Altermedia ČR
Altermedia ČR: „Ideologická převaha je důležitější než parlamentní většina…”


Stav české společnosti aneb film Gympl tvrdou realitou

20/10/2007 0:20 · Diskuze (34 Comments)

cinema.jpgNapsal: Ondřej Holoubek

Rozhodl jsme se, že pozvu svou dívku do kina.Zrovna dávali film Gympl, tak jsem si řekl, že se na sebe půjdeme podívat. Očekával jsem teenagerskou komedii ve stylu ve stylu Snowboarďáků nebo Rafťáků. To, co jsem viděl, mě ale šokovalo.

Film pojednává o sprejerovi (Honza Vorel) a klukovi, který chce být jako on (Jirka Mádl). První z jmenovaných pochází z rozvrácené a chudé rodiny, drze odsekává matce, nectí morální ani etické zákony, je naprosto lhostejný ke všemu, k matce, škole, všem pravidlům. Jediné, co ho zajímá, je jak nejlépe posprejovat vlak nebo zeď. Druhý je ze snobské rodiny, všechno mu projde díky „fotrovy“, který vše zařídí.Také nectí nic, vše mu je „ukradené“, vše povyšuje na egoistický zájem, prostě jenom JÁ. Dvě postavy, které měly hodnoty naprosto jiné než já. Ve filmu vystupují samozřejmě i další postavičky, povětšinou zfetovanci, hip hopeři, sprejeři a podobné existence, zkrátka naše dnešní mládež.


Myslel jsem si, že není možné, aby takto společnost opravdu vypadala, že přece mládež nemůže být taková, jak je představená v tomto filmu (lhostejná, bez cíle, duševně mrtvá). Přišlo mi to přibarvené, nadsazené a nereálné. Bohužel se ale stačilo rozhlédnou po kině, kde sedělo takovýchto typů spoustu (pochvalné hlášky na tzv. tagy jsem slyšel celou dobu). Házení víčky od pití, neslušné chování a další excesy nebyly výjimkou.

A vrchol všeho nastal, když jsme odcházeli. Asi 20 „dětí“ ve věku tak 13-14 let běželo městem, převracelo popelnice a házelo kameny do oken. To mě jenom utvrdilo v přesvědčení, které jsem získal během filmu. A to sice, že česká společnost je na tom opravdu tragicky, že jí není nic svaté, že na všechno kašle. Kam se poděla slušnost, úcta a ideály? Copak čtyřicet let komunismu zničilo veškeré morální hodnoty? Copak se snad budeme řídit pravidlem z doby kamenné, kde vládly tlupy a kde si ten agresivnější a drzejší mohl dělat, co se mu zachtělo?

Tags: Kultura · Úvahy a komentáře

34 responses so far ↓

  • 1 Petr // Oct 20, 2007 at 3:26

    To jste zřejmě musel sdílet kino s chovanci místního diagnostického ústavu na vycházce. Mám dceru ve stejném věku, znám její spolužáky a kamarády a musím říct, že z toho žádné hrůzné pocity nemám, jsou prakticky stejní jako jsme byli my v jejich věku. Spíš chybí autority dospělých a jasně stanovená pravidla a tady souhlasím s Ondřejem, protože naše školství je prostě obraz společnosti, kde morální hodnoty jsou opravdu popelkou.

  • 2 Petr2 // Oct 20, 2007 at 3:33

    to by mne zajímalo jakou pubertu si měl ty, když nyní publikuješ na těchto stránkách:)to lidí jako vy, by se měla společnost obávat..

  • 3 Okoun // Oct 20, 2007 at 3:42

    Petr2 : Taková společnost, jakou si představuješ ty (feťáků, ničících veřejný a soukromý majetek) zcela určitě. A zaplať pánubohu za to.

