, 2007 at 13:19
Však říkám. Je to fifty-fifty.
33 Míša // Jun 12, 2007 at 13:21
A kdybych se měl snížit na vaši úroveň, tak prohlásím.
Prosím vytáhněte už své hlavy z té …!!!!! Já to neudělám :).
Redakčně kráceno pro vulgaritu.
34 ANK // Jun 12, 2007 at 13:52
Pro mě je masakr lidických civilistů a vyhlazení Lidic,obce svinstvem stejně jako vyhlazení Postoloprt Obranným zpravodajstvím nebo co to tam úřadovalo a hlavu v německé… rozhodně nemám.
35 Shooter // Jun 12, 2007 at 14:04
Míša: My jsme snad okupovali Německo několik let a systematicky jsme vyvražďovali jejich inteligenci? My jsme se snad vyjadřovali v tom smyslu, že němce vysídlíme na Sibiř?
To co se tu dělo v roce 1945 bylo svinstvo, ale nechtěli snad němci žít v Říši?
36 Shooter // Jun 12, 2007 at 14:07
Míša: A ještě jedna věc. O žádném fifty fifty nemůže být ani řeč. Obět z řad našich občanů několikanásobně převyšují oběti z řad sudetských němců.
37 Radek // Jun 12, 2007 at 15:54
Hlavní viník je válečný zločinec Beneš,ten přesně věděl jak budou Němci reagovat.V roce 1942 totiž Anglie stále ještě neanulovala Mnichovskou dohodu,musel se najít důkaz že Němci jsou bestie.
38 AKW // Jun 12, 2007 at 19:53
Shooter : To vyznělo jako by u nás Němci systematicky vyvražďovali inteligenci. Jestli je to tak míněno, tak bych rád věděl kdy. Germány už jsme vysídlili někdy v období stěhování národů (a oni předtím Kelty). I když ne na sibiř. Fifty fifty… až zabijeme stejný počet Němců tak bude skóre vyrovnané? Nebo na co mají poukazovat tyhle počty? Dvacet mrtvých Čechů + dvacet mrtvých Němců rovná se čtyřicet mrtvých lidí. Ne nula. Kdy budou Němci zbaveni dědičného hříchu války a holokaustu? Třicetiletá válka vzrušuje Čechy jenom v případě když se dozví co všechno tu Švédi ukradli a přitom byla určitě taky příšerná. Dokud nebude i druhá světová válka řešena bez emocí (to neznamená zapomenuta) tak jako válka třicetiletá, tak tady bude hořkost která nebude k ničemu ani jedné straně.
39 Shooter // Jun 13, 2007 at 3:18
AKW: Prakticky po celé období II. WW Němci vyvražďovali českou inteligenci. Někdy méně intenzivně jindy více.
To, že si nejsme fifty fifty s Němci, přeci v žádném případě neznamená, že by se skóre mělo někdy v budoucnu vyrovnávat ( jen jsem reagoval na Míšu, který se tu tímto počtem nejspíše snažil navodit dojem, že během II. WW zemřel stejný počet Čechů jako při poválečném vyhnání sudetských Němců ).
To, že dnes II. WW vzrušuje Čechy více, než-li válka třicetiletá je dáno tím, že mnozí její pamětníci stále ještě žijí a že i její výsledky ovlivňují dnešní Evropu.
Jinak já osobně se domnívám, že by II. WW neměla v žádném případě ovlivňovat spolupráci evropských národů, ale na druhou stranu by jsme se měli ozvat ihned pokuď se tu někdo bude snažit bagatelizovat období Protektorátu a bude tvrdit, že jsme se měli dobře a jak to s námi ti Němci vlastně mysleli dobře.
40 Heimdall // Jun 13, 2007 at 4:55
ico má pravdu. Atentát nikomu neprospěl, maximálně zbabělcům v Londýně.
41 Míša // Jun 13, 2007 at 12:30
Shooter: Ano dělníci se skutečně měli lépe.
42 Barium // Jun 13, 2007 at 13:09
A) Atentát na Heydricha byl vojensky, konspiračně, informačně atd. velmi dobře zvládnutá akce (až na selhání Gabčíkova stenu), to uvádím jako fakt bez morálního hodnocení. B) Domácí odboj (II. odboj) s ním nesouhlasil a pokud vím, tak před ním varoval a zasílal depeši do londýnského centra a to centrum nereagovalo. C) Symbolické je, že hlavními aktéry atentátu (teroristického činu - nemyšleno pejorativně!) byl Čech a Slovák! D) Rozhodně šlo o mužný čin, než “poprava” K.H. Franka po II. sv. válce, kdy si česká ulice nechala Franka dovést od Američanů, kterými byl zajat a dokázala ho “popravit” před davem zevlounů (Frank byl popravován před návštěvníky, kteří dostali vstupenky!!!) a nechala jej natáčet (viz výše) kameramanem, který zachycoval vyvraždění Lidic.
