Altermedia ČR
Altermedia ČR: „Ideologická převaha je důležitější než parlamentní většina…”
UltraViolent Street Wear, t shirts and clothing with a street tough attitude

Cestujte po izraelsku aneb jaké krásy naší vlasti se propagují v informačních centrech

October 23rd, 2007 · Diskuze (53 Comments)

Email This Post Print This Post

judaismus.jpgNapsal: David Macháček

Rád cestuji po naší vlasti, a proto čas od času zajdu do nějakého turistického informačního centra a z nabízených propagačních materiálů si občas i vyberu další zajímavá místa, která pak navštívím. Jako dobrý informační zdroj jsem používal i časopis TIM (turisticko-informační magazín), který vychází měsíčně v nákladu dvacet tisíc kusů a je zdarma distribuován právně v turistických informačních centrech.

Tento časopis vychází dvojjazyčně, z jedné strany česky, z druhé anglicky. Do shlédnutí letošního zářijového čísla jsem časopis hodnotil docela pozitivně, ale právě zářijové vydání mi přichystalo šok.


Titulní strana nijak nevarovala, titulky jako „Zase do školy“ či „Muzea na Vysočině“ nikterak nedávala najevo, co skrývá obsah časopisu. Na úvod nutno podotknout, že na dvaceti šesti stranách (včetně dvou reklamních a úvodníku, takže reálně na dvaceti třech) jsem dosud neviděl takovou mohutnou propagaci. Začalo to na straně 4 židovským muzeem v Praze, kterému mu byla věnována „pouze“ polovina stránky. Následující články o Plzni a Šumavě byla překvapivě židuprostá, ovšem již dvanáctá strana radila, kam „za židovskými památkami v Plzeňském kraji“. Na straně 15 následoval článek „Židovské památky v Karlovarském kraji, na straně 17 zase „Židé na Turnovsku“

Strana 21 přináší článek „Holešov – historické centrum pomezí Hané a Valašska“, ve kterém jsou hned v úvodu čtenáři informováni o jakési šachovnicové synagoze v tomto městě, o hřbitově a každoročním srpnovém festivalu „Týden židovské kultury“. Židů se v tomto článku netýká jen poslední věta, která upozorňuje na jakýsi (asi velmi málo významný) kostel narození Panny Marie s černou kaplí a barokní zámek. Zbytek této stránky pak zabírá text „Židovské stopy v Lipníku nad Bečvou“, kde se může čtenář dočíst, jak i Lipník je od Židů celý ostopovaný a že toto ostopování a jeho uctívání platí mj. i Evropská unie.

Na straně 24 je článek muzea na Vysočině, titulní fotografie představuje interiér jakési synagogy a v textu samém je doporučováno Muzeum v Polné: „Regionální židovské muzeum ve zdejší synagoze s jeho expozicí o historii zdejší židovské komunity.“ Pochybuji, že v této expozici narazíme na nějaká dobová či současná vyjádření lítosti místních Židů nad smrtí Anežky Hrůzové…

Myslím, že na reálných 23 stran textu turistického magazínu, který díky anglickému textu představuje krásy naší vlasti i cizincům, je toto číslo opravdu „přežidováno“.

Při cestování po naší zemi jsem si ostatně v poslední době mnohokrát všiml, že dnes je jaksi moderní a žádoucí (a asi i žádané) do každého propagačního materiálu kterékoliv lokality dát výrazné upozornění na spojení tohoto místa s Židy a na artefakty jejich osídlení. Chápu, doba si to žádá, Unie to vyžaduje a po uposlechnutí platí, ale co my, kteří v této zemi žijeme, máme ji rádi a rádi ji poznáváme? To opravdu dopustíme, aby byl její český ráz, věci a místa spojené s životem našich českých předků, nahrazen jakousi požadovanou, zřejmě i nadřazenou a stále „objevovanou“ židovskou historií? Pokud skutečně přijmeme jejich propagandu o tom, že v naší zemi žily různé národy, které na její tvářnost neměly nikterak rozhodující vliv, jak to „mimochodem“ dokazují i všechny dnes tak pečlivě vystavované a propagované židovské památky, pak opravdu shalom s námi!