  • 4 Sfinx // Oct 20, 2007 at 4:10

    S autorem musím souhlasit.ZŠ jsem dokončil v roce 1999 a učitelky nám tvrdili že jsme poslední slušná generace.Pohledem na třídy pod námi mě opravdu (ještě dnes) běhá mráz po zádech.A co je horší, každá další generace byla horší a horší.Dneska už je sice neznám, ale občas pokecám s učitelkama a ty jsou z nich na mrtvici - samý fetky, kriminálníci, rváči, nikdo nemá úctu k ničemu a “hodný” děti jsou tam pro smích.Opakuji že jde o ZŠ, ty starší jsou ještě horší.
    Ale neni to jejich vina.Globalizace je ta, která dětem vnucuje nový, zcela pokřivený (ne)hodnoty, materiální život bez kapky duchovní vertikály, bez morálky, bez vědomostí (tj.brzo z nich budou stejný pitomci jako jsou Američani nebo Němci), bez národní, kulturní a historický identity.Bude to amorfní masa nesvobodnej konzumentů a otroků nadnárodních korporací.

  • 5 Wulf // Oct 20, 2007 at 4:42

    S autorem souhlasim.
    Ja osobne jsem porad ve veku “teen” a muzu potvrdit,ze jsem pred par lety byl podobny.Vyrostl jsem z toho hodne rychle.A to hlavne diky mim rodicum,ke kterym jsem vzdy mel a mam nejvyssi uctu…
    A hlasky tipu “Pripadaji mi naprosto normalni,jako jsme byli mi v jejich veku…atd”Hluboce se pletou.

  • 6 Wulf // Oct 20, 2007 at 4:44

    “MY”…nojono.Ten pravopis.:-)

  • 7 David // Oct 20, 2007 at 6:06

    Nějak nechápu, Holoubkovu populistickou poznámku o dědictví komunistů. Co to je za kec? To co se tu děje, začalo poněkud později, než v roce 89 a je to plně na nás, co se tu děje. Takhle se za komunistů nechovali, ani tzv. chuligáni. Tahle společnost je nemocná a nemůže se vymlouvat na nějaké komunisty, ten bordel je náš.

  • 8 // Oct 20, 2007 at 6:24

    S chováním chuligánů za komunisatů opatrně. Stačí se podívat na film Proč. Taky to nebyli žádná holoubátka.

  • 9 Karl // Oct 20, 2007 at 7:01

    Holoubku,Holoubku,choď tedy na Rafťáky a Snowborďáky a ušetříš sebe i svou dívku zbytečných paranoí ze stavu současné společnosti.

  • 10 Playmaker // Oct 20, 2007 at 7:10

    Argument “oni jsou stejní jako kdysi my” může pronést jen totální zaslepenec. Ony klasické dobře míněné “klukoviny” se plynně mění v šikanu a regulérní kriminální činy - A vývoj spějě k tomu, že bude ještě hůř! Naše společnost se s kapitalismem vůbec nevyrovnala a po stránce morálky a hodnot klesla na samé dno. Komunisti ač razili ideologii zcela zvrácenou, tak alespoň dbali na utužování jistého řádu a sociální sounáležitosti. Dnes je jasně vidět, že náš národ je dost slabý na to, aby tyto základní morální a etické prvky udržoval neinstitucionálně - automaticky, sám… Bez nadsázky to lze brát jako prohru - Svědčí o tom mj. i preference dnešních pohrobků KSČ..

  • 11 JohnyPavic // Oct 20, 2007 at 7:24

    Myslim že to autor vidí moc černě. Jasně, i takový jsou, ale určitě to není převážná většina. Taky chodim na střední školu, znám více či méně všechny moje vrstevníky v našem asi 17tis. měste a tak špatný to neni. Každej si hledí svýho, “fetky” mají svoje hospody, my taky a je to v pohodě. Jasně že nějaký konfikty nebo průšvihy občas jsou, ale rozhodně to neni na denním pořádku. Spíš nás tu trápí takové věci jako válka (to slovo můžu v klidu použít) mezi místními hokejisty a “hnědočechy”. Jinak normální mládež je v pohodě…tak to zbytečně nedramatizujte

  • 12 Radola // Oct 20, 2007 at 7:27

    Spíš se divím,že autor článku na tento snímek vůbec šel,stačily mi jen šoty v TV ,abych si udělal obrázek,že tento film bude velmi přínosným..