43 Runner // Jun 13, 2007 at 13:49
Je na mou věru odporné tady číst, jak někteří o překot odpouštějí staré křivdy, plivou do vlastních řad, nebo se dokonce zastávají vrahů vlastního národa. Že vás hanba nefackuje!
Přemysl II. Otakar pozval do Českého království Němce proto, aby pomohli zvelebovat ČESKOU zem a byli řádnými a loyálními poddanými ČESKÉHO krále. Pomohl tím jak sobě, tak především jim, protože to byli bezzemci, kteří u nás dostali možnost získat vlastní půdu a lépe žít. Určitě je nepozval proto, aby se proti českému státu spikli a značnou část ho připojili k jinému státu! V roce 36 volilo 90% sudeťáků SDP a tato strana se tak stala nejsilnější stranou v parlamentu ČSR. Takže kde je česká křivda proti Němcům? Henlain otevřeně vyhlásil, že jeho cílem je odtrhnout Sudety a připojit je k Říši. Co by asi udělal Hitler s někým, kdo by v Reichstagu řekl něco podobného o odtržení části Německa? Následovaly německé provokace v pohraničí, únosy osamocených četníků do Německa, přepadání hlídek SOS, ozbrojené útoky na pošty, celnice a úřadovny četníků i SOS. Desítky Čechů ještě před okupací Sudet zaplatily životem za svoje češství, když po nich zákeřně, v době míru, střílely bojůvky Ordnerů. Zajímavé je, že bojovnost těchto hrdinů vyhasla pokaždé, když došlo k vyrovnanému boji a hlídky SOS nebo četníků se bránily. Po obsazení Sudet byly české rodiny vysídleny a nikdo nebral ohled, že tam žijí po generace. Vysídleny byly i ty vesnice, které obývala převážná většina Čechů, ačkoliv v ustanovení Mnichovského diktátu se říkalo, že Češi mají odejít jen z vesnic, kde 50 a více % obyvatel tvoří Němci. Silnicemi do vnitrozemí táhly kolony zoufalých lidí s pár kufry a peřinami na žebřiňáku. Ti šťastnější se mohli uchýlit k příbuzným ve vnitrozemí, ti méně šťastní žili jako bezdomovci ještě dlouhou dobu, protože pro zemědělce se v Praze a dalších městech moc práce nenašlo. Jen někteří se po Mnichově vrátili zpět do rodných vesnic. V průběhu války bylo zavražděno na 360 000 Čechů, mnoho bylo vězněno nebo totálně nasazeno. Polovina našeho zlatého národního pokladu byla Němci ukradena a využita k válečným účelům. Průmysl byl podroben válečnému režimu a veškeré hospodářské zisky směřovány do Berlína. Celková škoda, způsobená nám okupací, je vyčíslena na cca 360 miliard předválečných Kč. Připomínám, že Kč tehdy byla 6. nejsilnější měnou na světě a daleko převyšovala hodnotu RM. Po záboru českých zemí byla dále uměle upravena hodnota Kč vůči RM na 2 : 1, čímž nám byla způsobena hospodářská škoda, která se snad ani nedá vyčíslit.
Haidrich si dovolil, když přibyl na Hrad, při prohlídce českých korunovačních klenotů, vložit si na hlavu Svatováclavskou korunu. Podle legendy, kdo se toho opováží a není pomazaným českým králem, do roka zemře. Heidrich si to drze dovolil, což dle mého názoru jasně ukazuje jeho velkopanský postoj k našim velkým králům i k našemu národu, a stalo se co se stát mělo. Totéž potkalo sudeťáky. Zpronevěřili se českému národu, který je kdysi na pozvání svého velkého krále přijal jako hosty na svoje dědičné území a spikli se proti němu. A za to zaplatili. Český král je kdysi pozval, český president toto pozvání zrušil a vyhnal je.
Ano, já se nebojím toho výrazu “vyhnal”. Nic jiného, než vyhnání, si totiž nezasloužili. Dobrovolně se z 90% postavili proti českému státu, dobrovolně se spikli proti hostitelskému národu na jeho vlastním území, dobrovolně se dali k dispozici nepřátelské mocnosti. Ať mi nikdo nevykládá, že mezi nimi byli nevinní lidé. Ano byli - snad jen ty děti, které ještě neměly rozum. Ale vina za jejich osud nespočívá na českých bedrech - ta spočívá na bedrech jejich rodičů. Ti měli myslet na osud svých dětí, když z 90% volili SDP a v r. 38 s nadšením, v partajních uniformách a s podravem ukradeným fašistům vítali v ulicích Chebu, Liberce, Teplic, Znojma, Mikulova a jiných měst českého státu okupační armádu našich nepřátel. 90% sudeťáků se dopustilo zločinu vlastizrady a zpronevěřilo se závazku svých předků, kteří bývali věrnými poddanými českého panovníka. Za tuto zpronevěru si zasloužili minimálně vyhnání a za zradu v době války smrt.