Tags: Z domova · Úvahy a komentáře

53 responses so far ↓

  • 1 majkl // Oct 23, 2007 at 3:35

    Verim ze autor mohl byt po precteni clanku zjevne v soku, ne-li jestli upadl do bezvedomi.Ono se nekdy stane, ze nektere vydani casopisu je zamereno na jedno tema nebo vice rpibuznych temat.To mate jako s napr.Vlastou a jejim VAnocnim peceni treba, nebo jejim Velikonocnim peceni.Myslim, ze to neni zrovna tak do nebe volajici.Drzim autorovi pesti a preji pevne nervy.Co kdyz nahodou bude pristi vydani o romske kulture?To asi na jipce nebudou stihat ze

  • 2 Frodo // Oct 23, 2007 at 4:18

    Pravá otázka je kdo takovéto propagační materiály financuje.Těžko by se uživili z rozpočtu Tur.inf.centra, takže velkorysý donátoři pravděpodobně sedí v Izraelské ambasádě.No a čí jsou peníze toho je muzika…

  • 3 majkl // Oct 23, 2007 at 4:21

    …Na vsechno je vymluva, ktera “jak na svinu” je proti zidum a tak….

    Redakčně kráceno pro urážení spoludiskutujícího.

  • 4 ferdinand // Oct 23, 2007 at 4:27

    Smazáno pro urážení autora. Redakce

  • 5 Plenkovič // Oct 23, 2007 at 4:31

    Je trestuhodné, jak autoři zmíněné publikace tuto problematiku odbyli. Při lepší informovanosti by se museli aspoň okrajově zmínit o obnoveném židovském ghetu v Boskovicích a Třebíči (s podporou UNESCA), anebo o městě druhdy zvaném Hanácký Jeruzalem, kde před válkou žilo 2000 židů, po válce se jich vrátilo kolem 50. Zbytek byl odsunut do Země zaslíbené s přestupní stanicí Terezín/Oswienczim/Treblinka. Místní židovské gheto bylo za vlády komunistů strženo a tak nebylo ani kam umístit pamětní desku na rodný dům světově proslulého filosofa Edmunda Husserla. Sionistická lobby na radnici tedy rozhodla, že náhradou za tento faux pas nazve jeho jménem aspoň druhé největší náměstí po Židovi. Takže se rozhořčení autora článku ani nedivím.

  • 6 ferdinand // Oct 23, 2007 at 4:39

    Tak vzhleedem k tomu, že Husserl ve filozofii fakt žádný béčko není,tak mně to vlastně dává smysl, že po něm to náměstí pojmenovali… anebo je v tom něco, o čem netuším. Nebyl náhodou i ta fenomenologie nějakou židovskou lobby, sakryš!To aby se člověk bál vlastního nosu, jestli taky třeba není sionista…

  • 7 Jakub II. // Oct 23, 2007 at 5:25

    Fenomenologie je IMHO trochu mimo realitu. Co trochu, hodně.

  • 8 Kamil // Oct 23, 2007 at 5:32

    4majkl:rómská kultura? dobrej vtip, u nás v Brně máme tzv. rómské muzeum, návštěvu doporučuji, určitě Vás hodně obohatí. Ještě k těm turistickým průvodcům, město Brno před pár lety vydalo v angličtině brožuru kde psali o “romanum museum” - rozuměj římské museum, pro pseudohumanisti museum rómské. V poslední době mám dojem, že v brně není jiná památka než vila Tugenhat.

  • 9 majkl // Oct 23, 2007 at 5:55

    4kamil: Proc se divis?Asi nevis, ze i romove maji svoji kulturu a umeni.BYt tebou doplnim si znalosti.Jedna se o stredoskolske ucivo.Nebo mas jen vyucnak?:)Jinak z Brna jsem jedinej strach z ceho v noci mam jsou opili chuligani z JKG a cigani z tech jejich ghet.Proto se jim taky vyhybam

  • 10 Kamil // Oct 23, 2007 at 6:10

    4majkl:muj bratr bydlel na Cejlu osm let, rómskou “kulturu” znám proto velice dobře.Zatímco ty jsi se tomuto ghetu vyhýbal on tam musel bydlet.