  • 13 Vladimír Neckář jr // Oct 20, 2007 at 9:11

    Film Snowboarďáci (i německá teen komedie Holky to chtěj taky je ve srovnání s tím umělecké dílo hodné Orsona Wellse) je naprostá sračka Raftáky jsem neviděl a Gympl taky ne. Ten poslední film zřejmě bude patrně něco podobného jako Vrať se do hrobu rovněž komedie celkem povedená natočená někdy na sklonku komunistického režimu. Ale i tehdy protože to byl film víceméně o mých vrstevnících mi některé scény přišlo trochu nevěrohodné. Tak odvázání jsme rozhodně nebyly a s tím Gymplem to bude asi dost podobné.
    P.S Holoubku vezmi tu svoji holku na Stardust nebo Painted Veil to nebude určitě zklamaná a ty možná taky ne .-))

  • 14 Shooter // Oct 20, 2007 at 10:45

    Ondřej Holoubek: Morální hodnoty nezničil komunismus, ale bohužel to co přišlo po něm.

  • 15 LJM // Oct 20, 2007 at 10:57

    I za mých let byli ve škole grázlové, já sám se nikdy nechoval jako ovečka, ale dneska je to opravdu na zvracení. Za mých školních let ti největší lumpové učitelce odsekli, byli třeba drzí, ale nikdy by si nedovolili na kantora vztáhnout ruku nebo ho urazit vulgaritou. Holt časy se mění. Je to v rodičích, je to dobou a výchovou. Dneska jsou cool smažky, příznivci hip-hopu, rapu, lidé s multikulturními a “alternativními” (nic proti Altermedii) názory. A souhlasím i s tím, že když se dneska dítě nebo student chová “normálně” a slušně, je ostatním jen pro smích.

  • 16 Jane // Oct 20, 2007 at 11:35

    Díky fotrovy nebo fotrovi?

  • 17 Johnny Wolker // Oct 20, 2007 at 14:03

    1) Film jsem neviděl, ale zhlédl jsem dokument Film o filmu : Gympl. Mám tedy asi představu, o čem bude.
    2) O dnešních “teens” nesdílím optimistické názory. Sprejerství je trend, který učitel, rodič ani nic jiného hned tak nezaství. Snad jedině vyčlenit prostory, kde by se mohli malíři legálně projevit (osobně si myslím, že sprejerství je druh moderního umění). Problémem je prestiž umístění tagu (nebo jak se tomu říká) na vlaky, domy a podobné lokality. Nedávno jse mna AM četl článek o kamerových systémech - sprejerství budiž dalším závažím na misce ANO.
    3) Za stav dnešní mládeže mají velký vliv komunistická morálka a etika. Rodiče dnešních teens vyrůstali v době normalizace, což je pro mě dostatečný důvod, proč by se měli kritizovat hlavně oni. Lidé ze zmiňovaného filmu Proč také jednou dospějí, jaké budou jejich děti? Jsem smutný, že se pojem “tolerantní rodičovství” zaměňuje s pojmem “nedůsledné rodičovství”.

  • 18 Wulf // Oct 20, 2007 at 14:40

    Johnny Wolker : Souhlasim.Problem je,ze dnes je IDOL napriklad cerny raper 50cent.Asi od deseti let prodaval drogy,zil v ghetu,sam ma nekolik jizev po kulkach…
    Jednoduse dnes je “moderni” byt cerny gangster.To mi neprijde jako v poradku.
    Co se tyce mist pro legalni sprejovani,ty existuji,ale behani nocnimi mesty je pro “writery” asi vetsi adrenalin.Nevim…

  • 19 Václav // Oct 20, 2007 at 15:18

    Wulf: Naštěstí v USA hrozí kriminál i slavným, např. James Brown do něj šel v době, kdy neměl nouzi o příznivce. U nás si nedokážu představit, že by šla sedět Lucie Bílá, Daniel Hůlka, nebo Vlasta Horváth, pokud by nespáchali vraždu na náměstí za bílého dne.

  • 20 Flesh // Oct 20, 2007 at 15:37

    Ta scéna po odchodu z kina mi připomíná můj zážitek po 300, vyšel jsem, povznesený hrdinstvím Sparťanů (bojovali a měli za co…), sednu do metra a vidím partičku zhulenců, jak si o čemsi vykládají. Neposlouchal jsem je, ale podle tónů jejich hlasů a gest mi došlo, že dneštní generace opravdu nejsou jako ty ze Sparty….

