Altermedia ČR
Altermedia ČR: „Ideologická převaha je důležitější než parlamentní většina…”
UltraViolent Street Wear, t shirts and clothing with a street tough attitude

Bezdomovci demonstrovali

December 12th, 2006 · Diskuze (27 Comments)

Email This Post Print This Post

bezdomovec.jpgNapsal: Adam Kovář

Asi dvacet bezdomovců se v neděli sešlo na pražském Palackého náměstí. Nerozdával se tam guláš ani nerozlévala výčepní lihovina, jednalo se o demonstraci. Za co? No pochopitelně za bydlení, tedy za právo na bydlení, které je prý houmlesákům odepíráno.
Bezdomovci ovšem na náměstí nebyli sami, dostalo se jim podpory i od mediální hysterky Kateřiny Jacques, který si u bezdomovců přihřála svoji politickou polívčičku a dojímavě zahovořila o tom, kterak je bydlení základní lidskou potřebou. No kdo by to byl řekl.
Na demonstraci vystoupil také zástupce organizátora, představitel humanitární organizace Dům Agapé Jiří Vancl, který zase deklaroval, že Magistrát hlavního města Prahy by měl vytvořit koncepci pro boj s bezdomovectvím.


S posledně uvedeným se dá souhlasit, možná bych to i rozšířil na to, že koncepci boje s bezdomovectvím by si měl vytvořit celý stát. Bezdomovci jsou totiž obtěžujícím elementem, který se válí v nádražích, na lavičkách, v autobusech a tramvajích i ve sklepích obytných domů a to nejenom v hlavním městě. Páchnou, kradou, žebrají, znečišťují, způsobují požáry. Jak díky nim vypadá pražské hlavní nádraží, často první část naší země, na kterou vstoupí přijíždějící turista? Jak díky nim vypadají zejména noční spoje městské hromadné dopravy? Ti z vás, kteří již měli tu pochybnou čest, jistě odpoví se mnou, že odporně.
To jsem se ale nechal trochu unést, vraťme se k oné mohutné demonstraci houmlesů. Bohužel se mi nikde na internetu o ní nepodařilo najít jakékoliv podrobnější zmínky, neuspěl jsem kupodivu na stránkách paní Jacques ani webu ČTK, stránky Domu Agapé se mi nepodařilo najít vůbec.
Troufám si ale tvrdit, že projevy i postoje svolavatelů a účastníků se nezměnily od loňského roku, kdy 10. prosince také svolali demonstraci na podporu bezdomovců. A před rokem na demonstraci zaznělo například toto: „Počet občanů bez přístřeší v ČR je alarmující a stále jich přibývá a s plánovanou deregulací nájemného lze předpokládat, že jejich počet poroste ještě mnohem rychleji. Přitom součástí Ústavy ČR je i Listina základních práv a svobod, v níž je kromě mnoha dalších velmi zajímavých a často porušovaných práv i toto: ´Každý, kdo je v hmotné nouzi, má právo na takovou pomoc, která je nezbytná pro zajištění základních životních podmínek. (Článek 30, odstavec 2)´. Z toho tedy vyplývá, že bezdomovci nežádají – bezdomovci mají nárok. Mají nárok na to, aby toto a další práva, zaručená jim jako občanům ČR Ústavou, jim nebyla upírána. A hodlají se za tato svá práva brát.“
No páni – bezdomovci mají nárok na práva a hodlají se za ně brát. A co tedy chtějí – levnější pivo ve stánku na hlavním nádraží, pohodlnější sedačky v nočních tramvajích nebo více provozoven Armády spásy?
