Altermedia ČR
Altermedia ČR: „Ideologická převaha je důležitější než parlamentní většina…”
UltraViolent Street Wear, t shirts and clothing with a street tough attitude

Cenzura, základ demokracie

March 1st, 2008 · Diskuze (25 Comments)

Email This Post Print This Post

svoboda.jpgNapsal: Jiří Petřivalský

Internet bývá považován za poslední svobodné a nezávislé útočiště lidí, kteří chtějí vyjádřit svůj názor, bez ohledu na to, jestli je v souladu s politicky korektním myšlenkovým proudem. U hlavních zpravodajských serverů toto okno do duší lidí tvoří diskuse pod články. Naivně jsem si myslel, že zde člověk pozná myšlenky lidí, kteří jsou připojeni na internetu, a názory, které obecně podporují. Nedělal jsem si iluze, že by názor lidí na diskusním fóru představoval skutečně obecný průřez veřejným míněním. Na druhou stranu jsem si však nedokázal představit ani praktiky, jichž vyvolení provozovatelé diskusí používají. Se svým zážitkem se s vámi podělím dále.


K debatě jsem si vybral náš nejnavštěvovanější server Seznam.cz. Téma bylo také ideální, a to: „Kvůli radaru má ČR navštívit i americký ministr obrany Gates.“ Článek byl na Seznam umístěn nově a když jsem psal svůj příspěvek, tak měl vedoucí článek asi 20 hlasů. Dopsal jsem svůj názor a poté jsem šel procházet další stránky. Když jsem se o deset minut později podíval zpátky na Seznam, tak se pod mým názorem objevil příspěvek, který mě označil za komunistu… Začal jsem diskusi podrobně sledovat. Během deseti minut se nestalo nic zajímavého. Když se poté u reakce mého oponenta přičetlo během dalších maximálně dvou minut asi 330 hlasů, tak jsem si říkal, že asi výborně oslovil širokou veřejnost. Když se v dalších patnácti minutách přičetlo asi pouze dvacet dalších hlasů (pořád to bylo zobrazeno na seznamu jako první zpráva), tak jsem si říkal, že asi není něco v pořádku.

Stejně tak se najednou za minutu o pár set hlasů vyšvihl z nuly názor „Pro americký radar, dejte mi hlas“. Tento příspěvek zaujal nakrátko první místo, až do doby, kdy jsem pod příspěvek napsal, že takhle rychle (z 0 na 200) nezrychlí ani moje auto a že asi nebude něco v pořádku. Poté byl tento dosud vedoucí názor vymazán, stejně jako byl vymazán jeden z vedoucích názorů o tom, že „Novinky jsou svi…“.

Od serveru Seznam jsem nikdy neměl žádné přehnané očekávání. Znal jsem obvyklou praxi zablokovat diskusi hláškou „Diskuse byla pro velký počet příspěvků porušujících pravidla diskuse zrušena.“

Musím však říci, že jsem si nikdy neuvědomoval hloubku a důkladnost kontroly správnosti myšlenek diskutujících. Dovedu si živě představit pracovníky Seznamu, jak sedí u počítačů a s fanatickým pohledem kontrolují korektnost myšlenek diskutujících. Dokážu si také představit jejich pocit božské moci a uspokojení, když rozhodují o tom, který příspěvek je pro ostatní škodlivý a musí být smazán, a který příspěvek je natolik vhodný, že ho podpoří pár sty hlasy.

