Napsal: Arnošt Mladý
Musím přiznat, že mi nebyl příliš jasný závěr článku Martina Vilniuse „Ženská obřízka – ano či ne?“ . Mínil snad autor svůj článek, ve kterém je bezpochyby mnoho zajímavých pasáží, jako obhajobu zákroku zvaný „ženská obřízka“? Osobně si myslím, že je nutno odlišit dvě základní věci: kulturu a zvyky dané oblasti a to, zda z konkrétního postoje vyvozujeme nějaký obecně (pro celý svět) platný závěr.
Je jisté, že v Evropě, potažmo evropské kultuře nemá ženská obřízka dnes místo. Pohled na lidskou sexualitu ze strany drtivé většiny Evropanů je odlišný, než v zemích třetího světa, popřípadě islámských zemí, a sice velmi liberální. V Evropě nelze akceptovat degradaci (z našeho pohledu) ženy na pouhou poslušnou rodičku dětí, stejně jako je nesmyslné a mimo jakoukoli diskusi snažit se označovat potěšení ze sexu „hříšným“, či něčím nemravným a stejně tak nahlížet na sex provozovaný za jiným účelem, než je plození dětí.
Místní kulturní zvyky se vývojem takto ustálily a pro to je třeba je respektovat.
Znamená to ovšem, že by Evropané měli vystupovat proti ženské obřízce v zemích, kde je běžná a snažit se tento zvyk vymýtit? Vystupovat klidně ano, vykořenit nikoli. Proč?
Jednoduše pro to, že stejně jako považujeme za správnou nepřípustnost ženské obřízky v evropském kulturním okruhu, bylo by pokrytecké se tento pohled snažit vztáhnout i na země, kde je dnes ženská obřízka běžná. To by totiž bylo přesně to, co mnozí vytýkáme islámskému radikalismu – agresivní prosazování vlastní vize uspořádání a řádu.
Bojujme za uchování vlastních hodnot doma, nesnažme se druhým vnucovat hodnoty své (a recipročně vyžadujme to samé od nich), mesiášství a export hodnot jsou prvními schody na cestě do pekel. . .


13 responses so far ↓
1 Horst // Jul 25, 2008 at 7:45
Jistý souhlas, nicméně, bez jistého mesiášství a “šíření” bychom asi nebyli, tam kde jsme, resp. bychom byli obřezaní, naše ženy by byly obřezané v pytlích od hlavy až k patě a 2x denně bychom se klaněli k východu. V tomto si myslím, že jde, buď o zápas kultur, o holé přežití, nebo jednoduše - buď my, nebo oni. Volím možnost a).
2 Arnost Mlady // Jul 25, 2008 at 7:59
Arnost Mlady, ano, ja jsem presne toto mel na mysli. Branit vlastni ale nestarat se o to, zda “na vychode”, za predpokladu, ze nam daji pokoj (kdyz to reknu zjednodusene) praktikuji to, nebo ono.
3 Horst // Jul 25, 2008 at 8:14
“Arnost Mlady”: Dají pokoj? Tragická iluze.
4 Arnost Mlady // Jul 25, 2008 at 8:24
To asi ano, i kdyz jsem napsal “pokud”, ale presto se patrne shodneme, ze nam “oni” primarne vadi tim, co nam chteji za podpory multi- kulti establishmentu zavest zde, nez zda jsou, nebo ne, v Saudske Arabii, ci Senegalu “zapadni hodnoty”
5 Jakov // Jul 25, 2008 at 8:38
“stejně jako je nesmyslné a mimo jakoukoli diskusi snažit se označovat….a stejně tak nahlížet na sex provozovaný za jiným účelem, než je plození dětí.”
Je mi líto(vlastně není), ale katolíci budou stále a vždy tvrdit, že sex za jiným účelem, než tím, který mu byl Bohem dán jako PRIMÁRNÍ - vynechá-li se, těžce hřeším, je něco nepřirozeného, zvrhlého, odporného a protipřirozeného.
Méně demagogie, prosím.
I stará huba dřevěná pohanská - Freud by vás označil za zvrácence, pokud byste použil antiko, respektive souložil za jiným účelem, než je plození potomstva. Nelíbí se vám to? Přijde vám to úcyhylné? To je všechno možné, ale nic to nemění na faktu, že je to křesťanská morálka - tedy je to pravdivé a podle vůle Boží. Morálka, na které je vystavena Evropa. Ta Evropa, kterou bráníte jen tak, aby vás osobně se to moc nedotýkalo a abyste, nedej Bože, musel změnit něco ze svého chování, které je s hodnotami křesťanství v rozporu. Já tomu říkám subjektivismus a falešné moralizování. Co vy, pane Arnošte?