  • 11 על ועדת // Oct 23, 2007 at 6:11

    במקומו מונח. אך אין זה אומר, שצריך לדבוק בו עד כדי טיפשות. ישראל לא צריכה לקפוץ בראש ולאיים במתקפה על איראן. גם אם אחמדינג’אד מתגרה בישראל, איראן היא בעיה עולמית. לא רק בוש, גם פוטין המעמיד פני ידיד לאיראן לא ממש עולץ על כך שבגבולה הדרומי מזדקרת מדינה שיעית בעלת ציפורניים גרעיניות, המאיימת להשתלט על מדינות המפרץ המתונות ועל מקורות הנפט ושואפת להשליט את השיעה והאיסלאם המתלהם בכל המדינות האיסלאמיות המתונות החיות בשלום עם העולם המערבי.

    האיומים

  • 12 Kamil // Oct 23, 2007 at 6:21

    Ještě 4majkl: ano mám “pouze” výuční list a nevím jak moje vzdělání souvisí s cikánskou kulturou. Z Vaší odpovědi je jasné, že přestože jste v Brně pobýval v tzv.Rómském museu jste nebyl a přesto se povyšujete a urážíte. Apropó Vy se vlastně cigánským ghétům vyhýbáte (musem cikánů je na ulici Bratislavská).

  • 13 Plenkovič // Oct 23, 2007 at 6:32

    על ועדת : Spravedlivý mezi národy. Jen bych prosil o český překlad,vím že se to čte zprava doleva ale nejsem si jist, zda mám začít na prvém řádku anebo posledním písmenem na konci textu a pokračovat nahoru. Jinak nepochybuji, že máte pravdu.

  • 14 majkl // Oct 23, 2007 at 6:41

    4kamil:Mohl prece z Célu odejit bydlet jinam kdyz se mu tam nelibilo.NO souvisi, protoze cikanska kultura je opravdovy pojem a ne vymysleny souslovny blabol.Kazdemu co jeho jest.

  • 15 Kamil // Oct 23, 2007 at 7:01

    4majkl:samozřejmě, tento idiotský argument už jsem párkrát slyšel, například v souvislosti se zdí v Matiční ulici, jejíž bílí občané mají jistě také bohaté zkušenosti s “opravdovým pojmem cikánské kultury”.Zajímalo by mně proč se vyhýbáte cigánským ghétům, když jste takový obdivovatel jejich kultury?

  • 16 majkl // Oct 23, 2007 at 7:07

    Nejsem obdivovatel jsem jen uvedomely a to znameza, ze respektuji romskou kulturu, z kraje se o ni zajimam a taky, ze se vyhybam mistum, kde neni v noci bezpecno napr. ulice Cejl, Bratislavska,Dornych a taky misto, kde sidli hospoda Fotbalova fabrika (drive U SVeda).Protoze i to misto se mi zda byt mene bezpecne

  • 17 Kamil // Oct 23, 2007 at 7:46

    Potom je mi vás srdečně líto, když vám cikánské museum umístní na Bratislavskou a vy se tam kvůli cikáům neodvážíte. Tady už nevím jestli se mám smát nebo plakat.

  • 18 Baxx // Oct 23, 2007 at 9:24

    Ty jo ono je to museum fakt na Bratislavské:D Tak to je dobrý vtip.

  • 19 mike // Oct 23, 2007 at 9:39

    V Polné jsem byl jednou , je tam hospoda u hilsnera , fakt pěkná a stylová ( židovská), dobře tam vaří …

  • 20 AAM // Oct 23, 2007 at 9:50

    ad boskovické ghetto: je zajímavé, že ho v tom časopise nezmínili, je to docela zajímavá a poučná věc, koneckonců i pro antisemity.

    Ovšem to, že autora šokovalo židovsky laděné číslo průvodce, je fakt zvláštní. Toho turistického časopisu jistě vyšlo nemálo čísel a tohle je podle autorova svědectví první, ve kterém jsou tipy na návštěvu židovských památek. Spíš bych se divil, kdyby takových čísel bylo už v řadě víc, třeba pět, ale jedno?
    Co takhle přijmout fakt, že Židé na našem území prostě žili a něco tady po sobě zanechali? To se má o tom mlčet a před lidmi to tajit nebo je o tom alespoň držet v nevědomosti?