Aby strážci myšlenek neměli tak těžkou práci, tak byl na Seznamu zaveden systém zakázaných slov. Je zajímavé, že k těmto slovům patří i „sionista“. Když se pokusíte napsat do diskuse na Seznamu slovo sionista, tak váš příspěvek nebude zveřejněn s odůvodněním, že obsahuje vulgární výraz. Souhlasím se Seznamem, že slovo sionista by mohlo být považováno za vulgární výraz, ale přeci jen mě ta otevřenost u Seznamu trochu udivuje…

Je nutné si uvědomit, že stejně jako média prezentují jen jeden politicky korektní proud, stejně tak i diskuse jsou hrubě ovlivňovány a rozhodně neprezentují názory většiny lidí. S tím souvisí i smutná skutečnost, že přicházíme o poslední svobodné médium. Skutečně nezávislé diskuse už zůstávají pouze na nezávislých informačních serverech. Proto by se měl každý snažit tyto servery podpořit, jak nejlépe může, ať už článkem, či jinak. Jen tak veřejnosti zůstanou k posouzení poslední zbytky nezávislých myšlenek.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading ... Loading ...


Tags: Z domova · Úvahy a komentáře

25 responses so far ↓

  • 1 kyriakos // Mar 1, 2008 at 3:18

    Tak zlé to zase nebude. Kdokoliv si může udělat své vlatní stránky a psát si co chce. Nastavit svá pravidla. Mimochodem i zde se se příspěvky v diskuzích v určitých případech odstraňují.

    Zaráží mě však fakt, že jste v internetových diskuzích na tak navštevovaném srrveru jakým jsou Novinky.cz hledal nějaké zajímavé názory. Diskuze jsou anonymní, leckdo napíše něco, jen aby provokoval ostatní atd… Nelze jim přikládat žádnou větší váhu.

    A poslední poznámka. Hlasy podle mě k příspěvkům nepřidávají redaktoři, ale sami dikutující. Není to nic složitého pro člověka, který této problematice rozumí. Klidně vám emailem pošlu návod jak na to. To si jen diskutující, které v běžném životě moc lidí neposlouchá, kompenzují tuto frustraci.

  • 2 Sfinx // Mar 1, 2008 at 3:59

    Nejkontrolovanější web je Google.Údaje všeho co na něm děláte se soustřeďují do OBROVSKÉHO centra a oni budou vždy schopni si je “vyject”.Údajně se to dělá proto aby Vám mohli nabídnout “odpovídající reklamu”, takže např.někomu kdo pořád vyhledává a chodí na stránky o fotbale budou nabízet reklamy na sportovní potřeby a ne na plenky.Prý to zvyšuje efektivitu reklam, ale co za tim stojí ve skutečnosti si každý lehce domyslí…

  • 3 Anonymous // Mar 1, 2008 at 4:12

    “Dovedu si živě představit pracovníky Seznamu, jak sedí u počítačů a s fanatickým pohledem kontrolují korektnost myšlenek diskutujících.”

    No, to byste se divil… :-) Není to zas tak nedávno, kdy nějaký diskutující hrozil druhému, stejně jako redakci Novinek, že pokud nepřestane psát “antisemitské” příspěvky a pokud je Novinky budou tolerovat, že na ně podá žalobu :-D Prostě typický židovský uplakánek :-)

  • 4 Anonymous // Mar 1, 2008 at 4:15

    *ehm, není to zas tak dávno

  • 5 kyriakos // Mar 1, 2008 at 4:17

    Sfinx: Efektivitu reklam to zvyšuje obrovskou měrou a taková reklama se pak samozřejmě prodává za odpovídající cenu. Takže za tím stojí peníze (ostatně ty stojí na vyjímky dnes téměř všude). Na druhou stranu je to obrovské množství velice choulostivých dat, které je potřeba sbírat. Ono není potřeba si dělat iluze, že jste na internetu zcela anonymní a ani to tak být nemůže - pak by páchání trestné činnosti na internetu bylo nepostižitelné. Prostě pokud se po něm pohybujete, musíte si být vědom toho, že cokoliv uděláte, je do jisté míry dohledatelné (obejít to nejde, jen maskovat stopy vedoucí k vám).

    Ve skutečnosti je to jen část údajů, které se o člověku dají dohledat. Dále jsou to platební karty, kamery na každém rohu, telefony atd… Pokud se někdo k těmto všem datům dostane, rozebere vás jako dětskou stavebnici.