6 Horst // Jul 25, 2008 at 8:39
Arnost Mlady: Souhlas.
7 visitor // Jul 25, 2008 at 12:20
Jakov: I nekatolík může bránit Evropu a její tradiční hodnoty. Křesťanství má mezi těmi hodnotami velké místo, ale nikoliv výlučné. Naopak velkou hodnotou (odlišující nás od jiných civilizací) je to, že když odstraníme nebo vyměníme jeden kamínek, nerozsype se celá stavba. Mezi přístupem k Evropě jako ke katolickému skanzenu a jako k totálně multikulturnímu globalizovanému prostoru, je velká škála dalších přístupů. Pokud by se kdokoliv, kdo nežije podle striktně katolických zásad, měl cítit neoprávněný k obraně evropské civilizace, tak by ji prakticky neměl kdo bránit.
8 Andreos // Jul 25, 2008 at 12:41
Já se považuji za izolacionostu, takže souhlasím s názorem, že bychom měli Západ hájit za každou cenu, ale zároveň se neangažovat mimo něj. Vývoz Západní kultury nemůže fungovat a nikdy v minulosti nevyšel - mentalita mimo první svět je odlišná a Západ to přitom zbytečně stojí lidské životy a velké peníze. Avšak v případě ženské obřízky bych tak zcela nesouhlasil. Ženská obřízka je bez debaty barbarský a brutální zásah do osobní integrity ženy, často s vážnými zdravotními a psychickými následky (nebezpečí infekce, poporodního krvácení). A to z důvodu machistického majetnického přístupu k ženě, který je zasoatlých zemích rozšířen. Tím nechci říci, že by měl Západ jen proto někde aktivně angažovat. Nicméně měl by tuto praktiku kategoricky odsoudit a brát ji jako příklad toho, co ve vyspělé civilizované společnosti nemá co dělat.
9 Dan.Richter // Jul 25, 2008 at 14:32
cením si postoje autora článku, ale je třeba se k tomu postavit jinak .. z hlediska naší kultury jde o barbarství, z hlediska jejich o normál, a je pochopitelné, že nemáme právo nutit ty druhé, aby se nám podrobili .. ale .. má to znamenat, abychom tolerovali kanibalismus, ponižování žen, souložení se zvířaty (v mnoha muslimských zemích povolené) atd v těch ostatních místech, kde to sice třeba považují za něco normál, ale co je z hlediska zdravého rozumu uplně mimo? .. osobně se přikláním k tomu, že není správné tolerovat cokoliv, co jde proti zdravému rozumu a lidskosti a není ničím špatným proti tomu tvrdě jít
10 visitor // Jul 26, 2008 at 0:17
Dan.Richter: A co jde “proti zdravému rozumu”? Vždyť se o tom neshodnete s mnoha lidmi ani ve vlastním národě, natož mezi světovými kulturami.
Vměšovat se a vnucovat své zvyky jiným - určitě ne. Podporovat svobodný přístup všech lidí na Zemi k objektivním informacím o světě, o tom, jak se žije jinde, a umožnit jednotlivcům přestěhovat se tam - určitě ano.
11 Václav // Jul 29, 2008 at 19:02
visitor: Jenže co když jednotlivec řekne, že je proti ženské obřízce a dalším nezápadním hodnotám, a potom svůj slib poruší, když už nebude možné jej odsud vyhostit. Nebo sem za ním přijede bratr, a ten to ani neslíbí, pouze bude řvář o potřebě sjednocení rodiny?
Ono je to obecně dost složité. Např. nakolik je západní civilizace závislá na křesťanství v jeho užším slova smyslu. Např. Vy sám jste homosexuál, stejně tak Pim Fortuyn, a přesto máte na mysli budoucnost Evropy více, než mnoho křesťanů, kteří oprávněně chodí ke svátostem.
12 EP // Aug 3, 2008 at 1:29
V podstatě souhlas s tímto textem, jen se divím, že tu mohl vyjít ten Vilnius. Přeci je nějaká hranice pro zveřejňování kravin by tu být nastavena měla.
13 visitor // Aug 4, 2008 at 22:46
Václav: Ti, co se k nám přistěhují, protože jim vyhovují naše hodnoty více než hodnoty společnosti, ve které se narodili, pochopitelně tyto hodnoty musí přijmout a nesnažit se nám je tu měnit.
Leave a Comment