  • 21 Defender of Patria // Oct 20, 2007 at 18:40

    na takovy kraviny se zasadne nekoukam,
    stav dnesni mladeze nema cenu resit tak to holt v upadajicich civilizacich bejva

  • 22 Defender of Patria // Oct 20, 2007 at 18:43

    Flesh: 300 se mi docela libil ale oproti puvodnimu komiksu me zklamalo nekolik vlozenych scen ktere mely film nejspis udelat politicky korektnejsim

  • 23 Pepicek // Oct 20, 2007 at 19:33

    nehadejte se jestli se mladez zkazila pred nebo po roce 89 . za komunismu , zidovskeho vynalezu se znicila mladez a nekolik generaci jinym spusob nez dnes a to bolsevickou diktaturou. a za demokracie / kapitalismu , zase ovladany system zidy , se znicila mladez totalni degeneraci , drogama , multikulturou , rapem a podradnou americkou “kulturou ” . takze vina je jen v nas , ze si to tu nechame libit a tolerujem to . kdyby vsichni prestali platit poplatky CT , po prvnim naznaku podpory amerikanizace ci podpory teroristickeho statu izraele , podpory drog , multikultury , barevnych , cikanu ci jinych liberalnich hodnot , ono by se to rychle zmenilo . a chodit do kina ? ani nahodou . to si radeji prectu knizku . jen se podivejte na NOVU , jen samej americkej odpad , podradny porady z usa s multikulturnim s moderatorem . mame to , co si nechame libit . pred 89 zido-bolsevismus , a dnes zido-demokracii .

  • 24 Bryoria // Oct 21, 2007 at 14:37

    Pepicek: Aspon jeden clovek, ktery vidi veci tak, jak jsou.

  • 25 Vladimír Neckář jr // Oct 21, 2007 at 18:18

    Pepíčku mne tady na Nově jako největší odpad přišli ty mexikánský a peruanský soap opery o 213 dílech. To byl vlastně taky multikulturalismus :-))

  • 26 Flesh // Oct 22, 2007 at 7:13

    DoP: Komiks je lepší, než film? Neviděl jsem ho, ale asi si ho seženu…

  • 27 Norikazu Okamoto // Oct 22, 2007 at 18:50

    Taky mě zaujala zmínka o vině komunistů. Bohužel ale musím říct, že ačkoliv do byl systém v mnoha ohledech prohnilý a pokřivený, nenapadá mě nic, v čem by byl liberálnější než systém dnešní. Je to smutné, ale k tradičním hodnotám měla tehdejší společnost blíže, než ta dnešní. I za komunistů byla vlast pojmem a národem nebylo možné myslet cokoliv. Čech pak pochopitelně nemohl být barevný a Cikán nebyl ještě Róm. Šlo o totalitní systém, který ovšem vycházel z pokrouceného ekonomického modelu, ale společensky byl relativně konzervativní. Ostatně neomarxisté se od tohoto systému vcelku distancovali a on zase od nich. Hipíci nebyli ideálem svobodného socialistického člověka, ale jen chuligány, produktem úpadkové společnosti.

    Vždycky se dívám na politiku přes dvě osy. Společenskou a ekonomickou. Ta první je pak pro mě důležitější.

    Souhlasím s případnou námitkou, že komunismus žil možná morálně už spíš z podstaty starších generací, ale televize si tehdy nedovolila podrývat tradiční morálku (snad kromě náboženství, ikdyž ani tím si nejsem jistý) tolik co dnes. Dožijeme se věcí …

  • 28 Pepicek // Oct 24, 2007 at 5:09

    Vladimir Neckar jr: na to se tezko odpovida , ale pokusim se . pokud jsou to ty soap opery , tak to jsou nejpodradnejsi herci , od zacatku je to tak jednoduche , aby to stacili vnimat i americanky v domacnosti . nezalezi , jestli se na to koukas od zacatku od 25 , ci 50 dilu , staci se na to parkrat kouknout , a hned vis co se stalo za poslednich mnoho dilu , kdo je dobrej a kdo je spatnej atd . zlaty major zeman , alespon to nutilo cloveka trochu premejslet . sice komunistickej porad , ale bylo to o dobe v ktere sme zili . a ty propagandy komunismu tak bylo 100X mene nez dnesni propagace multikultury , cikanu , barevnych , zidu , amerikanizace a jejich kultury , coz povazuji za tu nejhorsi co je . na jednu stranu mi je bilejch americanu lito .