    Chcete-li být pro systém neviditelný a tím pádem svobodný, nezbývá než vzdát se všech výše uvedených vymožeností a žít někde v ústraní.

    A tohle je jen začátek. Dnes se ještě dá provádět finanční operace bez bank, až bude jen bezhostovostní platební styk, málokdo si uvědomuje, jaké to bude mít široké důsledky…

  • 6 Jakub // Mar 1, 2008 at 6:34

    Ty hlasy obvykle nepřidává pracovník společnosti, ale nějaký z uživatelů k tomu vytvořeným robotem.

  • 7 smazano pro hloupost // Mar 1, 2008 at 7:09

    No tak to si delate prdel. Tady se mazou nazory ktere nejsou urazejici ,ale nezapadaji do ciste ideologie altermediaCR…… A nejvic Vas rozzuri kdyz ma nekdo pravdu a odhali Vase lzi….

  • 8 Sfinx // Mar 1, 2008 at 10:26

    Smazáno pro vulgaritu :)

  • 9 Lothar // Mar 1, 2008 at 11:50

    nejvíc jde manipulování vidět na anketách, které jsou na Novinkách.cz většinou u nějakých zajímavých témat. Samozřejmě, že cenzoři jasně stanoví rozložení procent už na začátku ankety a v dalších několika hodinách už se to pohne jen v rozmezí nějakých desetin procenta. Např. anketa ohledně pochodu v Plzni byla už ze začátku nastavena jako negativní událost……na otázku jestli si čtenáři myslí, že je to jen demokratické vyjádření názoru odpovědělo asi 20% lidí z tisíce a 70% bylo toho názoru, že je to jasná provokace židů…..za několik hodin hlasovalo asi asi 4000 lidí, ale hodnoty se změnily asi jen o jedno procento…velice zajímavé…

  • 10 LJM // Mar 1, 2008 at 12:06

    Jiří Petřivaldský: Vy neznáte klikací automat :-))) na Novinkách.cz???

  • 11 Sfinx // Mar 1, 2008 at 13:02

    Ivo Lukačovič se k Seznamu dostal stejně náhodou jako ten americkej student (nemůžu si vzpomenout jak se jmenuje, Lichtenberg nebo tak nějak) k Facebook - u.To je taky síla, tam bych se nepřihlásil ani kdyby mi za to platili…

  • 12 bernard m. // Mar 1, 2008 at 13:53

    Doplnění (podle mého názoru velmi dobrého) příspěvku Kyriakose (March 1st, 2008 at 4:17):

    Google (stejně jako jiní podobní poskytovatelé služeb) má přístup k vyšším vrstvám síťového modelu TCP/IP v případě, že člověk využívá služeb Google. Práci s dostupnými daty lze rozdělit do několika fází:

    1. Sběr syrových dat
    2. Proudové zpracování syrových dat v reálném čase
    3. Uložení kompletních sebraných dat nebo jejich výtahu
    4. Zpracování uložených dat

    Fáze 2 nebo 4 je v určitém časovém intervalu (vzhledem ke kapacitě a redundanci úložného prostoru v Google se dá fáze 4 považovat za poměrně dlouhou) potenciálně dostupná i třetím stranám a je jisté, že se mocenské organizace snaží získat v některé z těchto fází k existujícím zdrojům napojit (ví se o aktivitách např. Číny a USA). Pokud jde o Google, jsou možná následující ochranná opatření:

    1. Nepoužívání trvalého přihlášení ke službám Google
    2. Zákaz monitorovacích prostředků na straně klienta (cookies, uzavřené aplikace vyvinuté firmou Google)
    3. Omezení využívání služeb Google (alternativní vyhledávače, síť odkazů, katalogy, sociální sítě)
    4. Používání anonymizérů a kvalitních proxy serverů
    5. Používání anonymizačních sítí - TOR a snad i Freenet

    Je třeba si ale uvědomit, že existují aktivity směřující k širšímu sběru dat na nižších vrstvách TCP/IP - viz např. systém Echelon.

