Napsal: David Macháček
Před několika dny se v denním tisku objevila fotografie černošské ženy s třemi dětmi, srdceryvný text a číslo konta na případné peněžní dary. Psalo se tam cosi o tom, že děti se jmenují Naděje, Víra a Dar a že se narodily v namibijském městě Keetmanshop Josephině Kooperové. Jejich matka jim však není schopna zajistit výživu (otázku, proč je tedy zplodila, nechme pro tuto chvíli stranou).
Pomocnou ruku jim podala Nadace člověk v tísni při České televizi, která poskytla částku 12 tisíc korun, což jim prý stačilo na několik měsíců života. Peníze však již došly, a tak zlý bělochu, další pošli! Konto je nazváno „Ztráta imunity“, matka dětí zřejmě trpí nemocí AIDS. Otázka, proč se o děti nepostará jejich otec, není zodpovězena. Jestli před rodinný problémy neutekl do pralesa, tak možní již této nemoci sám podlehl.
Samozřejmě nám může být nezaopatřených a také možná nakažených dětí líto, lítost a soucit je projevem civilizace a určitých morálních hodnot. Ovšem vůbec nechápu, proč jsme vyzýváni k nějaké (nejlépe finanční) solidaritě. Solidárním musíme být ke svým blízkým a to černošská rodina z jihu Afriky rozhodně není.
Proč všechny ty různé humanitární spolky nabízejí k tzv. adopci černošské či indické děti zrovna v bělošských zemích? Proč neosloví tamější bohaté vrstvy? Vždyť v případě jejich přímé pomoci by šlo o projev pochopitelné sounáležitosti. Proč máme chudáky a ubožáky celého světa živit zrovna my, běloši? Jsme snad čímsi schopnější, nadřazenější a máme za ně určitou odpovědnost? A jestliže ano, proč je nám tedy bráněno v tom, abychom tento stav zřetelně a nahlas projevili?
Proč máme vzdělání chudému arabskému chlapci platit my a ne arabský ropný magnát? Proč máme platit léčení indické holčičce my a ne indičtí daňoví poradci, kteří pracují pro většinu globálních firem? Proč se o černošské děti nakažené virem HIV máme starat my a ne třeba Michael Jackson, Mike Tyson, Will Smith a další černošské hvězdičky? Oni snad nejsou schopni soucitu, toho soucitu, který je vnucován nám? A nebo snad oni podporují bílé děti ve špatné životní situaci?
Osobně si myslím, že tato vnucovaná a vynucovaná solidarita není ničím jiným, než falešnou humanitou k cizím, jež přehlíží utrpení a potřeby vlastních. Jde pouze o pokus pomocí citového vydírání vytvářet požadovanou multirasovou společnost pod heslem „Když je živíš, tak je budeš mít doma“.
Naší povinností je primárně postarat se o své potřebné. Proč jít se svojí solidaritou přes celou zeměkouli? Otázka tedy zní jasně – chcete je živit? Opravu věříte tomu, že oni pak v případě nouze budou živit vás?



35 responses so far ↓
1 Cynik // Aug 25, 2006 at 1:24
Povedzte do očí pracovníkom rôznym humanitárnym organizácií ako UNICEF a podobne, že ich práca je vlastne okrádanie vlastných v prospech cudzích, že ich práca je skôr zbytočná ako prospešná, pokiaľ rieši problémy, tak len dočasne, aby sa neskôr prejavili v ďaleko intenzívnejšej miere. Dehonestácie práce humanitárnych pracovníkov je najlepší liek na to, aby sa prebudili do krutej reality.