  • 21 mike // Oct 23, 2007 at 10:13

    no jasně a všechny zbylé památky šikovně zamaskovat . Mimochodem bych bývalé synagogy , ty co náhodou přežily křišťálovou noc , nechal vymalovat ladovskými motivy s čuníky , jak české :)

  • 22 Рамбо Амадеус // Oct 23, 2007 at 10:14

    על ועדת: Велми втипне а духаплне…

  • 23 Václav // Oct 23, 2007 at 11:37

    Tento článek mne nezaujal, jsou zajímavější věci, a větší problémy, třeba s muslimy. Židovské památky mají jednu výhodu, mohou přitáhnout usraelské turisty, a ti v daných lokalitách budou utrácet. Husserl i Freud jsou dost respektovaní i mimo USrael, takže bych proti jejich připomínání taky nic neměl. Jako mnohem problematičtější vidím ulici “Wiesenthalovu”, to mi přijde dost hloupé, přínos tohoto člověka nebyl veskrze pozitivní. O tom, že byly koncentráky a že v nich židé trpěli, také nemá smysl pochybovat, i když neznáme přesně počet jejich obětí, ani převládající příčinu úmrtí …

  • 24 javordub // Oct 23, 2007 at 13:16

    Je dobré, že se lidé blíže seznámí i s židovskou kulturou a historií

  • 25 Fyrfos // Oct 23, 2007 at 13:46

    Dle meho nazoru se autor snazi poukazat na disporcni zastoupeni zidovske kultury v tom casopisu.Proc je tolik mista venovano zidovskym pamatkam,kdyz nasich pamatek je tu daleko vice?Zidovska lobby je vsude!

  • 26 stop nwo // Oct 23, 2007 at 14:20

    Ano, mám stejný názor jako autor článku. Dokázal bych si představit zmínku nebo článek na jedné stránce, ale půlka časopisu? To je fakt “přežidováno”. Je to jako bych otevřel noviny a tam byl na každé druhé stránce Paroubek, protože byl donedávna premiér.

  • 27 David // Oct 23, 2007 at 18:51

    Pan Macháček má naprostou pravdu. Toto je Česká republika, ale vypadá to tu, jako evropská pobočka Izraele. Člověk tady má dojem, že zde žila a žije židovská komunita a taky pár dalších lidí, kteří to tu nazývají, takřka neprávem, domov.

  • 28 Adam Kovář // Oct 24, 2007 at 0:51

    Jedna kamarádka mi onehdy vyprávěla, jak její asi patnáctiletá sestřenice jela s celou školní třídou ze severní Moravy na výlet do Prahy. A jaký v Praze měli program? Návštěvu židovského muzea, židovského hřbitova a pak přednášku v židovském centru. A večer jeli do Terezína. Co taky jiného českým dětem ukazovat, než židovské památky?

  • 29 AAM // Oct 24, 2007 at 3:49

    Jste hluší a slepí, nebo co? Jde o jedno, slovy JEDNO číslo turistického časopisu. Vy tady hořekujete nad jeho obsahem, jako kdyby tento časopis doporučoval židovské památky soustavně. A navíc je ostuda, že ač je autor vlastenecky smýšlející, ví toho o své vlasti tak málo, že si musí pomáhat nějakými berličkami v podobě podobných tiskovin. Jak může milovat svou vlast, když kromě své rodné hroudy a několika dalších notoricky známých lokalit typu Praha, Český Krumlov popř. Kutná Hora nic jiného nezná? Nad tím už se tady nikdo nezamýšlí.

  • 30 no // Oct 24, 2007 at 5:18

    aam: proc by nemohl cerpat nektere informace o sve vlasti z casopisu? ty jsi se uz narodil s tim ze jsi vse o sve vlasti a jejich pamatkach vedel hned?