    Dovolím si malou nesouhlasnou poznámku: Ztráta soukromí, ztráta anonymity a ztráta svobody jsou tři samostatné domény, byť mezi nimi existuje výrazná souvislost.

    Závěrem varování: Uchování anonymity a soukromí vyžaduje vysokou míru technické zdatnosti a disciplíny. Dokonalé zabezpečení neexistuje; je důležité za svobodu bojovat zejména jinými prostředky než ochranou anonymity a soukromí.

  • 13 bernard m. // Mar 1, 2008 at 14:07

    K samotnému článku: Existují různé způsoby, jak zabránit šíření zdravých myšlenek na Internetu, např:

    1. Explicitní cenzura
    2. Snížení relevance diskusí pomocí užitečných idiotů i nastrčených agentů
    3. Omezení relevance samotných článků díky zvýšení informačního šumu ve společnosti

    Dovolím si připomenout, že k šíření myšlenek lze využít i jiné kanály - letáky, regionální tisk virální marketing apod. Nepřítele lze porazit jeho vlastními zbraněmi, ale k tomu je třeba důkladné studium psychologie, sociologie, marketingových technik a příbuzných disciplín.

  • 14 Václav // Mar 1, 2008 at 17:09

    Google zatím odmítá poskytovat data svých klientů k politickému pronásledování, čímž se znelíbilo hlavně Číně. I to je však určitá strategie, posiluje to Google především proti Yahoo a Seznamu. Pro jeho zakladatele jsou viditelně prachy nadřazené všemu ostatnímu, což je pro svobodně myslící lidi určitá výhoda.

  • 15 škola // Mar 1, 2008 at 17:18

    Zde se nachází petice za členy skupina Ztohoven. Lze se domnívat, že autoři petice jsou zároveň levicovými aktivisty. http://czechtek.bloguje.cz/662916-petice-zada-prezidenta-klause-o-milost-pro-ztohoven.php#comm

    Seznam (kdo o nich něco ví, ať se vyjádří):
    Mgr. Petra Jedličková, PhD., vedoucí oboru Studia nových médií, Ústav informačních studií a knihovnictví, FF UK
    Mgr. Denisa Kera, PhD., vědecká pracovnice Centra globálních studií, FF UK
    MgA. Martin Kermes, doktorand oboru Studia nových médií, Ústav informačních studií a knihovnictví, FF UK
    Mgr. Jan Rod, tajemník oboru Studia nových médií, Ústav informačních studií a knihovnictví, FF UK
    Mgr. Josef Šlerka, odborný asistent oboru Studia nových médií, Ústav informačních studií a knihovnictví, FF UK

  • 16 Plenkovič // Mar 2, 2008 at 3:34

    Bernard m:Jestli tomu správně rozumím, cokoliv řeknete (nebo napíšete) může být za vhodné konstelace použito proti Vám. V anglosaských zemích, je tato varovná formulka nezbytnou součástí zatýkacího procesu. Google a podobné servery by měly tuto formuli povinně uvádět v záhlaví stejně jako na krabičce cigaret je varování “Kouření způsobuje rakovinu”!
    P.S. Dnes mi Novinky vyřadily příspěvek pro vulgární výrazy. Když jsem 3 věty rozdělil na 3 samostané části, jediný vulgární výraz tam bylo slovo Hitler. Myslím, že pochody za svobodu slova mají své oprávnění.

  • 17 bernard m. // Mar 2, 2008 at 4:13

    Plenkovič: Kdo četl Kafku, Orwella či Huxleyho, nedělá si příliš velké iluze. ;-) Systém je vždy nelidský a ďábel se šklebí na každém rohu. Současná podoba “demokratického kapitalismu” mě ale děsí k smrti kvůli své zákeřnosti a pokrytectví.