2 J. Hojer // Aug 25, 2006 at 1:29
Zcela souhlasím. Už mnohokrát mě při diskusi o všech těch adopcích nadálku a citově vyděračských reklam na posílání darů chudým obyvatelům Afriky, či Asie napadalo zhruba toto: “Mezi 10 miliony obyvatel naší země docela určitě existuje podobný případ - svobodnou matku tří dětí s nějakými zdravotními obtížemi, a proto příjmem řekněme pod 3000 Kč týdně by tak mocná nadace jako ČvT při ČT jistě nalezla. Jak se asi žije jim? Proč si nezaslouží tolik péče našich spoluobčanů s výčitkami svědomí z toho, jak se mají dobře?”
3 Petr // Aug 25, 2006 at 1:40
Jo proč si ty parchanty dělají?Protože neví,kdy mají přestat…no to každý ví.Co se týče poslední otázky pana Macháčka,tak odpovídám:Ne.Oni řeknou ti běloši jsou tak blbí,že si nezaslouží žít!!!!!!!!!!!!Když to řeknu logicky,oni si za vše můžou jen a jen sami.
4 Petr // Aug 25, 2006 at 1:44
Pořád platí:Černá rasa začíná být silnější než my.Musíme s ní nakládat moudře,aby se nepřemnožila.Totéž platí o rase mongolské.
5 Petr // Aug 25, 2006 at 1:53
Bílá liga!Bílá síla!Oi!Oi!Oi!
6 Custos // Aug 25, 2006 at 2:15
Zcela souhlasím s autorem článku. A vyděračské reklamy s požadavky na financování hladových dětí v Africe mne přímo bytostně uráží. Kolonialismus skončil, kontinent je “svobodný”, tak ať se černí o sebe starají sami a zajistí si důstojné podmínky života. A když to nedokážou, nastoupí se zákon přírody… Prostě když si nezodpovědně nadělají víc dětí, než dokáží uživit, tak některé nebo třeba většina z nich zemře. A co my s tím?!!!
Pomáhat je třeba našim lidem, potřebných je zde dost.
A aby nás černí živili? To by nás spíš sežrali sami:)
7 Boží šramot // Aug 25, 2006 at 2:31
Cyniku, vy jste vlastně idealista! Podle Vašeho příspěvku soudíte, že většina těch humozních pracovníků to dělá z lásky k bližnímu. Oni si ale taky nezapomenou z vybraných peněz dát tučné výplaty a co zbyde se většinou taky nějak zašmelí a k hladovcům se dostane kulový. Matně si pamatuju na Etiopský hladomor někdy v 70. letech, kdy v zemi prý umíralo hladem 5000 lidí denně a z humanitární pomoci se vykrmovala armáda jistého kolonela , který tu kalamitu zavinil tím, že experimentoval se sovětským typem zemědělství(kolektivizace a tak ) A nyní shrnutí. Já za jejich hladomory nemůžu, a potřebuju nakrmit hlavně svoje děti ( a taky musím bohužel pod bajonetem z daní krmit několik zbytečných úředníků, a taktéž několik práce se štítících individuí i s rodinami). Je toho na mně fakt dost tak ať ode mně v Namibii žádnej balík nečekají.
8 Jojo // Aug 25, 2006 at 2:56
Je to jejich blbost, měli v Namibii podporovat zájmy jihoafrické vlády apartheidu a měli by co do úst. Pravda, sem tam bratři černoši někomu nasadili na krk pneu s benzínem a škrtli sirkou, ale jinak to tam bylo tehdy ještě snesitelné.
9 ALFIK // Aug 25, 2006 at 4:45
Musí stále platit pravidlo že dokud se stát nepostará o své občany v tísni at nepomáhá jiným.A myslím že v CR je dost lidí v tísni.
10 Honza // Aug 25, 2006 at 5:03
Jo máte pravdu všichni.Myslím si že je dobrý nápad ten článek jako dopis poslat Adře a člověk v tísni.Z adry znám dost lidí některý mají rozum.Dobře napsaný dopis by mohl tím problémem pohnout.