  • 31 Ben // Oct 24, 2007 at 5:18

    ad Adam Kovář

    No, my jsme kdysi na gymnáziu byli také na výletě v Praze, také jsme byli v židovském muzeu, v několika synagogách, na židovském hřbitově, u hrobu samotného rabiho Löva (mimochodem bych rád poznamenal, že dle mého názoru se jedná o jednu z nejvýznamnějších osobností české minulosti). A bylo to moc zajímavé. Myslím, že si nikdo nestěžoval, což bude možná tím, že jsme mezi sebou neměli žádné nácky.

  • 32 no // Oct 24, 2007 at 5:23

    ben: to bude mozna tim ze ste konzumovali tupe pokrm ktery vam naservitrovali ale spise byli radi ze se ulijete z vyucovani
    nemam nic proti navstevam zidovskych pamatek ale spise proti jejich nevyvazenemu zastoupeni

  • 33 Plenkovič // Oct 24, 2007 at 6:07

    Ben: Vzpomínám, že jakási výprava JZD stála před orlojem v Praze a zvídavý družstevník se zeptal, co znamená nápis na radnici Praga caput regni.
    Kvalifikovaná průvodkyně CIS ho poučila, že to znamená Praha zničená deštěm na paměť povodně v která poničila Karlův most.Pak přešla na Golema.

  • 34 ryba // Oct 24, 2007 at 7:02

    to Ben: Tak to je vod nich moc správný, že se tak dobře cejtěj u hrobu považte SAMOTNÉHO rabbi Loewa. Halt svůj k svému! Jen se nás
    nesnažej zblbnout tím, že Loew, Kohn, Komenský a spol. jsou vynikající Češi! Vono jim
    snad nestačí, že ten památkovej servis cálujem z našeho?! Eště k tomu na ztišení mindráku méněcennosti potřebujou gójimskej aplaus, vzdělaný idioty (potomky křesťanských předků) a Golem se může stát jediným historic.
    tématem, který bude v rámci školních osnov EU
    povoleno vyučovat.

  • 35 AAM // Oct 24, 2007 at 7:02

    no: ano, já jsem o své vlasti věděl vše už od narození:DDD

  • 36 ryba // Oct 24, 2007 at 7:09

    Ale že zrovna tady narazím na hebrejštinu,
    tak to je fakt silně chucpe !
    Že by Altermedia takhle pokálela svůj vlastní obraz nebo odpovědný činitel zaspal ?

  • 37 admin // Oct 24, 2007 at 7:51

    ryba: upřímně řečeno nikdo z redakce neumí hebrejsky, a tak nejsme schopni posoudit, jestli tento článek porušuje či neporušuje diskusní pravidla…

  • 38 Adam Kovář // Oct 24, 2007 at 9:00

    Ben: chceš říct, že já jsem nácek, židáčku?

  • 39 Michal // Oct 24, 2007 at 9:02

    Jasně,proč českým dětem ukazovat český památky,když se najde nějaké lepší a nadřazený…

  • 40 Ben // Oct 24, 2007 at 11:05

    ad ryba a Adam Kovář

    Doporučoval bych jim, aby se hodili do klidu. Třeba při poslechu nějaké príma muziky.

    http://www.markrubin.com/tunes/chusen.mp3

  • 41 Wulf // Oct 24, 2007 at 17:12

    Ben : Ze to Vas zidomili a ctenare kabaly bavi jenom provokovat…

  • 42 Pepicek // Oct 24, 2007 at 23:03

    Smazáno pro hloupost. Redakce

  • 43 2wulf // Oct 25, 2007 at 21:44

    wulfe a jiní …. označovat někoho za židomila je trapné ….. pokud někdo cití sympatie k židovství je to jeho věc…já je cítím a taky vím že evropa židům udělala moc špatného a vím že dneska si zaslouží být židé chránění proti muslimům…..wulfe co zrovna tobě židé udělal? co vám všem co je nesnášíte udělaly? zabily vám někoho ?ukradli něco? já myslím že nic takového……pravý nepřítel jsou muslimové protože znás evropanů budou jen otroci….ateisti pokud nepřímou alláha budou zabiti ale židi a křestani budou otroky…..tyhle věci se stanou pokud budeme mít po 1 nebo 2 děti proto pokud skutečně chcete zachránit evropu pak založte velkou rodinu….tímto se omlouvám že sem částečně odbočil od tématu…