    Pochody za svobodu slova jistě smysl mají. Co se týče Novinek a dalších internetových médií, napadají mě dvě možnosti: buďto cenzurují z vlastní přehnané horlivosti, nebo se bojí postihu, neboť zákon nařizuje odstraňovat příspěvky porušující zákon pod hrozbou sankcí. Četl jsem někde (na lupa.cz?) názor právníka, že v praxi to pouze znamená, že daný “závadný” příspěvek musí odstranit až na příkaz soudu a že soud je koneckonců jediný, kdo o tom může rozhodnout. Ve skutečnosti ale soud vždycky znamená nepříjemnosti; i kdyby šlo jenom o časovou ztrátu.

  • 18 Pozorovatel // Mar 2, 2008 at 5:39

    2 Škola - Ztohoven podpořil i verbálně silně pravicový Knížák. Pokud jde o petenty, zřejmě se jedná o transformované z oboru vědecké informace a knihovnictví (tento vystudoval i dr. Sládek). V polovině 80.let se zde v tomto rychle zastaravájícím oboru vyučovaly dvě navzájem protikladné sovětské teorie (tento tým krátce předtím opustil vysokou ekonomicku). Zdá se, že se jim transformace do kapitalismu zdařila.

  • 19 Lukyn // Mar 2, 2008 at 6:53

    Kyriakos: Máte i nemáte pravdu. Nesouhlasím s větou: “Chcete-li být pro systém neviditelný a tím pádem svobodný”. Podle vás je tohle svoboda? Podle mě to nemá se svobodou co dělat! Mě to neomezuje a nevadí mi to - a v podstatě např. kamery ve městě mohou vadit jen tomu, kdo porušuje zákon, a tomu já přeji jen vězení. Svoboda jedince končí tam, kde začíná svoboda jedince druhého, neustále hovoříme o “přizpůsobivosti” romů apod. - ale uvědomte si, že toto přizpůsobení je i dodržování zákonů! Dokud ta kamera nebude u mě doma, tak mi to nevadí, klidně ať ví PČR komu volám a na jaké chodím stránky - proč by mi to mělo vadit?

  • 20 Lukyn // Mar 2, 2008 at 7:06

    Plenkovič: V podstatě ano, ale ono to není tak jednoduché, je to časově a finančně velmi náročné, tudíž se to používá skutečně jen v případě teroristů (dokonce ani na vrahy se to nepoužívá, ani na pedofilii či jinou trestnou činnost a to ani v USA ani v Číně natož v ČR). Myslet si, že kvůli jednomu příspěvku či návštěvě nějakých stránek hrozí člověku soud je zcestné.
    Bernard: Ano, také bych v odstraňování vulgárních a rasistických příspěvků neviděl žida či nějaké monstrum, ale pouze to, že daný server nechce mít problémy…

  • 21 bernard m. // Mar 2, 2008 at 8:52

    Lukyn: Opět víceméně shoda. K tomu využívání informací z odposlechů, kamer apod. k potírání “běžné kriminality”: Zatím se možná moc nepoužívají, ale to se může změnit. Existující legislativní bariéry jsou čím dál tím více napadány - viz iniciativy Bushovy administrativy a amerického Kongresu, úvahy o povinném odběru otisků prstů VŠECH občanů, případně i DNA apod. Z technického hlediska se situace rovněž mění - dnes není takový problém postavit laciný výpočetní cluster a s nástupem levných vícejádrových procesorů, rychlých propojovacích sítí, rychlých SSD úložišť, vývoje paralelních algoritmů (tyhle operace se podle mě dají velmi dobře paralelizovat) a výhledově i kvantových nebo biopočítačů bude sledování daleko snadnější. Není nutné sledovat všechny lidi; stačí, když bude možné zaměřit ty nepohodlné.