No teď ale vážně: jistě, každý má nárok na pomoc, pokud je v hmotné nouzi. O tom nepochybuji a považuji to za správné, ovšem s drobným doplněním – každý, kdo je ne svojí vinou ve hmotné nouzi, má nárok na pomoc. A už jsme u toho. Já si opravdu nedokáži představit, že například v Praze, kde je bezdomovců nejvíce, může existovat někdo, kdo chce pracovat a vůbec žádnou práci nemůže sehnat. Pracovní nabídka je zde taková, že se to prostě nemůže stát. A pokud někdo pracuje, tak dostane nejméně částku ve výši minimální mzdy, ze které si vždy může zaplatit alespoň nějaké přístřeší (např. ubytovnu), alespoň nějaké oblečení, alespoň nějaké jídlo atd.
Ale pokud je někdo dnes na ulici, tak ho nikam nevezmou – bez adresy trvalého pobytu, bez přístřeší, bez možnosti hygieny, mohla by mi oponovat paní Jacques či jiný milovník bezdomovců (milovník ovšem virtuální a platonický, domů si žádného na zimu nevezmou). Tak za prvé, dalo by se oponovat, jak se na té ulici dotyčný ocitnul? Jestliže vlastní vinou, nezajímá mě vůbec. Jestliže shodou okolností (a i to se může stát, proč ne), pak se ocitl na ulici ze dne na den, bez koruny v kapce a bez jediného známého, na kterého by se mohl obrátit o pomoc? Jestliže ne, pak mě nezajímá.
A když připustíme, že i taková skupina, která se rázem ocitla bez jakýchkoliv prostředků na ulici, bez jakýchkoliv kontaktů či nároku na podporu v nezaměstnanosti či dávky státní sociální péče, pak jistě i tyto nešťastníci mají možnost se do společnosti vrátit. Jen tak maně mě napadá jednoduchý postup – od Armády spásy dostat či s v prvním second handu za doslova pár korun koupit sice staré, ale čisté oblečení. Přímo v hale hlavního nádraží v Praze pak jsou veřejné sprchy, které se dají použít za asi deset korun. (Ne že bych to někdy zkusil, ale člověk občas čeká na vlak a čte si cedule na zdech.) Peníze si průměrný bezdomovec vždy vyžebrá, takže stačí místo nekvalitního alkoholu zainvestovat do svého zevnějšku. Adresu trvalého pobytu vyřeší veřejná ohlašovna a inzeráty na pracovní místa jsou k nalezení i v zadarmo rozdávaných novinách. Pomocných dělníků či kopáčů není nikdy dost ani na stavbách, kterých v Praze také není málo. Stačí chvíli hledat a každý, opravdu každý najde. Pak stačí podepsat pracovní smlouvu, nějaký čas do první výplaty přetrpět v ubytovně charitativní organizace či na lavičce v parku a po první výplatě se již bydlí na ubytovně běžné, placené. A z nejhoršího jsme venku.
Zní to jednoduše, naivně, říkám to od stolu bez znalostí hlubších souvislostí. To všechno vím. Ale stejně tak vím, že to jde. Ovšem, jak se říká, kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody. A jsem přesvědčen, že drtivá většina bezdomovců je se svým životem spokojena, ovšem na rozdíl od těch, které obtěžují. Ale ti nejsou důležití, to jsou jenom obyčejní slušní lidé, za jejich práva nedemonstruje nikdo.
A zbývá ještě doplnit, co tedy udělat s bezdomovci, kteří mě, jak jsem výše napsal, nezajímají? Odpověď je jednoduchá – stát za ně má jistou odpovědnost a musí jim naplnit jejich právo na hmotnou pomoc, stejně jako má povinnost chránit své obyvatele i návštěvníky. Takže co udělat? Vysbírat bezdomovce z ulic a odvést někam, kde budou za práci (a je jedno, jestli fyzickou nebo případně i duševní) dostávat ubytování, oblečení, jídlo a případně i peníze a tam je nějaký čas práci učit. A buď se žít řádným životem naučí, nebo se bude kůra znovu opakovala. Co je ostatně špatného na tom, když stát svým nebohým občanům splní jejich ústavní práva, dá jim práci, byt, jídlo a ošacení?

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading ... Loading ...