11 Smash the nazis // Aug 25, 2006 at 6:30
Za jejich bídu může jen jen ta vaše bíla rasa a její kolonialismus. I kdyby jsme jim platili ještě tisíc let, tak je to málo…¨
Black and white united fight
12 cenzor :-) // Aug 25, 2006 at 6:45
Doufám, že se příspěvek “smash the nazis” brzy změní na hlášku redakce “smazáno pro hloupost”
13 Ondra // Aug 25, 2006 at 6:53
Smash the nazis : Pakliže osočujete bílou rasu jako celek jste stejný rasista jako ti, vůči kterým máte v nicku “smash the..”
Kolonialismus, pokud nevíte, přinesl těmto státům relativní blahobyt, prosperovaly. Nehodlám jej odsuzovat, či vyzdvihovat, v tomto nejsem odborník. Ale stačí se podívat na strohá fakta, na statistiky a vidíme, že po rozpadu kolonií stoupla kriminalita, klesla ekonomická výkonnost a rapidně též poklesla životní úroveň. To je neoddiskutovatelné.
Jedinci se skutečně v koloniích chovali mnohdy vůči domorodcům velmi krutě, to nepopírám. Ale je faktem, že třeba v případě vraždy na nějakém domorodci nekompromisně zasáhly koloniální úřady a dotyčného velmi tvrdě potrestaly. Bílého, černého, žlutého, prostě všechny podle práva.
Dnes probíhá v mnohých bývalých koloniích (Zimbabwe, JAR) vyhánění bílých farmářů, zestátňování a všeobecný teror posvěcený státními úřady (rozuměj povětšinou domorodými bojůvkami které se násilím dostaly k moci), za mlčení (v tom lepším případě) či nadšeného přitakávání levicových intelektuálů.
Takže kdo tady může za čí bídu ???
14 petr sleder // Aug 25, 2006 at 7:27
Když tohle dělají nějaké soukromé nadace, řeknu si: “Jejich věc.” Ale vadí mi, že miliony posílá naše vláda bez vědomí a souhlasu svých občanů. Daně, které od nás stát vybírá se posílají do různých nejzapadlejších koutů světa, místo aby se za ně spravoval veřejný majetek. Nerozumím tomu a docela rád bych věděl, co se s tím dá dělat.
15 Jojo // Aug 25, 2006 at 7:28
Navrhuji, aby se “Smash the nazis” dobrovolně vyňal z “bílé rasy”. Ta nic platit nebude, ovšem “Smash the nazisům” by bylo např. vhodné zkonfiskovat domy, auta, děti, zavšivené partnerky a injekční stříkačky a odeslat to všechno v jednom balíku do Namibie. Smash the nazisům pak budou na oplátku přiděleny biče, jimiž se budou bít na veřejnosti po celém těle a u toho vykřikovat “Ó, jak jsem zhřešil, že jsem zavinil kolonialismus, hladomory, Mugabeho a všechny ty války o naleziště diamantů.”
16 petr sleder // Aug 25, 2006 at 7:32
Jojo : Lépe se to snad napsat nedalo.
17 Petr // Aug 25, 2006 at 9:16
Smash the nazis:Ty pitomečku,vy na Antifa.cz nemáte ani diskuzi?Proč?Bojíte se,že by vás každý posílal někam?Jo a to jak jste tam všichni vyfocení zakuklení,to taky není špatný nápad.
Smash the black trash!
18 Anonymous // Aug 25, 2006 at 9:55
Hloupý kdo dává hloupější kdo nebere!