Museli přece počítat s tím, že je příslušnící okupovaných národů budou nenávidět. Pokud s tím nepočítali, pokud čekali slušné zacházení za ty všechny útrapy, ústrky, ponižování, persekuce, vraždy, zlodějny a násilnosti, jichž se sami dopustili nebo které minimálně schvalovali, pak museli být padlí na hlavu!
Lidičtí občané si nic z toho, co se jim stalo, nezasloužili, protože nikoho nezradili, nikoho neokupovali, nikomu nerozkradli národní hospodářství a prostě žádného zločinu se nedopustili. A to je ten podstatný rozdíl mezi Lidicemi v době války a “Lidicemi” po válce. A vám, kteří zde obhajujete vrahy vlastního národa, z celého srdce přeji, abyste se do situace, v jaké byli občané Lidic, nikdy nedostali.
Vlasti Zdar!
44 František Nonnemann // Jun 14, 2007 at 1:35
Runner: výborně!
45 Radola // Jun 14, 2007 at 2:43
Tak takhle to umí napsat opravdu málokdo,tleskám.
Kolik lidí na různých demoškách jak NK tak jiných sdružení by toto řeklo,nemůžu se zbavit dojmu,že většina těchto “vlastenců” by byla hned pro německou knutu…
46 Radola // Jun 14, 2007 at 2:47
Barium:Nějak nechápu Váš postoj k popravě Franka,co by jste s ním udělal Vy,pustil zpátky do jeho knihkupectví.Vzhledem k tomu,že jako největší kat českého národa,si nic jiného nezasloužil,ostatně ten kdo Franka poprvé zatkl byl sám na ulici stojící pol.strážmistr Ranc nikoliv Američané,u nich byl jen internován a vyslýchán.Masy potřebují vidět spravedlnost,ať je jakákoliv.
47 Thowt // Jun 14, 2007 at 3:12
Pan prezident Benes “potreboval nejakou akci domaci”, pretoze to z obnovenim CSR vyzeralo
co tam po nejakych Lidiciach. Viete kolko bolo znicenych obci v Slovensku?
“prachspatne”. V Cesku bol v podstate “pokoj” aj vdaka Heydrichovi, robotnici boli spokojni a makali vo fabrikach na zbrojnych zakazkach pre
III.risu. Anglani ani Rusi nezabudli ako im vyprasili kozuchy ceske tanky Pz.38 :-). Odboj bol v podstate “akademicky” az na spravodajsku cinnost troch kralov (klobuk dole). Tak co? “Akci domaci”, cim vacsie dosledky tym lepsie a bolo. ZSSR ako prvy! uznal docasnu cs.vladu samozvaneho prezidenta Benesa, potom Frantici a nakoniec
krutiaci sa Anglani. Bingo!!! A mrtvi musia byt, nakoniec kolko milionov Nemcov zahynulo pri
leteckych naletoch spojencov, ktore sa pravom nazyvaju teroristicke. “To jsou ty konce”. Coventry bolo “pomstene” viac nez dostojne
48 ANK // Jun 14, 2007 at 6:14
Je hezké jak se nám zde všichni shodli na tom, že desítky “poválečných Lidic” jako byly například Postoloprty, jsou v pořádku. Vrahy tu nikdo neobhajuje, ani německé, ale ani české! Ale historii píše vítěz tak to asi opravdu necháne být.
49 Shooter // Jun 14, 2007 at 6:38
ANK: Přečtěte si příspěvěk od Runnera a zamyslete se nad ním.
Sudetští Němci zradili zemi, ve které žili jejich předci po generace. Cožpak si sudetští Němci mysleli, že přejdeme 360 tisíc obětí jen máchnutím ruky a budeme čekat kdy opět zradí?
Za zradu se platí a sudetští Němci za ni zaplatili. Občané Lidic se ničím neprovinili.
50 Radola // Jun 14, 2007 at 6:39
Petiční výbor věrni zůstaneme,Obrana národa,Zpravodajská brigáda,Obec sokolská v odboji a další..tohle není odboj pane Thowt?!
