Altermedia ČR
Altermedia ČR: „Ideologická převaha je důležitější než parlamentní většina…”


Učitel národů nebo starý rabín?

February 26th, 2007 · Diskuze (42 Comments)

Email This Post Print This Post

komensky.jpgNapsal: David Macháček

V holandském Amsterodamu v Rembrantově domě je vystaven jeden zajímavý obraz, který sem byl přemístěn z galerie ve Florencii. Tam byl vystaven pod názvem „Starý muž či starý rabín“, protože nikdo nevěděl, kdo stál slavnému malíři modelem. Ovšem nizozemský historik umění Ernst van de Wetering, považovaný za největšího světového odborníka na Rembranta, přišel s teorií, kdo by starým mužem či starým rabínem mohl být. Prý by to dost pravděpodobně mohl být Jan Amos Komenský.


Komenský se v roce 1656 přistěhoval do amsterodamské čtvrti Westermark, ve stejné době tam žil i Rembrant. Již dříve se spekulovalo o tom, že se oba dva museli setkat. Zmíněný obraz byl podle znalců namalován kolem roku 1660, kdy oba žili blízko sebe. Je tedy prý velmi pravděpodobné, že na obrazu je právě Komenský.
Je-li tato hypotéza pravdivá, přináší celou řadu otázek. Postava na obrazu byla označena za starého rabína, takže asi má značně semitské rysy. Rembrant je znám svojí precizní a realistickou tvorbou, takže jestli je na obrazu Komenský, může takřka s absolutní jistotou říci, že zachycuje jeho pravou podobu. Nabízející se otázka tedy zní: byl Jan Amos Komenský Semita a nebo měl alespoň tak výrazně semitské rysy, že jej i kunsthistorici, kteří zřejmě nebudou žádnými „rasovými odborníky“, označili za rabína?
Je tedy možné, že „Učitel národů“ a také významný inspirátor svobodných zednářů a člen rosenkruciánského řádu nebyl české krve, ale patři k lidu Izraele? Myšlenky Jana Amose Komenského mě osobně nikterak neoslovují a jsem přesvědčen, že ti, kteří to cítí naopak, by jeho možným židovským původem rozhodně nebyli nijak pobouřeni.
Otázka jeho původu je velmi zajímavá a její zodpovězení by bylo zajímavé ještě více. Kdyby Komenský skutečně byl Židem, bylo by jeho osvícené dílo inspirováno Talmudem a Šulchan Aruchem? Sloužila jeho práce v Jednotě bratrské či u rosenkruciánů cílům jeho soukmenovců?
K zodpovězení naznačených otázek se opravdu necítím dostatečně odborně fundovaný. Věřím ale, že by na ně mohl odpovědět nějaký antropolog, historik umění či znalec Komenského života a díla, ovšem jedině pokud by necítil potřebu se zavděčit komusi mocnému.



Tags: Úvahy a komentáře

42 responses so far ↓

  • 1 martin švarc // Feb 26, 2007 at 2:47

    Vaše starosti, pane, na mou hlavu.

  • 2 Radola // Feb 26, 2007 at 3:10

    Mohl bych vědět,které jsou ty semitské rysy,abych je pro bůh také neměl?!

  • 3 Bandera // Feb 26, 2007 at 4:05

    Já z Komenského kdovíjak na větvi taky nejsem, ale údajně měl prohlásit, že budoucí rozvoj Českého národa se neobejde bez pomoci jezuitů, kteří i podle něj představovali nejvzdělanější skupinu obyvatel v zemi. Takové uznání protivníkovi by ho v mých očích do jisté míry očistilo, a ani jeho plány by snad nemuseli být až tak bezvěrecké.

  • 4 Bryoria // Feb 26, 2007 at 4:27

    Ja nevim, ale tohle mi prijde jako celkem bezvyznamne dilema. Obcanske mysleni Komenskeho jde jaksi mimo me, ale s tim, co vykonal na poli vdelani, se ztotoznuji. Myslim si, ze tohle je totalni kategorizace v ramci cernobileho videni sveta a svet cernobily opravdu neni… Prijde mi to jako odsuzovani fasismu, nacismu a jinych ismu….
    A hovorid o nejakych jasnych rysech…. Pak si musite vybrat, jestli evropsti Zide pochazeji z oblasti dnesniho Izraele a okoli nebo jsou to judaizovani Chazari… Oboji jaksi neni mozne.