Když bílá krává dává mléko, tak občas i neger vykoná nějakou tu práci a tu krávu podojí:-(
19 JWP // Aug 25, 2006 at 11:23
raz mi prisiel list s prosbou o zaslanie penazi aby mohla nejaka matka prdstavena niekde v Kambodzi ci kde nakupit detom (ciernym) ucebne pomocky (pera, zosity). Samozrejme bol v oblake aj sek a jej pozehnanie. Preco neposlala adresu, ja by som jej radsej zaslal tusky ako peniaze! (neposlal ale bolo by to privetivejsie)
20 Petrzar // Aug 25, 2006 at 13:30
Pan Macháček píše, že on sám solidární je - ke svým blízkým, což černá Afrika není. Kdo je to tedy ten “jeho blízký”? Afričan ne. Tedy Evropan? Pražák? Soused? Jenom člen vlastní rodiny? A setká-li se pan Macháček s cizím ubožákem třeba na ulici, obejde jej obloukem? Dále si pisatel klade otázku, zda není právě on tím nadřazeným a nemá právě on odpovědnost za ty ubohé Afričany. Můžu ho ubezpečit, že podle tónu, který užil, určitě odpovědnost nemá. Snad maxmálně sám za sebe, a i o tom pochybuji.
Dále se v jeho elaborátu dočítám, že je nám (komu?) přímo “vnucován soucit”. Mně nikdo žádný soucit nevnucuje, pouze nabízí jako určitou životní alternativu, vážený pane Macháčku. Asi se špatně díváte kolem sebe, ale každý, kdo se do pomoci zapojí, dělá to jaksi rád, nikoliv z donucení. Proto ani ten finanční magnát, o kterém tak bodře píšete, pomáhat nikomu nebude, pokud nechce. A nezáleží na výši jeho konta. Vy jste zřejmě nepochopil jádro tohoto problému. Je pouze a jenom ve vztahu k člověku. K ČLOVĚKU, ne k rase nebo místu pobytu.
Po přečtení většiny reakcí zde jsem měl pocit, že se ocitám v Německu 30. let 20. století: “Já za jejich hladomory nemůžu…” “Vyděračské reklamy na financování…… mne přímo bytostně uráží” (sic!) A dále pak poznámka jakéhosi myslitele, v níž se bojí přemnožení jiné rasy… zřejmě četl Adolfa Hitlera, a nejen četl.
Já se hrozně bojím primitivismu, ne nevzdělanosti nebo naivity, ale zlého arogantního primitivismu.
21 Asi tak // Aug 25, 2006 at 15:40
“Proč být humální k někomu kdo žije nehumálně.”
Proč ho podporovat v nic nedělání a v nezodpovědnosti a neuvážlivosti. Mimochodem těmto “lidem” jsou lhostejní i jejich blízcí (děti, rodiče), tak proč jim pomáhat!!!
22 Astacus // Aug 25, 2006 at 18:59
riadny kokot je ten co napisal taku sprostost…
23 Astacus // Aug 25, 2006 at 19:00
este ze sa nepodpisal pod svoj vytvor… zakoplexovany sopel daky…
24 mš/NM // Aug 26, 2006 at 1:12
Tady ovšem nelze nepoukázat na seriozní studie, které více než názorně dokumentují škodlivost humanitární pomoci (nemluvím o příspěvcích jednotlivým vybraným lidem, ale státům). Problém je stále stejný: dej někomu něco zadarmo a on přestane dělat, protože zjistí, že je to zbytečné. Devastující účinky na celá pracovní odvětví, v první řadě na zemědělství, jsou dnes už dobře známy.
Dá se vlastně říci, že ti, kdo volají po stále dalších penězích pro Afriku, jsou (byť nevědomky) nejhoršími rasisty a nepřáteli Afriky.
25 Ulf // Aug 26, 2006 at 5:41
Petrzar: Myslím, že jste nepochopil pravý smysl článku, podle mého názoru pan Macháček pouze tvrdí, že je zbytečné neustále nalévat peníze do rozvojových krajin. I mě to připadá vyhazování peněz (svých problémů máme dost) a spekulovat kdo je a není blízký!? Pro mě osobně je taky opravdu bližší(nejen geograficky) Evropan! Pražák! Soused! Rodina! Než Afričan. Já osobně se taky bojím, ale jen slepé Humanity, která nic neřeší.
26 Ruffian // Aug 26, 2006 at 6:22
Tenhle článek se opravdu povedl. Pěkně napsané a mířící přesně.