Tags: Z domova · Úvahy a komentáře

27 responses so far ↓

  • 1 Bryoria // Dec 12, 2006 at 2:38

    I dealni by byly opustene vojenske komplexy. Tam by mohli bydlet a zaroven se podilet na jejich uklidu a rekultivaci. Nebo rekultivace tezebnich vysypek… Prace rukama jeste nikoho nezabila…
    Jezdim pravidelne vlakem a vzdycky me nadzvedne, kdyz cekam na nadrazi a kolem me bud bezdomovci smrdi nebo u me zebraji s nejruznejsimi vymluvami nebo se aspon kolem hadaji, krici, jsou opili a desi slusne lidi kolem. Proc mam tohle na nadrazi jako platici zakaznik Ceskych Drah trpet? Pujde me ta zelena z parlamentu tez podporit na demonstraci?

  • 2 Bandera // Dec 12, 2006 at 3:06

    Pár lidí ochotných řešit bezdomoveckou problematiku se ještě najde. Nedávno jsem jel po Praze tramvají a znenáhla se do ní pokusil nakvartýrovat jakýsi bezdomovec. V tu chvíli řidička vyběhla ze své kukaně a počastovala ho výrazy, ketré by mi admin určitě smazal, kdybych se je odvážil publikovat. Popravdě řečeno, tahle ženská byla asi opravdový cvok, protože během jízdy nadávala ostatním účastníkům silničního provozu tak hlasitě, že to bylo slyšet do poloviny vozu. Ale to, že ho vyhodila jí schvaluju. V létě jsem totiž v Olomouci v tramvaji viděl babku oblečenou do kabátu sahajícího jí pod kolena. Z toho co bylo vidět níž se mi dělalo zle, protože kůži měla pokrytou plísní a hrozný smrad se linul na pět metrů od ní. A tohle už je o strach.

  • 3 Defender of Patria // Dec 12, 2006 at 11:01

    kazdej den jezdim kolem delvity u ktery se schazej bezdomovci a docela casto tam mezi sebou maj nejakej konflikt, takze vobcas mam postarano a zabavu lepsi nez v kine(koukat jak se rvou dva vozraly houmelesaci je nekdy docela sranda)

  • 4 Bandera // Dec 12, 2006 at 11:33

    To já jsem jednou viděl dva vietnamce, jak se porvaly o stánek, přičemž k boji používali právě tyče z nichž byl postaven. Byl to zážitek jako z filmu z Brucem Leem. Akorát Bruce Lee snese nějakou tu ránu, kdežto ten Vietkong chytnul jednu na klíční kost a s jekotem se svalil.

  • 5 Pozorovatel // Dec 12, 2006 at 12:07

    Bryoria: Práce rukama zabila miliony lidí v bolševických lágrech (napsal bych, že i v nacistických, ale mohlo by se jednat o trestný čin popírání čehosi). Jinak ovšem “bezdomovci” se občas jimi stanou zcela dobrovolně, když se vydají na potulku ze své rodné obce do větších měst, kde lze přece jen cosi vysomrovat. Řešením by bylo obnovení domovského práva (o každého by se musela starat jeho obec, kde je trvale hlášen, do té by byl při problémech poslán postrkem).

  • 6 Bryoria // Dec 12, 2006 at 16:11

    To Pozorovatel: Ty lidi nezabila povetsinou prace, ale podminky spojene s zivotem v lagru…. Ale to by bylo zase na dlouhou diskzi off-topic

  • 7 uppercut // Dec 12, 2006 at 17:19

    zkuste někdo říct bezdomovci že mu seženete práci, otočí se jak na obrtlíku a bude pelášit do dálky. Uznávám že se vyskytne i chudák co se prostě dostane až na dno a chtěl by zpátky, ale většině toho póvlu se špína líbí a už z ní nechtějí

  • 8 Václav // Dec 12, 2006 at 17:20

    Bryoria: Je sporné, co lze považovat za práci. Například pokud považujeme za úmrtí následkem práce, úmrtí v dolech, nebo při zpracování jedů, radioaktivního materiálu apod..