  • 5 // Feb 26, 2007 at 4:36

    Komenský byl protivník na úrovni.
    Ne všechny jeho spisy jsou brak. Labyrint oceňovali myslím i jezité.

  • 6 Lukáš Enko // Feb 26, 2007 at 6:22

    Na wikipedii už mají jasno … http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rembrandt_Harmensz._van_Rijn_112.jpg

  • 7 Jiří Hojer // Feb 26, 2007 at 7:41

    Na tom, že David Macháček není líný otevírat další a další fronty svého ideového boje není v zásadě nic špatného. Někdy mě teda ale volba nepřátel dost překvapí. Například ten darwinismus… Teď přišel na řadu Komenský. Snad to příště nebude třeba Koperník nebo Galilei :-) .
    Omlouvám se za tu ironii, prostě si ji teď nějak nemůžu odpustit. Jinak je to dobré pro tříbení názorů, to samozřejmě a u Davidových článků se většinou pobavím, jsou psány s vtipem, což je důležitá příměs skládání slov v smysluplný text, na kterou většina autorů zapomíná.

  • 8 Jaro // Feb 26, 2007 at 8:04

    :-) Úchvatný je tento obrázok tu hore (z jeho zrejme o niečo mladších liet než u Rembrandta), ktorý sa ako podobizeň Komenského všeobecne používa. Ak Komenský vyzeral naozaj takto, s jeho koreňmi si netreba lámať hlavu.

  • 9 Anonymous // Feb 26, 2007 at 8:08

    Každý žid také potvrdí, že se vším už dávno před Komenským přišel rabi Löwy. Komenský z něj prý čerpal…

  • 10 Honza // Feb 26, 2007 at 8:47

    To není moc dobrý článek. X lidí Komenského uznává. Nekteré jeho myšlenky jsou celkem moudré třeba věnovat se mládeži apodobne.Špekulace že to byl žid je rána pro mnoho lidí i vlastsnecky smýšlejících.Kdyt komenský nemůže za to že si jeho jméno brali do huby komunisti či zednáři.Navíc kapka vlastenectví v nem taky byla.

  • 11 Pozorovatel // Feb 26, 2007 at 9:47

    Semitštěji než na obraze vypadá na dvoustovce .Kdo to je na obraze se asi opravdu nedozvíme, možná by bylo zajímavé prostudovat Rembrandtovy vztahy k židovské komunitě (ostatně rabíni tehdy asi měli něco proti zpodobňování živých bytostí a sami by nejspíše šli příkladem, ne?).
    Podle fyziologických rysů je někdy ošidné určovat rasu (např.typicky židovský zjev protektorátně prověřeného Brodského, kvůli kterému údajně nemohl ani do rádia). I okolo založení jezuitů se motal polský Žid Polanko, bez nich to holt asi nejde :-) .
    Temnější stránkou Učitele národů je jeho víra ve věštby http://jarousch.blog.cz/0601/komensky-v-zajeti-proroctvi - i když dnes astrologie kvete utěšeně a i akademicky vzdělaní chodí ke kartářce, o ministerstvu vnitra nemluvě. Qui bono ?

  • 12 Anonymous // Feb 26, 2007 at 11:04

    nemuzeme tvrdit ze to byl zid jenom protoze ma velky nos!

  • 13 Intro // Feb 27, 2007 at 3:26

    Komenský byl bez debaty jedním z nejvýznamnějších Čechů historie. Zdá se mi to, nebo se i tady začíná praktikovat zaslepená “rádobyantižidovina”? Byl jsem na to zvyklý spíše na jiných webech..:-(

  • 14 martin // Feb 27, 2007 at 4:57

    Komenský, když urpchl do Švédska, přinesl jim vojenské plány obrany Prahy, což poté Švédové využili při svém tažení.

  • 15 patriot // Feb 27, 2007 at 8:33

    Intro:

    A nejen to. U některých nacionalistů se mi zdá, že začínají praktikovat čím dál více tzv. národní sebemrskačství, což je zrůdná úchylka, typická hlavně pro český národ, bohužel!

    Za vším a každým z historie hledají něco špatného nebo každý byl Žid apod. To je na psychiatra.

    Samozřejmě, že každá pro český národ význačná osobnost měla i své “mouchy” a každý má právo na mýlku či chybný postoj. Nikdo není 100% jenom - jing! Každý má své stinné stránky.

    Je však smutné, že pro některé jsou špatní téměř všichni, počínaje Přemyslovci přes Karla IV., Jana Husa, husity a Žižku, přes národní obroditele až k 1. republice.