51 Barium // Jun 14, 2007 at 8:16
To: Shooter
Ne každý sudetský Němec zradil, co jejich republikánská armáda věrná Benešovi, nebo jak ukázněně rukovali do pohraničních pevností, nebo jejich emigrace - Jaksch, nebo II. odboj v Sudetech (např. křesťanský), nebo první oběti nacismu v ČSR po mnichovském diktátu, ty byly nejprve německé. Do okleštěné ČSR nebyli Němci vpuštěni, často byly obětí lynče nacistů a henleinovců za spolupráci s Čechy. Nemluvě o starých lidech a dětech, které za nic nemohou.
To ANK: “Válečné” i “poválečné” Lidice byly ohyzdné zločiny!
To Radola: Doplním Politické ústředí (PÚ), Jindra, Rada tří.
To Thowt: Země byla intezivně pracující zbrojnicí pro dobití pevniny (v protektorátní epoše).
To Barium: Jsem pro exekuci Franka, ale poválečná justice byla nestabilizovaná, nespravedlivá, neprozíravá a nedemokratická a pomstychtivá, nikoliv spravedlivá, byla pervertovaná. O Frankově vině není pochyb.
52 Barium // Jun 14, 2007 at 8:16
P.S. Díky všem za zajímavé diskutování.
53 Kenotaf // Jun 14, 2007 at 9:07
Pardon To: Barium má být správně To: Radola!
54 W_f_N-AN Sever // Jun 14, 2007 at 14:27
Téma česko-německých vstahů je velmi ožehavé. Závidím všem, kdo můžou zaujmout jednoznačný postoj… Z matčiny strany byl jeden praděda pilot RAF sestřelený nad Kanálem, z otcovi strany praděda radista Luftwaffe, celou válku na východní frontě, následně v sovětském zajetí. Jediné, co k tomu mohu dodat: No More Brother War!!! Historie je jaká je, ani jedna strana není bez viny. Ale kdo byl… Vše má dvě strany, jako ta pověstná mince. Myslím, že naší věci nijak neprospívá odsuzování Němců jako “největších nepřátelů Čechů”. Každému bych přál ten pocit, který má každý, kdo si je vědom své dvojí krve. Na koho pak budete hrdí? Nebo jako správní vlastenci jednu část rodokmenu vygumujete? A budete hrdí jen na půlku svých kořenů? To jistě není nacionalistické… Kolik z vás může říci, že jsou čistí Češi? Myslím, že nikdo. Když se vrátíte pouze pět generací zpět (přibližně 100 let), má každý z vás za předky 32 různých lidí… Znáte je všechny? Navrhuji se nejvíce zabývat současným stavem věcí. Kolik vás teď okradlo Němců? Kolika Němcům přispíváte ze svých daní? Kolik Němců vám vyhrožuje svatou válkou? Poznávejte historii, poučte se z ní, ale posuzujte objektivně VŠECHNY činy, které se udály. Jinak se tu mluvilo o německé jednotce na straně spojeců, znám takovou, vojáci, rekrutovaní ze zajatců na východní frontě. Tuším, že jí velel jistý Sedlitz nebo tak nějak. Hlouběji thoružel mé znalosti nesahají, má-li někdo větší znalosti, rád se s nimi seznámím.
55 Fortuna // Jun 15, 2007 at 7:22
W_f_N-AN Sever: Tak aby jsme nechodili pořád jenom do historie.
Docela by mě zajímalo kolik Němců si dělá nárok na naše pohraničí.
Sem si jistý, že málo jich určitě nebude a většina bude mít členské legitimace NPD.
Máte pravdu, že v dnešní době neprospívá odsuzování Němců jako “největších nepřátelů Čechů”, ale bohužel na vině jsou Němci.
Nevim jak by se na nás Němci dívali, kdyby jsme jejich účast na nějake akci podmiňovali prohlášením, že se vzdávají části Bavorska a Saska ve prospěch České republiky.
56 Oko // Jun 16, 2007 at 6:17
Hlasujte na stránkách RaB http://www.radicalboys-brux.com v anketě za zachovaní diskuze na těchto stránkách. Děkujeme!
57 Army // Jun 20, 2007 at 15:21
Dnes bych již neřešil otázku viny, kterou historicky nese Německo dále na Lidické tragédii, ale pokud se mám zamyslet nad 2. světovou válkou, pak nemohu souhlasit s názorem o činu jednotlivců, které jsou přirovnávány k neuposlechnutí rozkazu autorem vystupujícím pod nickem Bryoria. Válku přece nevedl konkrétní voják nebo jen jeden politik. Válku vedlo Německo jako celek. Pokud tedy budeme chtít ukázat prstem, pak to musí být na celé Německo. Nejedná se však o Německo dnešní, nýbrž o to, které vedlo 2. světovou válku.
58 ma833zda // Apr 4, 2008 at 18:58
c262t
Leave a Comment