  • 44 Dubraro // Oct 25, 2007 at 22:56

    TO: admin
    Není náhodou v pravidlech diskuze, že má být vedena v českém jazyce ?
    Jinak příspěvek je off-topic, k tomu zjištění stačí strojový překlad:
    To potřebuje přilepit do jeho k věci hlouposti. Izrael nepotřebuje vskočit na hlavu a vyhrožovat v útočný na Írán. Také jestliže Ahmding’ad čaje Izrael, Írán je svět problém. Nejen Bush, také Putin že úplné výzbroje jednoho vojáka obličej přítele Írán ne opravdu raduje se na to že v hranici té je jižní krámek Shiite stav jaderné hřebíky, Hmaimt řídit na státech zátoky které jsou mírný a na zdroji oleje a vdechovat vložit její cement a islám že boje v všechny islámských mírných státech zvířat v míru s západním světem.

  • 45 Ben // Oct 25, 2007 at 23:28

    ad Wulf

    By mě zajímalo Wulfe, jestlipak víte, co to ta kabala vlastně je?

  • 46 Wulf // Oct 26, 2007 at 4:52

    Ovsem.Kdo jde proti zidum je nejspise negramotny,ze?
    Kabala je tajne zidovske uceni o esoterni mystice.Zminky o tomto uceni najdete take v Tore.Uz vite Bene?
    A co se tyce nesnasenlivosti.Nevim proc bych se mel naklonit kulture a narodu,ktery zotrocoval me predky.Co memu narodu a narodum pribuznym lil rozhavene olovo do usi,protoze se nechteli poklonit jejich vire…
    Stejne jako muslimove,arabove tak take zide jsou v mich ocich jen fanatici.A o takove fanatiky v evrope nestojim.Nikdy!
    Blaho vlasti budiz nejvyssim zakonem!

  • 47 2wulf // Oct 26, 2007 at 5:53

    blaho vlasti budiž nejvyssim zakonem….nejde nesouhlasit! ale k těm fanatickým židům ve vašich očích…..stím bych si dovolil nesouhlasit protože zatím jsem neviděl a neslyšel o občanovi který by udělal nějaý zločin obhajovaný judaismem…..dosud nikdo takový nebyl a když nebyl tak není důvod si to myslet …. za fanatiky by jste potom musel považovat hodně lidí včetně svědků jehovových atd…..ostatně i pár nacistů bylo fanatiky…..ale to vy jistě víte , že?

  • 48 2wulf // Oct 26, 2007 at 5:57

    a nezapomínejte na to že i mezi těmi pár židy co zde přežili jsou i skuteční patrioti…..jsou loajální české republice a neměnily by ……

  • 49 Jan Dvořák // Oct 26, 2007 at 8:54

    No naše kultura a naše historie to rozhodně neni, ale cestovkám nejde o kulturu a historii, těm jde o to přilákat bohaté židovské turisty z USA a Izraele, takže se tomu neni co divit.

  • 50 agam // Oct 26, 2007 at 10:11

    žijou mezi náma po staletí a není to naše kultura a naše historie? to si děláte srandu pane dvořáku…..jo jde o prachy a o turisty ….sám jsem v praze často slýchával hebrejštinu častěji než anglinu….

  • 51 Kdo ti žehná, bude požehnán // Oct 29, 2007 at 14:57

    Smazáno pro hloupost. Redakce

  • 52 A kdo ti zlořečí, je zlořečen. // Oct 30, 2007 at 23:26

    Blaho, Vlasti, budiž nejvyšším zákonem. Smazáno pro hloupost redakce. Aneb Altermedia bez altenativ. Zdravím všechny rozhořčené čtenáře turistických brožur.

  • 53 Anonymous // Nov 1, 2007 at 7:15

    to admin: …

    A že nad úrovní diskutujících, která je vizitkou
    Altermedií, zůstává někdy i přes korekci admin rozum stát, je prostý fakt. Jen tak dál, pěkně a chrabře zatočit s těmi, co si dovolují !

    Redakčně kráceno pro urážení spoludiskutujících.

Leave a Comment