  • 22 Plenkovič // Mar 2, 2008 at 9:14

    Lukyn/Bernard: Mohlo by mi být lhostejné, zda mi někdo napíchne telefon, PC, nainstaluje štěnici a zajímá se s kým a kam jdu po ulici, co dělám v posteli nebo na WC. Ale z principu mi to lhostejné není. V sousedním článku je vyobrazena odstřelovačská puška, kterou mi mohou zavést čip, aniž bych o tom měl tušení. Je to pohodlnější než píchat do zadku někoho deštníkem s jehlou napuštěnou jedem. Kde mám záruku, že místo čipu nedostanu nedostanu dálkovou injekci jedu nebo mi někdo nevytuneluje konto? Technika se dá zneužít
    nebo využít.

  • 23 kyriakos // Mar 2, 2008 at 10:22

    Lukyn: Máte pravdu, asi jsem se navyjádřil přesně. Měl jsem tím na mysli, že všechna tato data mohou být zneužita. Není ti jistota, že zůstanou tam, kde mají být. Ani mě na jednu stranu nevadí, když o mě v tuto chvíli systém ví téměř vše, protože nemám co schovávat.

    Ale uvědomte si, že za chvíli může být nežádoucí to, co dnes považujete za zcela běžnou součást vaší osobní svobody. Pak bude určitě všem lidem myslícím mozkem tohle vševidoucí oko nepřítelem číslo 1. Množství dat, které je lidstvo schopno skladovat roste velmi rychle. Nebude problém monitorovat každé vaše mrknutí - může se to hodit, co kdyby jste něco někdo spáchal? Každý je potencionálním zločincem a je jednodušší všechna data rovnou mít, než je pak složitě hledat a třeba ani nenajít.

    Sám píšete, že dokud nebude kamera u vás doma, je to v pořádku. Ptám se - proč by neměla být? Nebo snad ve vašem bytě provádíte nějakou nezákonnou činnost? Vždyť se na to nikdo koukat nebude, jen kdyby se něco stalo. I přesto ji tam nechcete? Potom jste podzřelý - nezlobte se, určitě tam něco schováváte :-). A proto mě se nemusí líbit, že někdo ví i to, na jaké stránky chodím.

  • 24 Lukyn // Mar 2, 2008 at 10:46

    Plenkovič: Ano, otázka zneužití (převod peněz z konta na jiné apod.) mne také znepokojuje, ale to je trošku mimo téma (kamery, odposlech apod.).
    Kyriakos: Jste inteligentní, takže to chápete, proč se tedy ptáte? Samozřejmě že čistě ze soukromého hlediska. Nechtěl bych, aby se na mě někdo díval právě na WC nebo při sexu, snad ani při spánku či sprše, ale to mi od kamery na ulici nehrozí. Telefony - u těch bych ještě váhal (chápu, že jsou lidé, kteří si sdělují něco, co považují za naprosto soukromé), ale např. u e-mailů nebo kamery na ulici - koho to může (krom kriminálních živlů) omezovat? Mě to chrání, např. v noci bych raději šel ulicí s kamerami, stejně, jako bych byl klidnější, kdyby se moje přítelkyně vracela domů kolem kamer (i když u nás často nefungují a hlavně je nikdo nehlídá - tudíž fungují skutečně jen pro pozdější zadržení pachatele a ne pro přímou ochranu).

  • 25 Horst // Mar 3, 2008 at 5:33

    Autor: Za prvé je úsměvné, že jste až nyní zjistil, že diskuze na seznam.cz jsou žumpou… Dále je faktem, že se jedná o soukromý server a že autoři zpravodajství mají právo si cenzurovat, co chtějí a jak chtějí. Tak jako existuje cenzura zde na AM. Dokonce bych řekl, že cenzura na AM je mnohem rozsáhlejší a poctivější, než na novinkách.. tam to také není možno hlídat komplexně - až si založíte vlastní zpravodajský server, zjistíte, že cenzura (moderace) diskuzí je nutnost.

Leave a Comment