  • 16 Johnny Wolker // Feb 27, 2007 at 12:12

    Patriot: Naprosto souhlasím.
    Tenhle článek mi přijde hodně zvláštní. Místo aby oslavoval, kritizuje a snaží se očerňovat. Tudy cesta rozhodně nevede.

  • 17 Adam Kovář // Feb 27, 2007 at 13:10

    Johnny Wolker: proč oslavovat starého osvícence a rosenkruciána? Protože to je dnes populární?

  • 18 V.Neckář jewnior // Feb 27, 2007 at 16:43

    4 Intro: Tobě to zapaluje a ten postřeh :-))

  • 19 Pozorovatel // Feb 27, 2007 at 18:55

    Komenský se ovšem o rosekruciánech v Labyrintu světa vyjádřil spíše ironicky a taky k osvícenství v duchu 18.st. měl daleko…

  • 20 Jaro // Feb 28, 2007 at 3:23

    Milan S. Ďurica, známy slovenský historik:

    Jan Amos Komenský (1592 - 1670). Počas svojho pobytu v Londýne v roku 1641 - 1642 Komenský napísal dielo Via lucis (1642), ktoré obsahuje nielen najpodstatnejšie články konštitúcií neskoršej Veľkej lóže londýnskej, ale aj slobodomurárske hlavné symboly. Hovorí o «Chráme múdrosti», o zjednotení všetkých humanistických spoločenstiev na svete, o nutnosti odstrániť «Antikrista», ako on nazýva pápeža, a s ním aj moc Katolíckej cirkvi. Už predtým sa podujímal na «stavbu chrámu Šalamúnovho a Ezechielovho» ako chrámu múdrosti podľa zásad, ktoré ustanovil «Najvyšší architekt sveta». Na titulnú stranu svojho neskoršieho diela Pansophiae prodromus (1644) dal vyryť obraz Kráľovnej múdrosti Panagie, pri ktorej nohách ležali slobodomurárske symboly kružidlo, trojuholník a kniha. Počas svojho pobytu v Uhorsku zdôveril sa Žigmundovi Rákocimu so svojím plánom založiť pansofistickú školu a tajnú spoločnosť svetla (Collegium lucis seu Secta Heroica).

  • 21 Intro // Feb 28, 2007 at 4:58

    Neckář: rád bych o vás řekl totéž…;-) V každém případě to můžete zde, na Altermediích, svobodně napsat. Diktátoři a příznivci amerických radarů na stránkách ČSAF vám takovou možnost nedají…;-)))

  • 22 Moše Jehuda Ibn Löwenstein // Feb 28, 2007 at 5:41

    Hoho, nejlepší synové lidstva mají a měli židovské kořeny!

  • 23 Intro // Feb 28, 2007 at 5:45

    Moše: pokud se chcete s někým seznámit, budete si muset najít jinou příležitost. Tady zřejmě na žádného kořena nenarazíte…;-)

  • 24 Johnny Wolker // Feb 28, 2007 at 10:32

    Adam Kovář : Jen dnes? :)
    Oslavovat se mají všechny velké činy a lidé. Myslíš, že Komenský k nim nepatří? A já rozhodně nebudu soudit člověka, jenž ovlivnil v kladném slova smyslu svět, jen proto, že věřil v rozum a patřil do klubu, který on považoval za přínosný. Soudíš snad stejným metrem i lidi tady? Nebo soudíš pro příslušnost k politické straně? Budem snad odsuzovat Sokola? Klub jako klub, směr jako směr. Jemi fuk, jestli byl Komenský s Losnou nebo Mažňákem. Hlavně, že udělal to, co udělal.

  • 25 Adam Kovář // Feb 28, 2007 at 11:14

    Johnny Wolker: jistě, patří k velkým a významným lidem. Ale o jeho kladném ovlivnění světa si nejsem tak jistý. Za to o jeho negativním ovlivnění světa skrz různé pofidérní lóže jsem přesvědčen. Jestli se to alespoň vyváží, to nedokážu posoudit. Rozhodně z něj ale nehodlám dělat nedotknutelnou modlu.

  • 26 Ester // Mar 1, 2007 at 10:07

    Šalom, Moše, jak je? Mají tu ti odvážní, svobodomyslní a vzdělaní vlastenečtí hoši teda hlavu zamotanou, co? Zaplať Mojžíš, že to má ta naše zednářsko-bolševicko-kapitalistická lobby placená Moskvou,CIA a Tel Avivem tak pevně v rukách. Dělám macesy - nesehnal bys mi nějakou dobrou panenskou krev?