  • 29 Pepicek // Oct 24, 2007 at 5:43

    malem sem zapomenul . jak uz vsichni vime , tak 90+ % medii , noviny , casopisi , tv kanaly a hollywood vlastni zidi . je to ta nejpodradnejsi kultura . americanu je mi lito , protoze nemaji na vybranou , jako ma evropan . do kina nechodim , a na televizi nekoukam . vsechny spravy a noviny ctu od nezavislych medii . a sam si na vse pak udelam vlastni nazor . jen se modlim aby evropanum uz dosla trpelivost s multikulturou , nebo budeme mit co se stalo ve francii na denim poradku po cele evrope .

  • 30 Heligonkář // Nov 22, 2007 at 4:27

    Kdyby tady nebylo 40let ruda,tak by ze Sokola a Skauta byly hledané organizace a dnesni generace byla by silna ,zdrava a hrda na svuj narod -Nemusela by se nudit na ulicich,poslouchat cernou hudbu a brat jejich drogy ,jak by mohla byt hrda na narod ,ktery vlastne ani nezna a ani poznat nechce ?!tedy ,myslim ve vetsine ,snad jste pochopili myslenku veci … :-D
    Tak me tak ted jeste napadlo ,ze se na nasi českou kulturu budeme chodit koukat do skanzenů jako do zoo… smutná budoucnost,snad nam to vsem dojde ,ze cesta mutli kulti je slepa…

  • 31 Majda // Nov 22, 2007 at 17:09

    No….to ale není “stav mládeže” - to je stav společnosti a tyhle děti vychovává předchozí generace a tam, kde jsou rodiče suplováni neschopným školstvím, to je ještě horší. Není to vina dětí, není to vina doby - je to vina nás všech. Mimochodem - z části ten film nadsazený zkrátka je - ukazuje jen to horší a je dobře, že to ukazuje.

  • 32 Jan Horsen // Dec 16, 2007 at 16:36

    Jak říkají bratři Slováci: Aký pán, taký krám.

  • 33 milák // Jan 20, 2008 at 17:39

    Tak milej pan Ondřej Holoubek nejspíš vůbec nic nepochopil, nejen že si plete jména filmových hrdinů- pozn. Tomáš Vorel- ne Honza Vorel, ale nejspíše celou dobu nesledoval děj filmu, ale spíše okolí, které ztotožňuje s filmovými postavami!
    Tak za prvé! Kdybyste se alespoň trochu zamyslel nad celou podstatou děje, tak byste možná vše viděl trochu jinak. Ta mládež tak špatná nebyla- naopak, stačí se podívat, jaké pěkné vztahy byli mezi celou třídou a panem učitelem, který byl přesně učitel- kamarád, leč snadno ovlivnitelný. Kluci jako Mádl a Vorel vůbec nebyli špatní, ano Mádl byl dobře ztvárněný fracek a Vorel zase mohl působit jako arogantní solitér. A není třeba možné, že vše v tomto filmu směřovalo k rodině či k typickému školskému systému?? Vemte si scénu Tomáše Hanáka s jeho dcerou, která byla neustále ponižována, a proto trpěla sebetrýzněním.. Tomáš Vorel byl společně s Mádlem vychováván ,,ulicí” jelikož matka Vorla nezvládala výchovu- scéna s alkoholem, hysterická matka. Mádl zase znal pouze materiální ,,výchovu!” Aby dítě získalo úctu ke společnosti, tak ho k tomu někdo musí vést, a to v tomto filmu bylo jasně ukázáno! Školství na baterky a silně dysfunkční rodinná zázemí!!

  • 34 bůh // Apr 2, 2008 at 12:41

    Je mi 18, také chodím na gympl a ten film je naprosto dokonalej…né všichni sou jako v tom filmu,což bys asi moh znát…a myslim si,že když ti je taky 18 - 19 tak nemáš co posuzovat “mládež”…každá generace má svoje chyby,ne?

Leave a Comment