  • 9 František Nonnemann // Dec 12, 2006 at 17:37

    uppercut: slyšel jsem historku, jak jedna dáma ve středních letech šla s plnou taškou nákupu kolem Masarykova nádraží v Praze. Zastavil ji bezdomovec s tím, jestli nemá peníze, že on má hlad. Ona dáma tedy sáhla do tašky a podala mu dva preclíky. Bezdomovec je hodil na zem do bláta, rošlapal a dotyčné dal mnoho neslušných jmen…
    Nerudovskou otázku - kam s nimi? - bych zodpověděl jasně: do kamenolomu.

  • 10 uppercut // Dec 13, 2006 at 5:07

    Nonnemann: takových příhod koluje mezi lidmi hodně a základ je myslím více než pravdivý. S kamenolomem bych souhlasil, léčba prací je velice efektivní.

  • 11 Václav // Dec 13, 2006 at 6:08

    Františku, znám osobně několik lidí, kteří pracují s bezdomovci, a sami mi říkali, že mnoho z nich se nechce napravit, další jsou už staří a ne zrovna v nejlepším zdravotním stavu, takže sice chtějí, ale možnosti mají omezené. Každopádně mi vyprávěli i takové historky, jako že za nimi přijel po necelých dvou letech někdejší mladý bezdomovec služebním autem, moc jim děkoval a daroval dané organizaci nemalou částku. Někteří lidé se na tu ulici prostě dostat musí (třeba vlastní vinou), aby pochopili, že tam nechtějí zůstat.

    Demonstrace za práva bezdomovců je samozřejmě dost velká hloupost, spíše se mi líbí “čunkovské řešení”, tedy buňky po magistrálou pro ty, kteří jsou opravdu v nouzi, a pro bezdomovce, kteří jsou staří a nemocní, takže už nebudou vydělávat, zakoupit skromná stavení v pohraničí, vyměřit jim přiměřenou sociální dávku, a přiměřeně potřebám obce a jejich zdravotnímu stavu je “zvát” na veřejně prospěšné práce.

  • 12 Ladislav Kováčik // Dec 13, 2006 at 11:21

    Pan Kovar na jeden typ bezdomovcov zabudol. Poznal som jedneho /v Prahe, inak slusny clovek, obliekal sa obstojne/ a pracu si hladal. Hacik bol vsak v tom, ze mal velmi neprijemnu diagnozu - maniodepresivnu psychozu. Mozno si napokon pracu predsa len nasiel, neviem. Kazdopadne, som presvedceny, ze tu naozaj nejde o akysi vynimocny pripad. Co teda s bezdomovcami takto postihnutymi, na ktorych este k tomu ich rodina kasle?

    Bude so mnou pan Kovar suhlasit, ze pokial bude dotycny v takomto pripade vo velmi zlom stadiu svojej choroby, mal by mu pobyt v ustave zaplatit stat? Samozrejme, pokial sa na to podujme charita, tak je to este lepsie. Ak sa cloveka podari z jeho mentalnych okov vyslobodit, moze sa opat plnohodnotne integrovat do zivota.

    Dufam, ze mojmu byvalemu znamemu sa to uz podarilo.

  • 13 klokan // Dec 13, 2006 at 12:28

    chtel bych videt autora clanku, jak by umel zit a udrzet se v dnesni spolecnosti, kdyby si prozil podobne detstvi jako vetsina BEZDOMOVCU (bez lasky, odmitan) a nebo byl lapen v pasti psychiatricke choroby (jako spousta z nich). Troska pochopeni pro situaci jinych lidi s jinymi zkusenostmi muze nam vsem jen prospet…

  • 14 JT // Dec 13, 2006 at 13:21

    klokan - takže chudáci smradlaví bezdomovci jsou na ulici,nepracujou,kradou a obtěžujou všechny ostatní,protože měli dětství bez lásky.Tak to jo…

  • 15 mš/NM // Dec 13, 2006 at 13:47

    Tuhle tu někdo nadhodil ten dialog Petroviče s Razumichinem ze Zločinu a trestu. Vyhledal jsem si to a je to tam všechno. Mimořádně inteligentní Petrovič se záměrně stylizuje do pozice obhájce nešťastníků, kteří za svou špatnou povahu nemohou, zlé okolí je poznamenalo, a vykládá tam právě podobné pitomosti. Doporučuji všem, je to moc poučné.