  • 27 Jiří Hojer // Mar 1, 2007 at 12:49

    Adam Kovář: Vše je samozřejmě složitější, než jsme schopni v téhle diskusi postihnout. Z posledního příspěvku si ale mohu domýšlet, že Komenský ovlivnil svět negativně, zatímco tvrdá rekatolizace byla pro tehdejší svět (pro České země, když jsme na národoveckém webu) to nejpozitivnější. Takto jednoznačné názory na tak složité historické otázky mi připadají prostě špatné. Například je nutno vzít v úvahu, že J. A. Komenský v době poskytování služeb protestantům nemohl vědět, že se budou v jeho rodné zemi protestantská vojska chovat přinejmenším stejně zhovadile (abych neříkal rovnou nekřesťansky, protože nechci hodnotit dobový pohled na křesťanskost), jako katolické síly…
    Nemluvě o tom, že učit se podle “předkomenské” pedagogické teorie by asi málokdo chtěl a J. A. K. toho pro český národ přinejmenším chtěl udělat (mj. zničený komplexní slovník češtiny…) jistě více, než bylo a je kdekoli zvykem.

  • 28 Václav // Mar 1, 2007 at 14:30

    Aby bylo jasno, Komenský mj. přišel z Uher. V Uhrách žili na jednom území Kumáni, etničtí a rasoví příbuzní Chazarů. Zprvu to byli drsní bojovníci s vlastní samosprávou, avšak postupně přijímali maďarský jazyk i kulturu. A možná jejich potomkem JAK byl …

  • 29 patriot // Mar 1, 2007 at 22:08

    pan Hojer:

    Naprosto souhlasím. Někdy některé názory některých nacionalistů ve mně budí doslova úžas až odpor. Ti lidé vůbec neví, co to asi znamená studovat dějiny, dávat dohromady souvislosti, musí se doslova vnořit do doby dávno minulé a do myšlení tehdejšího lidstva atd. Musí dávat dohromady všechny možné kontexty…

    Jak jsem již napsal, to, co dělají někteří “nacionalisté”, se mi jeví jako odporné až nebezpečné, takovým neprosto až laciným a demagogickým způsobem nazírat na svět. Takto nazírají nejen na Komenského, ale i na jiné, počínaje Přemyslovci, přes Karla IV., J.Husa, husity, až k 1.republice! Sebemrskačství vládne nad národem.

  • 30 patriot // Mar 1, 2007 at 22:14

    Mně by jen zajímalo, kdo z význačných osobností české historie těmto lidem nevadí, která osobnost jim vlastně vůbec vyhovuje, vyjma sebe, když se pozřou do zrcadla?!

  • 31 Shooter // Mar 2, 2007 at 13:22

    patriot: Já zase nevím proč bych měl velebit Husa či husity.
    Pokud jde o Tvou otázku, kdo z význačných osobností české historie těmto lidem ( předpokládám, že slovem těmto myslíte nacionalisty ) nevadí tak bych si dovolil odpovědět.
    František Mareš, Viktor Dyk, Jan Vrzalík, Ladislav Rašín, Radola Gajda, Lev Prchala, Rudolf Medek František Palacký, Přemysl Otakar II, Svatý Václav,…

  • 32 patriot // Mar 2, 2007 at 17:21

    Shooter:

    Vůbec podstatu problému nechápete. A navíc já jsem nic nenapsal o velebení někoho!
    Nechci a nebudu se pořád vyjadřovat o Husovi, husitech či jiných, je to zbytečné, protože to nikdy nepochopíte, respektive nechcete pochopit.

    Nebudu to rozebírat, takže jen pár slov. Kdyby tady nebyli husité s Žižkou, tak byste tady s největší pravděpodobností nebyl a já asi také ne. Nebyla by asi žádná česká země, ale jen velká Svatá říše římská neboli velké Německo atd., atd. !! O té druhé straně mince vím moc dobře, kolego.

    Váš vyjmenovaný rejstřík osobností beru. Já k tomu ještě dodám - částečně Masaryk, jednoznačně K.Engliš, K.Kramář, J.Stříbrný, čeští národní obroditelé 19.století, Karel IV., Štefánik,
    … .