27 Václav // Aug 26, 2006 at 9:19
Skutečně není možné donekonečna pomáhat lidem, kteří jsou za své problémy zodpovědní sami, nebo za jejich problémy zodpovídá vedení jejich státu.
Svého času jsem chtěl studovat humanitární pomoc na CMTF UP v Olomouci, nakonec jsem se rozhodl raději pro učitelství, tak snad vím, o čem mluvím. Je třeba pomáhat těm, kteří trpí zaviněním druhých (děti zemřelých vojáků NAŠÍ armády, rodiny obětí trestných činů, nespravedlivě stíhaní) nebo bez vlastního či cizího zavinění (nemocní, postižení). A to nejen u nás, ale i v cizině, zvláště jde-li o země, které jsou sice chudé, ale jejich vlády alespoň z části konají, co mají konat.
Vím, že se to může zdát kruté, ale hladomory hrozily, a často nejen hrozily, i v naší vlasti, až do osmnáctého století. My (nejen Češi, ale i Němci a další menšiny; a ne jedna, ale všechny společenské vrstvy) jsme se dokázali hladomorům bránit, a díky tomu jsou hladomory snad již navždy za námi. Některé národy mimo Evropu to také dokázaly, jiné ne. Jistě je i mezi Afričany dost rozumných lidí, kteří to dokážou. Není povinností Evropanů Afriku vydržovat, naš(a nejen naši, ale také bohatých černochů a asiatů) pomoc si zaslouží pouze Ti, kteří projeví skutečnou snahu.
28 LJM // Aug 26, 2006 at 12:31
Tuhle přijdu do kostela a vidím jakýsi leták “Pomoc pro Etiopii”. Nu, snad pokud by se jednalo o jinou bohulibou akci, či sbírku na záchranu chátrajícího kostela, nějaký drobák bych i vhodil. Na Etiopany však je mi líto i mizerného padesátihaléře.
29 Václav // Aug 26, 2006 at 13:38
LJM: Zrovna Etiopie je křesťanská země, každopádně od sedmdesátých let tam jedna krize střídá druhou. Naši pomoc si zaslouží země, jejichž vládci se sami snaží pomáhat svému lidu, jedná se o tzv. rozvojovou pomoc. Více v materiálech o Papežském misijním díle.
Něco jiného je okamžitá potravinová pomoc v zemích, které jsou zasaženy přírodní katastrofou, nebo krátkodobým válečným konfliktem. Není však možné poskytovat rozvojovou pomoc zemi, kde s ní bude nedobře naloženo, nebo “okamžitou” potravinovou pomoc více než deset let (Somálsko).
30 kkk // Aug 28, 2006 at 11:24
petrzar-bravurne napsano, jsou to primitivove
31 Jojo // Aug 29, 2006 at 1:59
kkk: Tvůj výrok má stejnou vypovídací hodnotu, jako kdybych napsal, že jsi vymaštěný idiot. Argumenty nepřikládám, nechci příliš zatěžovat tvůj intelekt.
Je ostatně velmi zajímavé, jak se levičáci, ti “vysokoškolští studenti”, “vzdělanější vrstva mládeže” apod. projevují v internetových diskusích
32 Adam Kovář // Aug 29, 2006 at 2:10
Jojo - to víte, na internetu je každý zakomplexovaný chudáček hrdinou a může statečně cosi pořvávat
33 YahooMan // Aug 29, 2006 at 7:42
Demografická data:
Etiopie 1945: 12 milionů obyvatel, 2005: 75 milionů
Kongo 1945: 10 milionů, 2006: 60 milionů
V průměru 5-7 dětí na ženu!
…díky potravinové pomoci!
34 kkk // Aug 30, 2006 at 4:02
jojo-argumenty nepřikladej, jsou to srance
35 Jason // Nov 12, 2006 at 19:56
ziadna potravinova pomoc pre ciernych.nech si robia menej deti.
Leave a Comment