  • 16 klokan // Dec 13, 2006 at 16:59

    diky za reakce….sam jsem se na ulici v divokem obdobi sveho mladi taky jednou nohou ocital, takze nektere bez-domovce jsem poznal… bezdomovectvi je komplexni pru…, komplexni selhani za ktery si vetsinou nemuzou jen oni sami a je opravdu to nejjednodussi reseni je odsoudit. Ukazovat na ne jako na spinu, aby vynikla moje cistota? to nemam zapotrebi… A vim, ze detstvi v prozity v decaku nebo vychovaku te na beznej zivot nepripravi. kdo chce, at se nad tim zamysli…

  • 17 Pavel // Dec 13, 2006 at 20:43

    klokan souhlas, konecne normalni prispevek, uz jsem myslel, ze tady vsichni ucastnici jsou zabedneny ignoranti, co maj asi dost velky komplexy, ze se tak porad musi povysovat.

  • 18 František Nonnemann // Dec 14, 2006 at 3:05

    No o komplexech by se možná dalo mluvit u těch, kteří stále omlouvají asociály třeba těžkým dětstvím… Možná si sami tak trochu dělají alibi.

  • 19 klokan // Dec 14, 2006 at 5:06

    diky Pavle, konecne nekdo:)
    Frantisku, komplexu ma vetsina lidi pozehnane, at uz bezdomovcu nebo ucastniku teto diskuze nebo politiku. Jasne, bezdomovci - asociálové, člověk s jinym nazorem zakomplexovaný alibista a vy jste zdrave sebevedomy vlastenecky king:)
    p. s. cim vice komplexu=tim vice predsudku… casta korelace…

  • 20 Okoun // Dec 14, 2006 at 7:18

    klokan: Co je předsudek než zděděná moudrost generací? Nikdo z nás nemůže za celý svůj život nastřádat dostatečnou sumu poznatků, aby se měl v každý životní okamžik možnost opřít o vlastní zkušenost. Předsudky jsou pozitivní věc a kdo je kategoricky odmítá, prokazuje vlastní sebedestruktivní tendence.

  • 21 František Nonnemann // Dec 14, 2006 at 8:18

    klokan: jistě, vystihl jste mě poměrně přesně.

  • 22 Pozorovatel // Dec 14, 2006 at 13:01

    Bezdomovci jsou problém spíše sociální, umocněný liberály. Např. v USA se vyrojili takřka přes noc - klasičtí tuláci byli cosi jiného - poté co byla pod vlivem filmu Přelet přes kukaččí hnízdo přijata legislativa, kdy v ústavech mohli být kromě vyloženě nepříčetných drženi jen ti, kdo si to opravdu výslovně přejí. Čili se tisíce různě duševně narušených octly na ulicích a již tam zůstaly. Dříve neexistovali díky pracovní povinnosti a promptnímu odklízení bláznů do ústavů. Také při trvalém pobytu nebylo možné vystěhovat kohokoli bez náležité náhrady, to již bylo rovněž odbouráno. Jinak si myslím, že lví podíl bezdomovců netvoří romská mládež, která naopak je většinou v dětských domovech. Spíš to jsou jedinci duševně choří či s kriminální minulostí . Jen několik se tam octne opravdu nezaslouženě, např.když jsou vypuzeni z bytu novým partnerem své ženy či družky. Myslím si, že ani těžké dětství nedává právo na asociální chování, naopak řada lidí s takovými zážitky si spořádaného rodinného života velice považuje a s láskou vychovává svoje děti, aby měly lepší osud než oni.