  • 33 Radola // Mar 3, 2007 at 7:06

    Shooter:Proč být tak krátkozrací,tato jména jsou stará cca.100 let,to je veškerá česká historie?!
    Lev Prchala,ale to snad né,glorifikace tohoto muže není na místě,to co udělal s Podkarpatskou Rusí mě osobně úplně stačí.Jen proto,že si nerozuměl s Benešem z něj ještě nedělá národoveckou osobnost!!!

  • 34 Shooter // Mar 3, 2007 at 9:47

    patriot: Tak je vidět, že to nechápete vy. Když jsem opustil střední školu tak jsem měl podobné názory, ale když jsem se začal o tuto dobu zabývat trochu podrobněji tak jsem zjistil, že je to úplně jinak než nám to říkali ve škole. Husité zničili Německo nebo Svatou říši římskou??? Proti husitům bojovali Češi a na straně husitu zase Němci. To nebyl národnostní, ale náboženský spor.
    Tak na tom Masarykovi se asi neshodneme

    Radola: No nevím, že by Svatý Václav či Přemysl Otakar II. byli starý sto let.
    Tak L. Prchalu jsem uvedl nejen kvůli tomu, ze byl v opozici vůči Benešovi

  • 35 Radola // Mar 3, 2007 at 14:07

    Tak kvůli čemu?

  • 36 patriot // Mar 3, 2007 at 16:56

    Shooter:

    Sám teď perfektně deklarujete, že tomu fakt nerozumíte, bohužel. Tak jak píše pan Hojer, nic není tak jednoznačné a jednoduché jako u Vás a jiných! K Masarykovi jsem dodával slovo částečně, naučte se číst!! Pane kolego, máte ve své hlavě fakt dost zmatek, udělejte si v ní pořádek a laskavě si nepleťte dojmy s pojmy!! :)

    Každý líc má i svůj rub!

    P.S. Snažte se být objektivní, spravedlivý a hlavně nezaujatý.

  • 37 Shooter // Mar 4, 2007 at 9:07

    patriot: Svatá říše římská od vestfálského míru v roce 1648 byla jen volným seskupením samostatných států a formálně zanikla v roce 1806. Německé vzniklo v roce 1871. V tomto případě mě opravdu uniká jak husité zachránili tuto zem před Svatou říší římskou popř. před Německem jak jste uvedl.

    Ale jinak uznávám, že jsem neobjektivní, nespravedlivý a hlavně zaujatý a na rozdíl od vás tomu vůbec nerozumím a mám v hlavně zmatek díky, kterému si pletu dojmy s pojmy.

    Na TGM se neshodneme ani částečně.

    Radola: http://www.volny.cz/vfstrakonice/lev_prchala.htm Stačí?

  • 38 Radola // Mar 4, 2007 at 12:59

    Přátelství se sudeťáky,na to jsem úplně zapomněl…

  • 39 Shooter // Mar 4, 2007 at 14:30

    Radola: Někdo má rád prezidenta budovatele a někdo jiný zase vojáka co bojoval v první světové válce za naši svobodu a chtěl ji bránit i v roce 1938.

    “Než ohrneme nos nad touto spoluprací generála Prchaly s organizací W. Jaksche, je třeba si uvědomit, že sudetští Němci byli v té době prakticky jediní, komu ležel na srdci opravdu osud českých zemí pod komunistickým rájem na zemi. Čeští Němci dále mohli Prchalovi poskytnout prostředky a politický vliv. Generál navíc již od roku 1939 prosazoval v politické praxi úzkou středoevropskou spolupráci - zjevně pochopil, že středoevropské mocenské vakuum lze vyplnit zevnitř. Dále budiž řečeno, že Národní výbor byl vlastně jediný, kdo v exilu po válce vykonal nějakou alespoň trochu hmatatelnou činnost.”

  • 40 Radola // Mar 5, 2007 at 9:44

    Hezké,jak čerpáš pouze z jednoho linku,k tomu ještě dost tendenčně zaměřeného.Nějak si nevzpomínám na žánou válečnou osobnost,která by po WW2 byla v holportu se sudeťáky?!S někým kdo tak ublížil našemu národu…

  • 41 Shooter // Mar 5, 2007 at 10:00

    Radola: Já nečerpám z jednoho linku, ale opravdu nemám čas a chuť sem něco přepisovat z knih.
    Já si Lva Prchaly vážím a je mi úplně jedno co si o něm myslí člověk s malýma znalostma z historie.
    Neberte to osobně :-)

  • 42 Radola // Mar 5, 2007 at 14:10

    Pardon, pane profesore…:-)

Leave a Comment