  • 23 Václav // Dec 14, 2006 at 15:44

    klokan: Pravděpodobně jste profesionální DJ, už jsem o Vás slyšel. Žil jste se slečnou, která si (nebo to alespoň tvrdí) předtím píchala pervitin s Leošem Marešem, a sourozenci Borisem a Terezou Pergnerovými. Také tu slečnu znám, vyprávěla mi o Vás. Dluží mi 1200 Kč, a má u mne dopisy, které si nechávala ke mně přeposílat z Kočí u Chrudimi. Tam dříve žila se svými rodiči, a velice tam, alespoň podle vlastních slov, trpěla.

    Pokud ne, moc se Vám omlouvám.

    Jinak ve Vašem sporu s Františkem se nemohu plně ztotožnit s Vámi, ani s ním.

  • 24 klokan // Dec 14, 2006 at 20:02

    Vaclave, DJ nejsem a se slecnou, kterou minite jsem urcite nezil…
    Pozorovateli, take jsem jednim z tech, kteri se s tezkym detstvim dokazali poprat a ted si vazi spokojeneho rodinneho zivota… Ale nejedna se o situaci snadnou s jednoduchym resenim…. a je to boj na cely zivot… Vlast je pro me rozsirenym domovem, a nebudu pohrdat lidmi, kteri neumi nebo nemohou ci nechteji zit jako ja. Nebylo to snadne a neodsoudim nekoho proto, ze se nedokaze s vecmi prat jako ja. Ale je jasne, ze byt asocialem jakehokoli typu neni v poradku… Na to pravo opravdu neexistuje…Jinak souhlasim bezdaci jsou casto byvali kriminalnici nebo psychiatricky nemocni… Ze asi 70 % bezdomovcu (at uz tech s kriminalni minulosti ci dusevne chorych) proslo ustavni vychovou je FAKT…. Okoune, predsudek neni moudrost, je to nevhodna generalizace a papouskovani, ktere brani lidske ego a nechava ventilovat vlastni nejistoty do obetnich beranku…
    diky za reakce…
    p.s. kdyz resit problem, tak od korenu… a prosim, s ohledem na lidskou dustojnost… A neslapte po slabych! Protoze to krasne v zivote by mely byt kvalitni mezilidske vztahy…

  • 25 Okoun // Dec 15, 2006 at 2:37

    klokan: Tak zkuste vlézt do tygří klece. Pokud se to bojíte udělat, protože to považujete za nebezpečné, je to důsledek vašeho předsudku, protože nevěřím, že byste tak činil na základě vaší osobní zkušenosti.

    Předsudek je samozřejmě generalizace a paušalizování. On by ten tygr mohl být třeba bezzubý, přežraný, tvrdě spící a nevzbuditelný, ale i tak - riskoval by to jen blázen nebo někdo, kdo si myslí, že je právě tenhle tygr ve skutečnosti nešťastný obětní beránek zakomplexovaných reakcionářů.

  • 26 klokan // Dec 15, 2006 at 5:08

    clovek, ktery projde socializaci nema potrebu tyhle veci zkouset, je jasne, ze nas rodice naucili spoustu dobrych dovednosti a dali nam SPOUSTU DOBRYCH RAD do zivota…. to nezpochybnuji… Ale rozdil tu je jeden zasadni-tygrovi tim, ze mu nevlezu do klece zpravidla neublizuji… Bezdomovcum, ktere jsem zavrhl, jsem prinejmensim nepomohl. A dalsi rozdil je ten, ze predsudek se nezaklada na rozumove uvaze (ikdyz se za ni casto skryva) ale na emocich….

  • 27 Václav // Dec 15, 2006 at 17:04

    klokan : Ještě jednou se omlouvám. Každopádně já bych lidem, kteří slušně žít nechtějí, nic netoleroval, narozdíl od lidí, kteří tak žít chtějí, ale neumí, nad nimi lze oko přimhouřit.

Leave a Comment